برگزاری مراسم آیین سنتی نخل برداری و توغ گردانی در ابوزیدآباد

همزمان با سالروز شهادت مولی الموحدین حضرت علی بن ابیطالب(ع) مراسم آیینی سنتی نخل برداری و توغ گردانی در شهر ابوزیدآباد از توابع شهرستان آران و بیدگل برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از آران و بیدگل، همزمان با سالروز شهادت مولی الموحدین حضرت علی بن ابیطالب(ع) مراسم آیینی سنتی نخل برداری و توغ گردانی صبح امروز( سوم اردیبهشت) در شهر ابوزیدآباد از توابع شهرستان آران و بیدگل برگزار شد.

 

این مراسم معنوی براساس یک سنت دیرینه همه ساله در ایام شهادت امام حسین(ع)، حضرت زهرا(س) و امام علی(ع) در میدان اعتمادی ابوزیدآباد واقع در ضلع غربی آستان مقدس امامزاده عبدالله(ع) با حضور عزاداران حسینی و علوی برگزار می شود.

در مراسم عزاداري اصطلاح نخل به تابوت واره اي مي گويند که آن را بر دوش مي کشند. اين وسيله اتاقکي چوبي و حجيم و به شکل مکعب مستطيل است که از چوب بستي و با يک کف بندي تشکيل شده است. الواري هایی که در کف به کار مي رود، معمولاً يک متر بالاتر از پايه هاي ستون ها قرار گرفته اند. دو سر هر يک از تيرها حدود يک متر از چهار طرف کف ديواره نخل بيرون آمده و در واقع، دستگيره نخل را تشکيل مي دهد. البته نخل، شباهتي به درخت خرما ندارد و تا به حال هم نخلي که به شکل درخت خرما ساخته شده باشد، ديده نشده است.

 

این نخل که قدمتی حدود ۴۰۰ ساله دارد، در میدان‌های اصلی بر روی دستان مردم روزه دار ابوزیدآباد گردانده شد و عزاداران گرد این نخل جمع شده و با سینه زنی و نوحه خوانی در مصیبت شهادت مولای متقیان حضرت علی بن ابیطالب(ع) اشک ماتم ریختند و این روز را به ساحت مقدس امام عصر(عج) تسلیت گفتند./پایان پیام

 

کد خبر 1168692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha