اختصاص قطار فوق‌العاده برای ایام عید سعید فطر/تهدیدی در زمینه قاچاق آرد برای کشور نداریم

سامانه شرکت بازرگانی دولتی در حوزه آرد و گندم عملیاتی شده است، تهدیدی در زمینه قاچاق آرد برای کشور نداریم، نظارتی بر پایانه‌های فروش نان وجود ندارد، اختصاص قطار فوق‌العاده برای ایام عید سعید فطر برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز دوشنبه ۵ اردیبهشت شبستان به شرح زیر است:

قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۳۰,۸۵۰,۰۰۰ ریال رسید

امروز (دوشنبه ۵ اردیبهشت) هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۲,۹۱۰,۰۰۰ ریال، انس جهانی طلا به ۱,۹۳۱.۷۷ دلار، قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۳۰,۸۵۰,۰۰۰ ریال، هر عدد سکه بهار آزادی به ۱۲۶,۹۴۰,۰۰۰ ریال، هر عدد نیم‌سکه به قیمت ۷۱,۹۵۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه به قیمت ۴۲,۴۳۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی به قیمت ۲۵,۸۰۰,۰۰۰ ریال رسید.

 

بنابراین گزارش، امروز (دوشنبه ۵ اردیبهشت) قیمت هر دلار آمریکا به ۲۷۸,۰۶۰ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو به ۳۰۰,۱۵۰ ریال و قیمت هر پوند به ۳۵۶,۸۷۰ ریال رسید.

 

سامانه شرکت بازرگانی دولتی در حوزه آرد و گندم عملیاتی شده است

محمد حسن جلالی، مدیر کل هماهنگی و نظارت آرد و نان بازرگانی دولتی روز گذشته (یکشنبه 4 اردیبهشت) در برنامه میز اقتصادی در این باره که سامانه شرکت بازرگانی دولتی در حوزه آرد و گندم تکمیل نشده است، گفت:  ستاد مبارزه با قاچاق سامانه‌ای واحد از ما می‌خواهد که تمام موارد حوزه آرد و نان را در آن نظارت کند. ما از ۲۵ دی سال گذشته این سامانه را عملیاتی کردیم. ما جلسات مختلفی هم برگزار کردیم و بررسی ما نشان می‌دهد در بخش گندم مشکلاتی وجود دارد.

 

وی با بیان اینکه دولت موظف شده است برای جلوگیری از زیان کشاورزی حداقل قیمت خرید تضمینی گندم را اعلام و گندم را خریداری کند، گفت: برآورد ما از تولید گندم ۱۲ میلیون تن بود که ۴.۵ میلیون تن آن به دست ما در دولت رسیده است.

 

مدیر کل هماهنگی و نظارت آرد و نان بازرگانی دولتی با اشاره به آمادگی نظارت در بخش آرد گفت: اما هنوز دسترسی ستاد مبارزه با قاچاق به آن باز نشده است. تا یک هفته دیگر این سامانه تکمیل و به ستاد قاچاق متصل خواهد شد.

 

جلالی همچنین در این باره که شرکت بازرگانی دولتی این ضوابط را تا چه زمانی ابلاغ خواهد کرد، گفت: یکی از مشکلات اصلی در خروج آرد از شبکه یارانه‌ای است که انگیزه قاچاق را فراهم کرده است. ما در مدت یک هفته دستور العملمان را به ستاد مبارزه با قاچاق ابلاغ می‌کنیم.

 

 

تهدیدی در زمینه قاچاق آرد برای کشور نداریم

امیرمحمد پرهام فر، مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق روز گذشته (یکشنبه 4 اردیبهشت) در برنامه میز اقتصادی درباره اینکه میزان قاچاق آرد در چه حد است؟، گفت: در مورد آرد گندم کشفیات در حدی نداریم که تهدیدی برای کشور محسوب شود. همان مرزبانی که روغن خوراکی را کشف می‌کند جلوی آرد را هم خواهد گرفت.

 

وی با بیان اینکه در مورد تمام این کالا‌ها ضوابطی داریم که به بازرگانی دولتی هم مربوط است، گفت: چه برای جلوگیری از قاچاق و چه برای تنظیم بازار داخل باید متولی کالا ضوابط پیشنهادی خود را معرفی کند.

 

مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق با اشاره به اینکه تا به حال چند بار طرح خود را معرفی کرده‌اند، اما خودشان اعلام می‌کنند به دلیل تکمیل نشدن سامانه "سیفا" امکان تکمیل ندارد، ادامه داد: ما امروز به این ضوابط نیاز داریم. ما کلیت را به معاون اول منعکس کردیم و از وزارت جهاد پیگیری شده است. از سازمان حمایت هم به صورت موازی پیگیری کرده‌ایم، اما متولی اصلی و اجرا کننده قانون وزارت جهاد کشاورزی است.

 

پرهام فر در این باره که چه ساختاری باید برای کنترل این بازار تعریف شود، گفت: گندمی که بار کامیون می‌شود پلاک، راننده و مبدا و مقصد مشخصی دارد، اما هنوز پیکره واحدی در این حوزه نداریم.

 

پرهام فر در ادامه در این زمینه که با تکمیل این سامانه در یک هفته دست ستاد قاچاق بای مقابله با این موضوع باز خواهد شد، اینگونه توضیح داد: این که اطلاعات را در سامانه‌ای جمع آوری کنیم لازم است، اما کافی نیست. باید ضمانت اجرایی برای آن وجود داشته باشد تا با متخلفان برخورد شود.

 

نظارتی بر پایانه‌های فروش نان وجود ندارد

مهدی سروی، کارشناس حوزه اقتصادی روز گذشته (یکشنبه 4 اردیبهشت) در برنامه میز اقتصادی درباره اینکه وضعیت امروز تخلفات در نانوایی‌ها به چه صورت است؟، گفت: با توجه به این که نظارتی بر پایانه‌های فروش نان وجود ندارد هم شاهد قاچاق درون بخشی آرد هستیم و هم نان خشک به دامداری‌ها فروخته می‌شود. با توجه به اختلاف نرخی که داریم قاچاق آرد صرفه اقتصادی مناسبی در کشور همسایه دارد.

 

وی درباره نقص در کدام بخش‌های ساختار کنترل عرضه آرد گفت:  دوستان در بازرگانی دولتی ادعا دارند که سامانه‌ها تکمیل شده، اما نظارت و اشراف کافی در حوزه آرد و نان وجود ندارد. سامانه جامع انبار‌ها اجرا نشده، زمین‌ها به درستی ثبت نشده و مواردی از این قبیل که به دستکاه‌های مختلف مربوط است و اغلب تقصیر را گردن دستگاه دیگر می‌اندازند.

 

سروی در این زمینه که ادامه دار شدن این فرایند چه آسیب‌هایی را به همراه خواهد داشت، گفت: با این روش کمبود و افزایش قیمت آرد و نان را در استان‌های مرزی شاهد خواهیم بود و قاچاق بیشتر خواهد شد. هنوز سامانه‌ای برای خرید گندم و نظارت بر آن نداریم، اما امکان مداخله بدون داشتن ابزار امکان پذیر نیست.

 

وی با بیان اینکه با این وضعیت فعلی باید اول کل زنجیره را در اختیار داشته باشند، گفت: شرکت بازرگانی دولتی متولی خرید تضمینی است پس باید پیش از کشت قرارداد خرید را بنویسد.

 

امروز؛ آغاز پیش‌فروش قطارهای مسافری/اختصاص قطار فوق‌العاده برای ایام عید سعید فطر

پیش‌فروش بلیت قطار‌های مسافری برای بازه زمانی ۱۰ تا ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ از صبح امروز دوشنبه ۵ اردیبهشت به صورت همزمان از طریق اینترنتی و در مراکز مجاز فروش بلیت در سراسر کشور آغاز می‌شود. ر این اساس، پیش‌فروش بلیت قطار‌های مسافری برای همه مسیر‌ها به غیر از تهران ـ مشهد، تهران ـ خواف و تهران ـ طبس و بالعکس ساعت ۱۰ صبح آغاز می‌شود.

 

همچنین پیش‌فروش بلیت قطار در مسیر‌های تهران ـ مشهد، تهران ـ طبس و تهران ـ خواف و بالعکس ساعت ۱۴ انجام می‌شود.

 

با توجه به افزایش تقاضا برای ایام عید سعید فطر، از ۱۰ تا ۱۶ اردیبهشت‌ماه، تعدادی قطار فوق‌العاده پیش‌بینی و اعزام خواهد شد.
 

هموطنان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به صورت شبانه‌روزی با سامانه اطلاع‌رسانی راه‌آهن به شماره ۰۲۱۵۱۴۹ تماس بگیرند یا به پایگاه اینترنتی www.rai.ir مراجعه کنند.

 

کد خبر 1169155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha