آبادی قلب با «بک یا الله»/ گناه قلب را فاسد می کند

درویش مهمترین پیامد گناه را قصی القلب کردن انسان و قطع ارتباط با معبود حقیقی دانست و گفت: گناه یک نوع ساختار شکنی و شکستن قانون خداست که می بایست آنرا با توبه کردن در شب قدر و با گفتن «بک یا الله»،«بک یا رب» آباد کرد.

«رقیه درویش» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، شب قدر را شب محاسبه، مشارطه، مراقبت و برای بعضی ها نیز شب عتاب دانست و اظهار کرد: وقتی انسان خودش را از رذایل دور کرد خود را به زیبایی ها و خوبی ها آراسته می کند.



استاد اخلاق با اشاره به اینکه شب قدر بهترین موقعیت از نظر ظرف زمانی برای آشتی با خداست افزود: شب قدر، شب توبه، شب صیقل دادن دل و جان، شب بصیرت و معرفت و از همه مهمتر شب تفکر و تعقل است.


*شب قدر و بهره مندی از دعای ولی عصر(عج)
وی گفت: شب قدر شبی است که انسان می تواند با دعای انسان کامل که آقا امام زمان (عج) هستند در دل شب همراه حضرت دعا کند و باید از دعای ولی خدا بهره مند باشیم و از آنحضرت بخواهیم که در حق ما هم دعا کند.



درویش تصریح کرد: ما باید کاری کنیم که مولای ما امام زمان(عج) در گوشه قلب ما جا بگیرد و از دعاهای خود بهره مندمان کند.



وی اضافه کرد: کسانی که از درک بالایی برخوردار هستند این شب برایشان شب عشق بازی با معبود، شب انس با خالق و اظهار محبت به خداوند عالم و شب ارتباط بین خالق و مخلوق است.



درویش با بیان اینکه انسان می تواند تمام پرده ها را پاره کند و از بین ببرد تا با خدای خویش بی واسطه سخن بگوید، گفت: شب قدر از خلقت حضرت آدم شروع شده و پیامبر فرمودند تا قیامت همچنان این شب قدر ادامه دارد.



*شب قدر در همه ادیان وجود دارد
وی افزود: در همه ادیان یک یا دو شب را برای شب دعا و ارتباط قرار داده بودند و آنهایی که به دنبال معنویت هستند وقتی چنین فرصتی را خداوند در اختیارشان گذاشته کمال استفاده را از آن می برند.



درویش خاطر نشان کرد: گفته اند انسان در شب قدر اگر دعا را هم به حالت چرت و خمیازه بخواند باز هم خداوند خریدار اوست، همانطور که خداوند خطاب به حضرت موسی(ع) که روزه داشت فرمودند: «بوی دهان روزه‌دار بهترین عطرهاست، من خوابش را خریدارم، نفسش را خریدارم و همه چیز در انسان روزه دار را خریدار هستم».



وی با تاکید بر ضرورت دعا کردن در شب قدر، اظهار کرد: انسان با دعا کردن مولای خود، امام زمان(عج) می تواند خواسته های خودش را پیش ببرد تا حدی که اگر انسان در 18 روز از ماه مبارک رمضان نتوانست خودش را مهیا کند و با خدا ارتباط بگیرد شب نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم ماه رمضان که به شب های «لیالی قدر» معروف هستند فرصت و بهانه مناسبی است که ارتباط خودش را با خدا برقرار کند.



وی اذعان کرد: ما در این شب، بیماری روحی و قلبی خود را به خدا عرضه می‌کنیم و از خدا می‌خواهیم که قلب و روح ما را از بیماری گناه ها و هوس‌ها پاک کند.



*شب قدر، شب سر و سامان دادن به اعمال و رفتار ما است
درویش در ادامه اظهار کرد: شب قدر، شب سر و سامان دادن به اعمال و رفتار ما است و با استغفار و جدیت می توانیم از خداوند عالم بخواهیم که «خدایا در این میدان خوب زندگی که وارد شدیم دست ما را بگیرو از آن عظمت الهی که به گردن ما گذاشته ای و سایر تعهدات سربلند در بیایم».



وی ادامه داد: وقتی این کتاب آسمانی را روی سر خود می گذاریم، از خدا می‌خواهیم که به واسطه این کتاب آسمانی، شفاعت قرآن را برای ما بپذیرد و قول بدهیم که با امام زمان(عج) همراه باشیم و دل حضرت را به درد نیاوریم تا از دعاهای حضرت بهره مند شویم.



درویش، شب قدر را شب استغفار برای همه دانست و ادامه داد: انبیاء(ص) هم استغفار می کنند البته نه برای گناهانشان بلکه در این استغفار هدایت قوم خودشان را می‌خواستند.



وی تصریح کرد: پیامبر(ص)، صدیقه طاهره(س) و حتی امام زمان(عج) برای امت خود استغفار می کردند و ای کاش آنقدر به حضرت ولی عصر(عج) وصل بشویم که ایشان در دعا های خود ما را هم مد نظر داشته باشند.



*نگرانی از رابطه نداشتن با خدا در شب های قدر
این استاد اخلاق با بیان اینکه اگر حال مناجات و دعا در این شب در ما وجود نداشته باشد باید نگران باشیم که چقدر با گناه مانوس شده ایم که در چنین شبی ابدا دلمان نمی خواهد با خدا رابطه داشته باشم، گفت: خداوند عالم شب قدر را قرار داده تا بنده بتواند با استغفار حقیقی گناه های گذشته خودش را با اشک و زاری که انجام می دهد کاری کند که خداوند روی همه قلم عفو بکشد و آنها را نادیده بگیرد.



درویش در ادامه اظهار کرد: خداوند در برابر توبه بندگانش می فرماید:«خدا محب و منتظر توبه کنندگان است» همچنین می فرمایند «بیا با من حرف بزن، کنار ما بنشین، همنشین ما شو و همدم ما باش».



وی اضافه کرد: خیلی عجیب است برای کسی که خداوند اینطور براش راه را باز کرده ولی انسان خودش را از این راه و از این نعمت الهی محروم کند.



*گناه قلب را فاسد می کند
درویش با استناد بر روایات افزود: گناه قلب را فاسد می کند و اگر توانست باید با توبه کردن آن سیاهی های قلب را پاک کند.



وی همچنین مهمترین پیامد گناه را قصی القلب کردن انسان و قطع ارتباط با معبود حقیقی عنوان کرد و ادامه داد: گناه یک نوع ساختار شکنی و شکستن قانون خدا، بی اعتنایی به انبیاءالهی و بی مهری به خدا است و می بایست با توبه کردن در شب قدر با گفتن «بک یا الله»، «بک یا رب» آباد کنیم.



وی تصریح کرد: خداوند عالم از  رابطه صمیمانه بنده با خودش استقبال می کند، خداوند به قدری مهربان است که فرموده هر وقت بخواهید می توانید به سمت من بیایید و از قبل گرفتن وقت لازم نیست.



وی اظهار کرد: قطعاً از نظر فکری و اخلاقی باید زمینه را کاملا برای درک این شب با عظمت مهیا کنیم که این شب با عظمت بالاتر از هزار ماه است یعنی حداقل ۸۳ سال می شود، از این رو شب قدر فرصت طلایی است که خدا برای ما مقدر کرده است.



درویش گفت: در روایات آمده است که شب قدر شب «فاطمه» است، اگر کسی قدر حضرت فاطمه زهرا(س) را بشناسد حتما قدر شب قدر را هم خواهد شناخت.



*توسل به حضرت زهرا(س)  و امیرالمومنین (ع) در شب های قدر
وی یکی از راه هایی که می توان از آن برای استفاده درست از شب قدر بهره گرفت توسل جستن به حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع) دانست و بیان کرد: امیرالمومنین(علیه السلام) در میدان جنگ و رزم فقط خدا را می‌دید و هنگامی که فقیر و یتیمی را می‌دیدند مهربانانه با آن بچه بازی می‌کردند و در آغوشش می گرفتند.



درویش در ادامه با بیان اینکه رسول خدا فرموده اند که «حضرت علی(ع) بردبارترین مردم است» و حتی در نهج البلاغه آمده است مولا امیرالمومنین بردبارترین مردم در مقابل خطا و پر گذشت ترین آنها در مقابل انسان های بدکار بودند، گفت: کمال اخلاص را در زندگی حضرت علی(ع) و در مبارزات حضرت  می توان مشاهده کرد.



وی همچنین به از خودگذشتی مولایمان که با جان و مالش کاملاً آشکار است و در تاریخ نکات زیادی نسبت به این قضیه مطرح شده اشاره و از همه مهمتر جریان «لیله المبیت» را عنوان کرد که آن حضرت با تمام وجود برای حفظ جان پیامبر خدا جای ایشان خوابیدند تا مبادا به رسول خدا آسیبی برسد.



درویش، بخشندگی آن حضرت است و اهتمام به نماز اول وقت و...  را از دیگر خصوصیات امیرالمومنین(ع) برشمرد و اظهار کرد: لذا جا دارد که ما در شب های با عظمت قدر با توسل به امیرالمومنین(ع) از خدا بخواهیم که ما را ولایی کند و  مهر و محبت ولایت مولا علی(ع) را در دل ما و اولاد ما تا قیامت پررنگ نماید.

کد خبر 1169034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha