رسیدگی به مباحث صلح و سازش  در مساجد

نگین تاجی گفت: در سند تحول دستگاه قضایی مجدداً رویکرد به نهادهای سازشی و امر به سازش دوباره مورد تأکید قرار گرفته و نظام داوری و میانجی گری و ستاد صبر قرار است در استان، رسیدگی به مباحث صلح و سازش را در مساجد اجرا کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یاسوج، در ایام لیالی قدر و ایام و حزن و اندوه شهادت مولای متقیان حضرت امیرالمومنین امیر بیان امام علی علیه السلام تلاش های اعضای شوراهای حل اختلافف روحانیون ائمه جمعه و جماعات بزرگان متنفذین ریش سفیدان و همه مسئولان در این شب عزیز خدا به نتیجه نشست و جوانی از پای چوبه دار و قصاص نجات یافت.

 

فردی که در ۱۳ سال پیش بر اساس یک مشاجره لفظی جوان هم طایفه ای خود را به قتل رساند، آنجا که مهر مولای متقیان علی علیه السلام هم قاتل را از قصاص می‌رهاند و خانواده مقتول هم با بزرگواری و بزرگ منشی، این بزرگی را که بزرگان و ریش سفیدان برای آنها قائل شده اند، به جان و دل می پذیرند و بدون هیچ گونه چشم داشتی اعلام رضایت می نمایند.

 

در آئینی که در مصلی نماز جمعه حضرت ابوطالب شهر چرام برگزار شد، خانواده همتی با بردباری که در طی این ۱۳ سال داشتند، چشم از قصاص فروبستند و رضایت خود را اعلام نمودند.
 

این آئین با حضور مسئولان عالی قضایی و سیاسی استان، ائمه جمعه و جماعات، جمع کثیری از معتمدین و متنفذین شهرستان چرام برگزار شد.

 

حسن نگین تاجی در سخنانی گفت: شاید بتوان گفت نخستین قانون طبیعی که در نظام خلقت در خصوص نظام دادرسی ایجاد شد، حل و فصل دعاوی از طریق سازش بود و ریش سفیدان و بزرگان، به صورت کدخدا منشی موضوعات را حل می کردند و به لحاظ آثار مثبتی که این روش نه تنها در نظام قضایی ایران، بلکه در تمامی نظام‌های قضایی دنیا دارد، حرکت به سمت نهادهای سازشی شکل گرفته است.

 

رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد با اظهار اینکه، در دوره‌ای از نظام قضایی ایران یا دوره فترت در مقطعی، دوری از این صلح سازش شکل گرفته است، افزود: خوشبختانه در سند تحول دستگاه قضایی مجدداً رویکرد به نهادهای سازشی و امر به سازش دوباره مورد تأکید قرار گرفته و نظام داوری و میانجی گری و ستاد صبر قرار است در استان، رسیدگی به مباحث صلح و سازش را در مساجد اجرا کنند که در این طرح، دعاوی مربوط به هر منطقه و مساجد محله ها ارجاع می‌شود.

 

وی گفت: صلح و سازش به خاطر آثار مثبتی که دارد، در  تمام نظام های حقوقی دنیا به سمت سازش حرکت می‌کنند.

 

شیوه گذشت از خود گذشت مهم تر است
نگین تاجی در ادامه از خانواده همتی به خاطر اصل موضوع رضایت دادن و دوم به خاطر شیوه گذشت که از خود گذشت آنها بالاتر است تشکر کرد و اظهار داشت: گذشتی  که میلیاردها تومان پول بپردازد به چه دردی می خورد و در پرونده‌های قتل که طرف بخواهد 10میلیارد پول بگیرد، مثل این است که می خواهد معامله کند.

 

رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه تصریح کرد: گذشتی گذشت است که معامله با خدا و جهت کسب رضایت الهی باشد، مثل گذشت خانواده مرحوم همتی که می توانیم بگوییم یک الگو از گذشت است که از بزرگان توصیه شده است.

 

وی در ادامه توصیه‌های را هم به دادستان جوان شهرستان چرام داشت و گفت: در هر حال دستگاه قضا نمی‌تواند منتظر باشد که نهادهای دیگر به وظایفشان بخواهند عمل کند یا خیر، بنابراین دستگاه قضایی وظیفه دارد که با اقتدار با مظاهر ناامنی و خشونت مبارزه کند .

 

نگین تاجی گفت: خداوند را شاکریم که در این ماه عزیز ماه سراسر نور و رحمت و دارای عظمت روحانی، یک امر نیکو گذشت صلح و سازش در آیینه آیات شکل گرفته و کسانی که در این امر تلاش می‌کنند مقربان درگاه الهی هستند و از هزاران نماز و روزه مستحبی اجر و ارزش بیشتری دارند .

 

رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: این حرکت خیرخواهانه محصول تلاش عزیزان در شوراهای حل اختلاف صلح یاران و سفیران صلح بوده و با همکاری که امام جمعه شهر و مسئولین شهرستان داشتند خوشبختانه زمینه‌سازی صلح و سازش در این پرونده فراهم شد.

 

وی افزود: با اینکه قصاص حق مسلم اولیای دم اجرای قصاص بود اما جهت رضای خداوند بسیار بزرگ منشی کردند و رضایت خودشان را  بیان کردند که شیوه رضایت هم بسیار مهم است و بدون اینکه انگیزه‌های شخصی داشته باشند و بدون هیچ خواسته‌ای جهت رضای خداوند متعال اعلام رضایت کردند.

 

وی با بیان اینکه طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در شهرستان چرام تا پایان سال اجرا شود،گفت: دستگاه قضایی هیچ گونه اغماض و مماشاتی با کسانی که بخواهند نظم و امنیت این شهر را بر هم بزنند ندارد و با قدرت، با این افراد برخورد خواهد کرد.

 

در پایان این آئین رضایت نامه خانواده مرحوم محمد هادی همتی، به خانواده امیری اهداء شد.

 

 
 
 
 
 
کد خبر 1169041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha