عدالت محوری، انصاف و اقتدار در برابر فساد از شیوه‌های حکمرانی امیرالمومنین(ع) است

سهرابیان گفت: عدالت محوری، رعایت عدل و انصاف، توجه به محرومان جامعه و اقتدار در برابر فساد از جمله شیوه‌های حکمرانی و سیره سیاسی امیرالمومنین(ع) است.

اعظم سهرابیان در گفت و گو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان گفت: امام علی علیه السلام در سیزدهم رجب سال ۳۰ عام الفیل و 23 قبل از هجرت در خانه خدا و کعبه به دنیا آمدند؛ ایشان پسر عمو و داماد رسول خدا(ص) و همسر حضرت فاطمه زهرا(س) و نخستین مردی بود که به پیامبر(ص) ایمان آورد.


این استاد دانشگاه و پژوهشگر سیاسی بیان کرد: ایشان جانشین بلافصل رسول خدا(ص) بودند و پیامبر در یوم الدار ایشان را به عنوان وصی و جانشین خود انتخاب کردند.
وی در خصوص ویژگی‌های امام علی(ع) عنوان کرد: ایشان در شجاعت و ایثار یکی از برجسته ترین شخصیت‌های تاریخی اسلام به شمار می روند، هنگامی که قریش قصد کشتن پیامبر(ص) را داشتند در بستر پیامبر خوابید تا رسول خدا(ص)بتواند مخفیانه به مدینه هجرت کند.


سهرابیان خاطرنشان کرد: عقد اخوت پیامبر(ص) با علی(ع) یکی از رویداهای مهم تاریخی در شخصیت وارسته امیرالمومنین(ع) است، همچنین حدود 300 آیه از قرآن کریم درباره فضایل امیرالمومنین(ع) آمده است که همچون مانند آیه مباهله و آیه تطهیر و آیه ولایت و برخی دیگر از آیات بر عصمت ایشان دلالت دارد.
وی تصریح کرد: امام علی(ع) در بسیاری از غزاوات همراه پیامبر(ص) بود به غیر از جنگ تبوک که پیامبر(ص) پیش از آغاز سفر، علی(ع) را به جانشینی خود در مدینه گمارد؛ امام علی(ع) در غزوه بدر تعداد زیادی از مشرکان را به هلاکت رساند و در غزوه احد از جان پیامبر(ص) محافظت کرد و در غزوه خندق عمرو بن عبدود را کشت و جنگ را خاتمه داد.


این استاد دانشگاه و پژوهشگر سیاسی گفت: پیامبر(ص)در آخرین سفر حج با نزول آیه تبلیغ مبنی بر يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّـهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّـهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ، پیام خلافت و وصایت امام علی(ع) را به گوش مردم رساند.
وی افزود: امام علی در دوران 25 ساله دوران خلفای سه گانه تقریبا از امور سیاسی و حکومتی به دور بود و تنها به انجام خدمات علمی و اجتماعی مشغول بودند که جمع آوری قرآن که به مصحف امام علی مشهور است یکی از این اقدامات بود.


سهرابیان بیان کرد: حفر قنات و کشاورزی و رسیدگی به نیازمندان از دیگر اقدامات ایشان در این دوران بود، از طرفی خلفا درمسائل قضاوت دچار مشکل می شدند از امام علی(ع) مشورت می گرفتند.
وی تصریح کرد:ایشان پس از خلیفه سوم به اصرار مسلمانان، خلافت و حکومت را پذیرفت؛ در این دوران ایشان در طول حکومت خود اهمیت زیادی برای عدالت قائل بود و در برابر انحرافات ایستادگی کرد.
این استاد دانشگاه عنوان کرد: عدالت محوری، رعایت عدل و انصاف، توجه به محرومان جامعه و اقتدار در برابر فساد از جمله شیوه‌های حکمرانی و سیره سیاسی امیرالمومنین است.
وی خاطرنشان کرد: امام علی(ع) در اجرای دین و شیوه صحیح حکومت داری بسیار جدی و بی اغماض بود و حتی به نزدیک ترین یاران خویش در حکومت داری سخت گیری می کرد و همین عوامل برای برخی تحمل ناپذیر جلوه کرد.


سهرابیان بیان کرد: برخی اشتباهات در دوران قبا موجب شد تا اسلام از مسیر اصلی خودش خارج شود به همین دلیل حضرت دست به یک سری اصلاح امور زد تا بتوانند از انحرافات بیشتر پیشگیری کنند و اسلام را به مسیر اصلی خویش بازگردانند.
وی خاطرنشان کرد: ایشان در زمینه اقتصادی نیز دست به اصلاحات زیادی زدند که آبادانی شهر و توسعه کشاورزی و صنعت و تجارت و بازرسی مستقیم بازار و جلوگیری از احتکار و حمایت از طبقه پایین جامعه از آن جمله است.


این پژوهشگر علوم سیاست اسلامی گفت: حضرت علی(ع) وقتی به حکومت رسیدند زمین هایی که در زمان خلفای قبل به افراد بخشیده بودند را به بیت المال بازگرداند.
وی افزود:ایشان پس از پیامبر(ص)، با تقوا ترین و بهترین و عالم ترین انسان ها بودند و براین اساس گروهی از صحابه از زمان حیات پیامبر(ص) دوستدار و محب علی(ع) به شمار می رفتند که به این گروه شیعه می گویند.
سهرابیان تصریح کرد: کتاب معروف نهج البلاغه منتخبی از سخنان و نامه های امام علی(ع) است؛ عاقبت ایشان در شب قدر در محراب مسجد توسط یکی از خوارج به نام ابن ملجم مرادی به شهادت رسید.

 

کد خبر 1169277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha