متاسفانه در کشور توجه زیادی به معدن نداشتیم

جمیلی با بیان اینکه متاسفانه در کشور توجه زیادی به معدن نداشتیم، گفت: در حال حاضر حدود یک دهه یا ۱۵ سال است که معدن توانسته جایگاهی در اقتصاد کسب کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، ابراهیم جمیلی، رئیس کمیسیون معدن اتاق ایران شب گذشته (دوشنبه 5 اردیبهشت) در برنامه میز اقتصادی شبکه خبر در بررسی درست نبودن اجرا، پرداخت، هزینه و عدم شفافیت مسئله رابطه مالی دولت با بخش معدن در پاسخ به این سوال که آیا با سیاسی بودن بحث هوشمندسازی معادن، حقوق دولتی، مالیات و نظارت بر معادن موافق هستید؟ گفت: متاسفانه در کشور توجه زیادی به معدن نداشتیم، در حال حاضر حدود یک دهه یا ۱۵ سال است که معدن توانسته جایگاهی در اقتصاد کسب کند مخصوصا با ارزآوری از سال گذشته، معدن و صنایع معدنی مورد توجه قرار گرفت.

 

جمیلی گفت: معدن اصولا باید بر مبنای اهلیت اداره شود، از نظر کلی اهلیت اداره نمی‌شود پس هیچ جا آن رابطه شکل نمی‌گیرد ما می‌خواهیم حقوق دولتی بگیریم باید باور به حقوق دولتی داشته باشیم می‌خواهیم باور به حقوق دولتی داشته باشیم باید عدالت حقوق دولتی در تمام امور در نظر قرار گیرد یعنی می‌خواهید از یک معدن بزرگ که میزان باطله برداری اش نسبت به یک معدن کوچک یا متوسط خیلی تفاوت دارد، عیارش و دسترسی هایش تفاوت دارد یکی بگیرید قطعا نمی‌شود؛ امسال شفافیت جزو مصوبات شورای عالی معادن است. آقای رادمان می‌گوید سیاسی بوده، من می‌گویم تنها سیاسی نبوده بلکه متاسفانه شرایط را در کشور اصلا برای شفافیت فراهم نمی‌کنند، چون اگر همین مورد به صورت کامل از کارشناس محوری دربیاید و بر مبنای یک هوشمندسازی انجام گیرد، خیلی از مشکلات حل می‌شود.

 

رئیس کمیسیون معدن اتاق ایران گفت: نظام مهندسی این برنامه را دو سال است نوشته، اما هنوز هم اقدام نشده، اینکه آقای حق شناس می‌گویند بله در شورای عالی مادر هم این تصمیم گرفته شده که برای سال ۱۴۰۱ ما در رابطه با حقوق دولتی یک اشکال در گذشته داشتیم که امیدوارم سال‌های بعدی تکرار نشود؛ ما حقوق دولتی ۱۴۰۰ را در پایان سال تصویب کردیم این امر باعث می‌شود آن کسی که می‌خواهد حقوق دولتی بدهد از اول سال نمی‌تواند پرداخت کند و باید سال به اتمام برسد تا ابلاغ شود بعد برای سال ۱۴۰۰ بنویسند؛ امسال قرار شده که بر این مبنا انجام گیرد که اوایل سال اعلام کنیم که معادن، حقوق دولتی را پرداخت کنند. معادن هم از پرداخت حقوق دولتی ناراضی هستند، وزارت صمت، سازمان برنامه و بودجه، مجلس هم به نوعی ناراضی هستند، همه این مسائل برای شفاف نبودن است. یکی از کنترل‌های ما فروش است که به راحتی می‌توان میزان استخراج را کنترل کرد.

 

جمیلی در پاسخ به این سوال که آیا قبول داریم که فشار حقوق دولتی بیشتر روی معادن کوچک است تا روی معادن بزرگ؟ یعنی بی عدالتی به ضرر معادن کوچک است؟ گفت: این طور نیست که به ضرر معادن کوچک باشد، معادن کوچک باید درست حقوق دولتی شان را پرداخت کنند.

 

رئیس کمیسیون معدن اتاق ایران درباره اینکه آیا ضرایب طوری است که به ضرر آنهاست؟ گفت: علی رغم اینکه در فضای مجازی جوسازی زیادی شد، اما اعتقاد دارم حقوق دولتی گاهی اوقات گرفته نمی‌شود و راهکار آن این است که عدالت مالیاتی اجرا شود و عده‌ای که فرار از مالیات می‌کنند و آن‌هایی که فرار از حقوق دولتی می‌کنند باید جدی جلویش گرفته شود و هوشمندسازی سریع‌تر انجام گیرد.

 

کد خبر 1169513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha