کوچ عشایر خراسان شمالی سنتی انجام می شود

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفت: به عشایر استان توصیه شده تا کوچ خود را به صورت سنتی انجام دهند و از کوچ مکانیزه خودداری کنند.

«محمدرضا قلی پور» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهارداشت: سال گذشته به علت شیوع کرونا کوچ عشایر به صورت مکانیزه و خودرویی انجام شد اما امسال رویکرد ما این است که کوچ سنتی باشد که از مراتع مسیر هم استفاده کنند.

 

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی افزود: کوچ بهاره عشایر استان به مناطق ییلاقی به زودی آغاز می شود و حدود ۲۵ روز به طول می‌انجامد.

 

قلی پور با بیان اینکه تمهیدات لازم برای کوچ ایمن عشایر انجام شده، گفت: سه مسیر اصلی ایلراه های خراسان شمالی شامل هزار و ۲۰۰ کیلومتر راه است که برای ورود عشایر این ایلراه‌ها تیغ زنی و مرمت شد.

 

وی گفت: در مسیر کوچ هم همه خدمات از جمله سوخت، آرد و آب مورد نیاز آشامیدن از مناطق قشلاقی شهرستان مراوه تپه گلستان به ییلاق ها و چراگاه های کوهستانی خراسان شمالی از چهارم اردیبهشت در اختیار عشایر قرار گرفته تا کوچی سالم و ایمن داشته باشند.

 

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفت: برخی از خانوارهای عشایر در مسیر کوچ به مدت ۱۰ روز در تخته ارکان بجنورد مستقر می شوند و سپس به شاجهان می روند.

کد خبر 1169313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha