دور شدن از فرهنگ قناعت، ریشه حرام خواری است

مسئول مطالعات زنان بسیج دانشجویی دانشگاه سیستان و بلوچستان با بیان اینکه قناعت، ضامن آرامش فرد و جامعه است، گفت: دور شدن از فرهنگ قناعت، ریشه حرام خواری است.

«راضیه سارانی» مسئول مطالعات زنان بسیج دانشجویی دانشگاه سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان قناعت را راضی بودن به قسمت و روزی انسان معنا کرده و اظهار کرد: بنا به فرموده حضرت امیر مومنان (ع)، قناعت ثروتى تمام ناشدنى است؛ همچنین در روایتی از امام صادق (ع) آمده است: هر كس به آنچه خدا روزیش كند قانع باشد، بى نیازترین مردم است.

 

سارانی با اشاره به آیه ۸۸ سوره مبارکه حجر در مورد سفارش قرآن به قناعت گفت: خداوند متعال می فرماید: "لا تَمُدّنّ عَیْنَیْکَ إِلی ما مَتّعْنا بِهِ أَزْواجًا مِنْهُمْ وَ لا تَحْزَنْ عَلَیْهِمْ وَ اخْفِضْ جَناحَکَ لِلْمُؤْمِنینَ." و به آنچه ما دسته هایی از آنان [کافران] را بدان برخوردار ساخته ایم، چشم مدوز و بر ایشان اندوه مخور و مال خویش را برای مؤمنان فرو گستر.

 

وی در خصوص تاثیر قناعت بر زندگی فرد و جامعه بیان داشت: قناعت در زندگی فردی باعث می شود فرد به آن چه روزی اوست قانع باشد و این امر باعث حفظ آرامش وطمع نکردن و دست درازی نکردن می شود.

 

مسئول مطالعات زنان بسیج دانشجویی دانشگاه سیستان و بلوچستان ادامه داد: همچنین در جامعه قناعت باعث می شود افراد جامعه دچار حرص و طمع نبوده و با حفظ آرامش، پای خویش را از آن چه برای آنها مقدر است فراتر نگذاشته و خود را در دامان گناه برای بدست آوردن هر چیزی غوطه ور نکنند.

 

وی عدم قناعت را یکی از دلایل مهم اختلاف در بین خانواده‌ها در حوزه فردی و اجتماعی برشمرد و اظهار کرد: با نگاهی به زندگی افراد می‌توان به راحتی به این نکته پی برد که چشم و هم‌چشمی نیز به ‌عنوان اصلی مهم در مقابل قناعت ایستاده و موجب برهم زدن توازن در زندگی مشترک افراد شده است.

 

وی با بیان اینکه دور شدن از آداب فرهنگ علوی امروز باعث بروز مشکلات زیادی شده است گفت: کناره‌گیری از سبک زندگی اسلامی و افراط در دنیاگرایی انسان را وادار به ارتکاب گناه و انجام عمل‌های ناشایست می‌کند که خلاف دین اسلام است.

 

سارانی یادآور شد: حرص و طمع منشا بسیاری از دزدی ها، اختلاس ها، معاملات حرام، رباخواری، ظلم به زیردستان، خساست و عدم انفاق، کم فروشی، گران فروشی و غیره است.

کد خبر 1169174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha