راه اندازی سیستم مانیتورینگ آنلاین معادن/شبکه ملی اطلاعات به معنی قطع اینترنت نیست

راه اندازی سیستم مانیتورینگ آنلاین معادن، شبکه ملی اطلاعات به معنی قطع اینترنت نیست، حقوق معدن دارباید به موقع وصول شود، هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۲,۷۷۸,۰۰۰ ریال رسید برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز سه شنبه ۶ اردیبهشت شبستان به شرح زیر است:

شرایط پیش فروش یکساله ۵ محصول سایپا اعلام شد

گروه خودروسازی سایپا در راستای عمل به تعهدات و پاسخ مناسب به نیاز متقاضیان، پیش فروش یکساله 5 محصول سایپا که شامل خودروهای کوییک اس، کوییک آر با گیربکس معمولی، کوییک با گیربکس معمولی، ساینا اس و سایپا اس ای ۱۵۱ موتور ام ۱۳ است را از 6 اردیبهشت ماه آغاز می کند.

طرح یاد شده از ساعت 13 روز سه شنبه به مدت دو‌ روز و به صورت شبانه روزی انجام می شود لذا خریداران خودرو می توانند با مراجعه به آدرس اینترنتی saipa.iranecar.com فرآیند ثبت نام را انجام دهند. بر این اساس زمان تحویل بخشی از خودروها از مهرماه سال جاری است.

در روش پیش فروش یکساله، قیمت، غیر قطعی است و هیچگونه مبلغی به عنوان پیش دریافت، تا قبل از اعلام اسامی انتخاب شدگان در قرعه کشی اخذ نمی‌شود. بر این اساس فهرست انتخاب شدگان نهایی از طریق سایت فروش اینترنتی سایپا ظرف مدت یک روز پس از اتمام قرعه کشی اعلام خواهد شد.

بدین جهت پس از اعلام نتایج قرعه کشی، منتخبین بایستی ظرف مدت سه روز نسبت به واریز وجه علی الحساب قیمت خودرو اقدام کنند.

 

شبکه ملی اطلاعات به معنی قطع اینترنت نیست/دولت را به یک آیکون هوشمند در تلفن همراه مردم تبدیل می‌کنیم

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات شب گذشته (دوشنبه ۵ اردیبهشت) در گفتگوی تلویزیونی با بیان اینکه در دنیا بار اصلی اینترنت بر دوش اینترنت ثابت است و عمدتا در حالت ساکن از اینترنت ثابت استفاده می‌کنند، گفت: اینترنت همراه به دلیل وابستگی به فرکانس رادیویی، دارای محدودیت‌هایی است. در گذشته سرمایه‌گذاری درستی برای توسعه اینترنت ثابت انجام نشده  و بار آن روی شبکه اینترنت همراه آمده که کشش و ظرفیت لازم را به دلیل محدودیت فرکانس‌ها ندارد. خصوصا در دوران شیوع کرونا که زندگی مردم به فناوری وابسته شد، این بار بیش از گذشته به اپراتورها تحمیل شد.

 

زارع‌پور با اشاره به اینکه تکنولوژی فیبرنوری، حوزه فناوری را تا سال‌ها بیمه خواهد کرد، گفت: ما مانند گذشتگان از کنار توسعه فیبرنوری عبور نکردیم زیرا اعتقاد داریم نسخه شفابخش کشور در حوزه فناوری، توسعه فیبرنوری است. یک بسته حمایتی برای کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، فراهم کرده‌ایم. به این شکل که اگر اپراتورها در این پروژه همراهی کنند، دولت بخشی از سهم خود از درآمد اپراتورها را تا پنج سال دریافت نکند.

 

وی با بیان اینکه معتقدم نهضت فیبرکشی باید در کشور فعال شود. اکنون نیاز اصلی مردم ارتباطات پرسرعت است که ما به عنوان حق مردم به آن نگاه می کنیم و باید برای دستیابی به این حق تلاش کنیم، گفت: در قانون بودجه بندی آمده که همه دستگاه‌ها مکلف شدند که هرگونه زیرساختی که در اختیارشان است را طبق تعرفه ای که کمیسیون تنظیم مقررات اعلام می کند در اختیار بخش خصوصی بگذارند. اسفند ۱۴۰۰ توانستیم برای قدم اول ۵۰۰ هزار پورت فیبرنوری را واگذار کنیم و اکنون بیش از ۱ میلیون و ۴۰۰ فیبرنوری را واگذار کرده‌ایم.

 

وی درباره شبکه ملی اطلاعات گفت: شبکه ملی اطلاعات یک شبکه پرسرعت، با کیفیت، امن و مستقل است که خدماتی در بستر آن به مردم ارائه می‌شود. برخی مردم اعتقاد دارند اگر شبکه ملی اطلاعات راه بیفتد، دسترسی‌ آنها به اینترنت قطع می‌شود، مسولان نیز می‌گویند که راه‌اندازی این شبکه نشدنی است، ما قصد داریم این دو نگرش را عوض کنیم. کارگروهی برای تکمیل شبکه ملی اطلاعات تشکیل شده و تا کنون ۲۸ جلسه برگزار کرده‌ایم. اکنون میانگین سرعت اینترنت در بخش همراه و ثابت چند ۱۰ مگابیت‌برثانیه است و این در حالیست که به دنبال سرعت‌های چند ۱۰۰ مگابیت‌برثانیه هستیم. قصد داریم با توسعه فیبرنوری، اینترنت با سرعت‌های یک گیگابیت بر ثانیه را در اختیار کسب‌وکارها قرار دهیم.

 

راه اندازی سیستم مانیتورینگ آنلاین معادن

حسنعلی حق شناس، نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت شب گذشته (دوشنبه 5 اردیبهشت) در برنامه میز اقتصادی شبکه خبر در بررسی درست نبودن اجرا، پرداخت، هزینه و عدم شفافیت مسئله رابطه مالی دولت با بخش معدن در پاسخ به این سوال که آیا مسئله بارگذاری اطلاعات غلط توسط مسئول فنی معدن، مورد تائید نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت است؟ گفت: یکی از مشکلات در ثبت تناژ استخراجی که هم از نظر حجم استخراج و هم از نظر کیفیت محصولی که استخراج می‌شود مواردی است که از سمت معدن است و مبنای محاسبه یکی از موارد اشکال ما دقیقا همین موردی است که دوستان اشاره کردند.

 

نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در بحث سال ۱۴۰۱ موردی که وزارتخانه پیش می‌برد راه اندازی سیستم مانیتورینگ آنلاین معادن بود، گفت: در هر کدام از معادن به صورت نرم افزاری یا پهپاد یا در معادن بزرگ با روش‌های دیگر وزارتخانه صمت به این جمع بندی رسیده که به سمت استفاده از سیستم‌هایی که مبتنی بر شخص نباشد، برود.

 

نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: نظام مهندسی سامانه را ایجاد کرده است ما در سامانه هوشمند در محاسبه حقوق دولتی با چند تا پارامتر مواجه می‌شویم یکی، محاسبه میزان استخراج، سامانه هوشمندی است که فکر می‌کنم یکسال راه اندازی اش طول می‌کشد و این مورد را نظام مهندسی ایجاد نکرده است نظام مهندسی چیزی که ایجاد کرده بحث محاسبه درصدی از محصولی از آن خاک معدنی یا کلوخه یا آن چیزی که در معدن تولید می‌شود و متعلق به دولت است یک مدلی را پیشنهاد داده است که باید اصلاح شود.

 

حقوق معدن دارباید به موقع وصول شود

محمدتقی رادمان، کارشناس بخش معدن شب گذشته (دوشنبه 5 اردیبهشت) در برنامه میز اقتصادی شبکه خبر در بررسی درست نبودن اجرا، پرداخت، هزینه و عدم شفافیت مسئله رابطه مالی دولت با بخش معدن درباره اینکه ریشه عدم شفافیت در حقوق دولتی معادن گفت: ریشه این ماجرا در سال‌های دور نهفته است البته به طور خلاصه در حیات خلوت بودن بخش معدن کشور تمام تحلیل‌های کارشناسی که تا امروز مطرح شده را شامل می‌شود؛ برای ما و همه سوال است که چرا هوشمندسازی معادن، حقوق دولتی، مالیات و نظارت بر معادن و بقیه موارد محقق نشده است؟ دلیلش این است که بخش معدن کشور تا امروز حیات خلوت بوده، یعنی راه اندازی یک سامانه هوشمند که بخواهد حقوق دولتی خیلی ساده را محاسبه کند با ۱۰ آیتم ورودی و دو آیتم خروجی کار سختی نیست، زیرا ما کلی نخبه و مهندس طراح و نویسنده برنامه و ... داریم که می‌توانند این نرم افزار‌ها را بنویسند، ورودی دهند و خروجی بگیرند، اینکه محقق نشده است ریشه در گذشته دارد.

 

رادمان گفت: به نظر من یک حزب سیاسی وقتی از ابتدای انقلاب وارد حوزه اقتصادی کشور و بعد به طور خاص وارد بخش معدن می‌شود و پس از آن در دو یا چهار دولت حضور پررنگی دارد هیچگاه به نخبگان اجازه دخل و تصرف در بخش معدن را نمی‌دهد؛ با چند معاون وزیر صحبت کردم چرا نرم افزار حقوق دولتی محقق نشد؟ چرا سامانه کاداستر کشور که زیر مجموعه نرم افزار حقوق دولتی است باید وضعیتش این باشد که یکسال زمان می‌برد توسط نهاد‌های نظارتی راه اندازی مجدد شود؟ چرا این اتفاق باید الان بیفتد و نباید در چهل و پنجاه سال گذشته بیفتد؟ در جواب می‌گویند که مهره‌های اصلی این حزب سیاسی در بخش اقتصادی کشور هستند، اجازه درست کردن سامانه نظارتی را ندادند.

 

رادمان درباره اینکه آنچه که اظهار می‌شود مبنای وصول حقوق دولتی از سمت بهره برداران بخش معدن قرار گرفته؛ آیا این رقم، رقم درستی است یا کمبودی دارد؟ گفت: بحث نظارت بر میزان استخراج و تولید محصولات صنایع معدنی که مبنای دریافت حقوق دولتی است یک بحث واقعا مهمی در حوزه معدن است، متاسفانه در حال حاضر نظارت ما بر این بخش، نظارت انسانی و هوشمند نیست به طوری که یک کارشناس بخش معدن به اسم مسئول فنی معدن در هر معدنی حاضر است و اطلاعات ماهانه استخراج معدن یا آن صنایع معدنی را بارگذاری می‌کند؛ در سامانه نظام مهندسی معدن این مسئول فنی معدن به جای اینکه حقوقش را از دولت و یا یک بخش حاکمیتی بگیرد از همان بهره بردار حقوق می‌گیرد، بیش از ۸۰ درصد معادن کشور معادن کوچک و در اختیار بخش خصوصی است دست کارشناس یا مسئول فنی که اطلاعات معدن را به طور ماهیانه تولید و فروش را گزارش می‌کند، زیر گیوتن بهره بردار است.

 

هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۲,۷۷۸,۰۰۰ ریال رسید

امروز (سه شنبه ۶ اردیبهشت) هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۲,۷۷۸,۰۰۰ ریال، انس جهانی طلا به ۱,۹۰۰.۸۶ دلار، قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۲۹,۴۵۰,۰۰۰ ریال، هر عدد سکه بهار آزادی به ۱۲۵,۹۹۰,۰۰۰ ریال،‌ هر عدد نیم‌سکه به قیمت ۷۱,۴۵۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه به قیمت ۴۲,۵۲۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی به قیمت ۲۶,۰۲۰,۰۰۰ ریال رسید.

 

بنابراین گزاش امروز (سه شنبه ۶ اردیبهشت) قیمت هر دلار آمریکا به ۲۷۸,۴۱۰ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو به ۲۹۸,۲۶۰ ریال و قیمت هر پوند به ۳۵۴,۸۹۰ ریال رسید.

 

کد خبر 1169533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha