دور کردن یأس از گهنکار دل او را جهت توبه کردن آماده می سازد

حجت الاسلام دستداده گفت: امیدوار کردن و دور کردن یأس از گهنکار دل او را جهت توبه کردن آماده می سازد.

حجت الاسلام «زین العابدین دستداده» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در جهرم، گفت: آنچه مسلم است عده ای از افراد جامعه گهنگارند و فکر می کنند که چون آنها معاصی زیادی را مرتکب شده اند دیگر هیچ راهی برای بازگشت ندارند به همین دلیل دست از گناهان خود بر نمی دارند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: ما باید به افراد گنهکار بفهمانیم که اگر واقعاً از کارهای بدی که کرده اند پشیمانند باید با صفای دل به درگاه خداوند منّان روی آورند و از صمیم دل توبه کنند و مطمئن باشند که خدا توبه آنها را می پذیرد.

 

وی بیان کرد: امیدوار کردن و دور کردن یأس از گهنکار دل او را جهت توبه کردن آماده می سازد اما باید طرف دیگری را نیز در نظر بگیریم و آن این مطلب است که با امیدوار کردن او باعث نکردیم که او را بر گناه جری تر و مصمّم تر کنیم و کاری کنیم که در ذهن او این مطلب بیاید که «من هر چه می خواهم گناه می کنم بعد در هنګام مردن توبه می کنم.»

 

حجت الاسلام دستداده با اشاره به اینکه مربیان جامعه باید طوری با افراد برخورد کنند که هیچ مسئله منفی در ذهن آنها به وجود نیاید، عنوان کرد: باید به گهنکار فهماند که معلوم نیست آنقدر زنده بمانی که وقت توبه کردن پیدا کنی و یا اینکه اگر مسرّ بر ګناه شوی خداوند توفیق توبه را از تو می گیرد.

 

وی با اشاره به اینکه توبه را باید خدا به انسان عنایت کند، گفت: انسان بی حال چگونه می تواند با خلوص نیّت و اشک چشم، کلید آمرزش گناهانش را از خدا بگیرد.

 

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی جهرم با اشاره به اینکه باید به جامعه فهماند که گناه نکردن بسیار آسانتر از توبه کردن است، اظهار داشت: لذت ظاهری گناه زیاد بوده و به همین دلیل جاذبه آن نیز زیاد است بنابراین کسی که لذّت گناه را چشید مشکل است که به فکر بازگشت و توبه بیفتد و وسوسه های شیطان های درون (نفس امّاره) و برون (ابلیس و اصحابش) نیز به ماندن در گناه کمک می کند.

 

به گفته وی، هرتوبه ای قبول نیست چرا که حتی اگر گهنکار با همه شرایط وارده در احادیث هم دعا کند باز هم بر خدا واجب نیست که دعا و توبه را بپذیرد؛ شاید مشیت خداوند بر قبول توبه قرار نگیرد.

 

حجت الاسلام دستداده با اشاره به اینکه معلوم نیست مرگ به انسان اجازه توبه را بدهد، گفت: انسان هایی بودند که در جوانی مشغول گناه بودند و امید داشتند هنگام پیری فرا برسد و توبه کنند اما ملک الموت به آنها اجازه نداد و در همان ایّام جوانی به جهان آخرت رجوع کرده و از بازگشت و توبه محروم شدند و در آنجا باید پاسخگوی اعمال زشت خود باشند.

 

کد خبر 1170064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha