از تمسک به قرآن برای شکوفایی امت اسلامی تا تلاش دشمنان برای حذف قرآن از جوامع اسلامی

ما معتقدیم که باید معیار اختلافاتمان را قرآن قرار دهیم و باید همواره به آن استناد کنیم و هرکجا در تفسیر اختلاف وجود داشت به سرعت آن را تکفیر نکنیم چرا که این کار باعث میشود تا به آن سمتی که دشمن می خواهد حرکت کنیم.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان،‌ حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمید شهریاری دوشنبه شب در نشست تخصصی «تمسک به قرآن کریم، رمز وحدت و عزت» که از سوی معاونت فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در نمایشگاه بین المللی قرآن برگزار شد، ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات برای حاضرین در جلسه، با اشاره به مراتب ساخت سی و سه پل در اصفهان و مشارکت گروهی در ساخت این بنا در زمان شاه عباس، اظهار داشت: عده‌ای در ساخت آن به طور مستقیم و عده ای به صورت غیر مستقیم مشارکت داشته اند. در مورد رود نیل و عصای موسی(ع) نیز به همین شکل بوده است و علاوه بر خداوند، اسباب و علل مادی در آن دخیل بوده اند. اگر خدایی نباشد، جبرئیل و عصای موسی(ع) چه کاره اند؟ جبرئیل واسطه در معجزه موسی(ع) است و این معجزه توسط حضرت موسایی رخ می دهد که عصایی هم داشته است.

وی با ذکر مثالهایی از قرآن ادامه داد: امروز ما هم اگر می‌خواهیم به وحدت برسیم باید حواسمان به کسانی که به وحدت صدمه میزنند باشد باید بدانیم که یکی از خطرناکترین حربه‌های دشمن نسبت دادن کفر به برخی فرقه‌های اسلامی است،  تا در بین امت اسلامی ایجاد جنگ کنند و یکدیگر را تکفیر کنند، خون دیگری را حلال شمارند و جنگ و خونریزی برپا کنند. اما چرا گاهی دوستان ما در زمین دشمن بازی می کنند و به فرقه های دیگر نسبت ناروا می دهند.

دبیرکل مجمع تقریب افزود: خداوند کتاب آسمانی را در اختیار ما قرار داده است که می تواند معیار رفع اختلافات باشد؛ خداوند صفت میراندن را هم به خود و هم به ملک الموت نسبت داده است، حال آنکه خود ملک الموت به تنهایی و بدون اراده خداوند قادر به این کار نیست، پس اگر کسی بگوید من خلق کردم، آیا ممکن است کسی غیر خدا و بدون اراده او بتواند چنین کاری کند؟ نفع و ضرر از جانب خداست ولی ممکن است اسباب خود را به دست دیگری داده باشد. کما اینکه حضرت عیسی(ع) خلق می کرد اما این خلق بدون خدا ممکن نیست. فاعل مباشر حضرت عیسی(ع) بوده است اما اذن الهی در معجزه حضرت عیسی(ع) دخیل بوده است. حضرت عیسی(ع) می تواند خلق کند و می تواند شفا دهد اما به اذن الهی است.

نبرد با صهیونیسم نبرد قرآن کریم با کتاب های تحریف شده است

شیخ ماهر حمود، رئیس اتحادیه جهانی علمای مقاومت، در نشست تخصصی «تمسک به قرآن کریم، رمز وحدت و عزت» گفت: متأسفانه عمل به قرآن در جوامع اسلامی توسط برخی حکام اسلامی انجام نمی شود و وضعیتی که در جهان اسلام و فلسطین شاهد آن هستیم، بیانگر این ماجرا است.
 
وی افزود: مردم فلسطین در ماه مبارک رمضان، بدون حمایت مستقیم و بدون یاور در مواجهه با محاصره آمریکایی و ارتجاع عربی مقاومت می کنند. آنها هستند که با حضور خود در مسجد الاقصی به قرآن کریم عمل می کنند.
 
ماهر حمود بیان کرد: فلسطین و مسجد الاقصی نشانه ای از قرآن کریم است و آنهایی که با رژیم صهیونیستی سازش کرده اند، دین خود را به ثمن بخس فروخته اند حتی اگر خیابان ها و مساجدشان آباد شود.


 
وی با اشاره به اینکه اکنون در نبرد بزرگی هستیم خاطرنشان کرد: با تکیه بر قرآن کریم، این نبرد با صهیونیسم وارد فصل دیگری شده است. نبرد ما، نبرد قرآن کریم تحریف نشده در برابر توراتی است که تحریف شده است.
 
این عالم اهل سنت لبنانی افزود: این نبرد، نبرد توحید و نبرد کتاب جاوید در مقابل کتابهای تحریف شده است. نبرد ما در محله شیخ جراح، غزه، جنین، و مقاومت در لبنان و سوریه، تمامی آنها نبرد قرآن با کذب و ناراستی است.
 
وی در پایان از خداوند متعال مسئلت کرد که انشاءالله وعده خود که پیروزی امت اسلامی است را محقق فرماید.

 

برای شکوفایی امت اسلامی باید به قرآن و اهل بیت (ع) تمسک جوییم

 

بنابراین گزارش در ادامه این نشست دکتر حافظ سعید رضا بغدادی، مسئول دوره های علوم قرآنی سازمان بین المللی منهاج القرآن از پاکستان، ضمن تشکر از فعالان فرهنگی و اجتماعی ایران به دلیل برگزاری نمایشگاه بین المللی قرآن کریم و همچنین برگزاری این نشست تخصصی، گفت: عصر حاضر عصری سرشار از فتنه ها است که نیروهای کفر و الحاد با افکار پلیدشان در حال جولان هستند.
 
وی افزود: جامعه اسلامی به فرقه های متعددی تقسیم شده است که دلیل اصلی این تفرُق دور شدن از قرآن کریم است.
 
این عالم پاکستانی با اشاره به مفهوم وحدت اسلامی به آیاتی از قرآن کریم استناد کرد و گفت: در قرآن کریم کلماتی مانند اخوت، اعتصام به حبل الله، امت واحد و مهربانی و وحدت با یکدیگر و عدم تنازع مطرح شده است.
 
وی در پایان با اشاره به احادیث مختلف از معصومین (ع) که از تفرقه نهی می کند و بر اجتماع و مودت بین مسلمانان تأکید دارد، شعری را در زمینه لزوم وحدت بین مسلمانان قرائت و تأکید کرد: اگر خواهان پیشرفت و شکوفایی امت اسلامی هستیم باید به قرآن کریم و سنت رسول اکرم (ص) و محبت اهل بیت (ع) تمسک جوییم.

تلاش دشمنان در عقب راندن جوامع اسلامی به نتیجه نخواهد رسید

همچنین؛ عفت شریعتی، نماینده مردم زرندو کوهبنان در مجلس شورای اسلامی  یکی از وظایف بزرگ جامعه اسلامی در جهان اسلام و جهان بشریت را همراهی و همسویی با هم در تحقق اهداف جهان اسلام و کنار گذاشتن تفرقه ها و افزایش همدلی ها دانست.
 
وی با اشاره به اینکه قرآن کریم راه را برای بشریت مشخص می کند گفت: خداوند می فرماید: «ان هذا القرآن یهدی للتی هی اقوم». لذا در این زمانه عملکرد به قرآن در عرصه های فرهنگی بیانگر سعادتمندی جامعه مسلمان خواهد بود مخصوصا که امروز جهان اسلام به سوی عظمت پیش می رود و ایران اسلامی مشعلدار اقتدار و عظمت جهان اسلام است.
 
وی افزود: امروز ایران اسلامی خود را پشتیبان همه مسلمانان جهان می داند و خاورمیانه نقشی تعیین کننده در عظمت اسلام دارد. لذا ما باید در این عصر تحول بخش سیر تکاملی جهان اسلام باشیم.
 
شریعتی با بیان اینکه روش مسلمانان برای هم، مهربانی بر مبنای قرآن و سنت پیامبر اسلام (ص) است، خاطرنشان کرد: امروز ما به سوی تحقق تمدن نوین اسلامی در حرکتیم. 42 سال از این نظام انقلاب اسلامی سپری شده و عظمت جمهوری اسلامی ایران آیینه تمام نمای عظمت جهان اسلام است. امروز کشورهای مسلمان و ایران اسلامی در کمال اخوت با هم همراه و همسو هستند و ما همه در یک مسیر به سمت تحقق تمدن نوین اسلامی حرکت می کنیم.
 
وی تأکید کرد: نظام سلطه تمام تلاش خود را می کند که اسلام را به عقب براند اما هرگز نخواهد توانست. اسلام بزرگتر از آن است که دشمنان نظام سلطه بخواهند بر اقصی نقاط جهان آسیبی برسانند و تقویت جهان اسلام در عرصه های فرهنگی و معنوی با همدلی و وحدت امکان پذیر خواهد بود.
 
وی با بیان اینکه عمل به قرآن کریم سعادت فرد فرد جامعه را تضمین می کند گفت: امروز آمریکای جهانخوار، اسرائیل غاصب و مزدورانش در کشورهای اسلامی تلاش خود را می کنند که ایران و کشورهای جهان اسلام را به عقب برانند اما هرگز نخواهند توانست و آینده ای روشن و درخشان در پرتو قرآن در انتظار مردم کشورهای اسلامی است.
 
وی تاکید کرد: برای تحقق تمدن نوین اسلامی همگان باید دست به دست هم دهیم و مرد و زن فرقی ندارند. در قرآن کریم برای زن و مرد فرقی گذاشته نشده است و زندگی سعادتمندانه در گرو عملکرد مومنانه مردان و زنان است.
 
شریعتی اظهار کرد: مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی آئینه وحدت و اخوت و همدلی جهان اسلام را در منظر مسلمین جهان قرار داده و هرسال ما در کنفرانس وحدت بیانگر این مسئله هستیم که مسلمانان باید همه در کنار هم باشند. تمدن نوین اسلامی خاص ایران و کشورهای اسلامی نیست بلکه مربوط به جامعه بشریت است.
 
وی با بیان اینکه مقام عظمای ولایت مشعلدار جامعه مسلمان هستند، تأکید کرد: ایران و مسلمانان در عظمت پیشرو هستند و مسلمانان اقتدار قرآن و عترت را در منظر جامعه بشری قرار داده اند لذا وظیفه فرد فرد ما پیاده کردن اهداف قران کریم است و مجمع تقریب در این راه پیشگام است.
 
شریعتی در پایان به آیه ﴿وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِینَ﴾ اشاره کرد و گفت: این آیه بیانگر تحقق تمدن نوین اسلامی است و ایران اسلامی امروز وحدت و اخوت و همدلی را در سراسر این سرزمین به نمایش گذاشته است.

دشمنان در صدد حذف قرآن از جوامع اسلامی هستند

بنابراین گزارش در ادامه نشست؛ ماموستا عزیز بابایی، امام جمعه اهل سنت مسجد صادقیه تهران، گفت: برگزاری چنین نشستی از ضروریات جامعه اسلامی است که دشمنان همواره در پی ایجاد تفرقه میان آنها هستند.
 
وی افزود: ما شاهد هستیم که دشمنان چه دسیسه هایی را انجام داده اند و در نظر دارند که با انجام این دسیسه ها کل جهان اسلام را به احاطه خود دربیاورند.
 
ماموستا بابایی با اشاره به اینکه تمسک به قران وحدت می آورد، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران با همه دشمنی ها توانسته است دولت قرآن باشد و نمونه بارز آن برگزاری همین نمایشگاه قرآن، رادیو قرآن و تلویزیون قرآنی است.
 
وی ادامه داد: رسانه ها امروز در تلاشند که الگوهایی را به زنان و مادران ما القا کنند تا باعث اختلاف در خانواده شود و عفت جوامع اسلامی را از بین ببرند.
 
این عالم اهل سنت در ادامه با قرائت اشعاری از اقبال لاهوری درباره اهمیت قرآن کریم گفت: اقبال به یکی از مهمترین نقطه ضعف های انسان معاصر اشاره می کند و می گوید:
منزل و مقصود قرآن دیگر است            رسم و آئین مسلمان دیگر است
در دل او آتش سوزنده نیست              مصطفی در سینه او زنده نیست
بنده مؤمن ز قرآن بر نخورد                 در ایاغ او نه می دیدم نه درد
 
وی افزود: اگر بخواهیم جهانی ایده آل درست کنیم باید دلها را مملو از قرآن کنیم و قرآن را حاکم بر دلها کنیم در آن زمان است که جهان تحت حکومت قرآن در می آید.
 
بابایی با اشاره به اشعار اقبال لاهوری افزود: اگر حیدر کرار (ع) خیبرگشا است به این دلیل است که نیرو از قرآن گرفته است؛ لذا اگر مسلمانان می خواهند دشمنان را شکست دهند باید از قرآن نیرو بگیرند.
 
ماموستا بابایی تأکید کرد: امتی که در آن قرآن حاکم باشد آن امت نخواهد مرد ولو اینکه جسمش قطعه قطعه شود.
 
وی در پایان اشاره کرد که اقبال رمز قرآن را از امام حسین (ع) آموخته است و می گوید:
رمز قرآن از حسین آموختیم                زآتش او شعله‌ها اندوختیم
 
ماموستا بابایی تأکید کرد: دشمنان قرآن می خواهند قرآن را حذف کنند اما علما و بزرگان ما در تمام کشورهای اسلامی ساکت ننشسته اند و الحمدلله در ایران مقام معظم رهبری شخصیتی قرآنی است. امیدواریم آیندگان بفهمند امثال امام خامنه ای ها و اقبال ها چقدر برای قرآن زحمت کشیده اند و به زبان های مختلف آن را تبیین کرده اند.
 

کد خبر 1169662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha