نرم افزار بالقرآن با قابلیت ریشه نگاری تمام کلمات و جملات قرآن

مدیر بخش محتوایی طرح بالقرآن در مورد این نرم افزار گفت: این نرم افزار با قبلیت تفکیک ، ریشه نگاری ، بسترنگاری و وزن نویسی کاملترین نرم افزار تحقیقاتی در دسترس محققان و پژوهشگران قرار دارد.

مرتضی فاضل، مدیر بخش محتوایی طرح بالقرآن در گفت و گو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان در مورد این طرح گفت: طرح بالقران محصولی نرم افزاری است که به عنوان نرم افزار بالقرآن معرفی می شود. این نرم الزار تمام ادبیات قران اعم از صرف، نحو، اشتقاق، بلاغت، علوم قرآنی به صورت مجزا برای هر یک از کلمات قرآن مشخص شده است و تمام کلمات قرآن به تفکیک ریشه نگاری، دسته بندی، بسترنگاری، وزن نویسی و اطلاعات صرفی و نحوی آنها نگاشته شده است.

 

فاضل تصریح کرد: بسیاری از اطلاعاتی که این نرم افزار به جامعه قرآنی می دهد برای اولین بار است و در تاریخ نزول قرآن تاکنون بسیاری از این اطلاعات وجود نداشته است و فقط در حد چند آیه و سوره و تعداد آیات و سوره ها و اطلاعاتی اندک از قرآن داشتیم اما امروز می توانیم به اطلاعات بیشماری با این نرم افزار دسترسی پیدا کنیم.

 

وی یادآور شد: این نرم افزار دارای قابلیت جست و جو است و می توان در علم صرف تمام باب های استفعال را استخراج کنیم.

 

وی تصریح کرد: از اهداف دیگر این پروژه این است که جلوی تفسیر به رای و تحقیق به رای را می گیرد و هدف دیگر این طرح اطلاعات بیشماری را به محققان می دهد که قبلا برای کسب این اطلاعات یا راهی را پیدا نمی کرد و محال بود و یا باید زمان زیادی را صرف آن می کرد. امروز به راحتی تمام این اطلاعات به دست محققان می رسد.

 

وی گفت: تمام ضمائر قرآن، اسامی موصول و اشاره و اسامی مبهم قرآن همگی مرجع نویسی شده و مرجع تمام ضمائر مشخص است؛ به طور مثال کلمه موسی در این نرم افزار می توانیم تمام ضمائر آن را استخراج و حتی تعداد آیاتی که این کلمه در آن تکرار شده است را استخراج کنیم.

 

وی اظهار کرد: در این نرم افزار جملات خطاب قرآن به روشنی استخراج شده و تمام کلمات و جملات لایه به لایه استخراج شده است. این پروژه بسیار مفصل و دارای کارایی بسیار است. علاقه مندانی که بخواهند از این طرح استفاده کنند این پروژه تحت وب در یک نرم افزار قرار دارد که در سایتی با عنوان app.belghoran.com که به راحتی با ورود به این سایت با یک نام نویسی ساده به راحتی می توانند از خدمات آن استفاده کنند.

 

وی تصریح کرد: پروژه بالقرآن 14 فاز است که به عنوان کامل ترین نرم افزار قرآنی معرفی می شود و دارای فازهای تخصصی بسیار زیادی است که دارای فازهای ترجمه، مفاهیم، مقایسه و ... است.

 

وی تصریح کرد: این نرم افزار قابلیت تشابه و مقایسه آیات با یکدیگر را دارد. اطلاعات این نرم افزار  برای محققان بسیار ذی قیمت است.

 

وی تصریح کرد: در این پروژه تمام نکات قرآنی احصا شده و معانی حقیقی اصطلاحی آنها ذکر شده است و به راحتی کلیدواژه نگاری در این طرح به چشم می خورد. این نرم افزار قابلیت دیدن آیات به ترتیب نزول با جمله نگاری و نقش نگاری ویژه در دسترس محققان قرار دارد. این نرم افزار قابلیت آن را دارد که محققان را در کمترین زمان ممکن به اهداف خود برساند. به محققان توصیه می کنیم وارد این پروژه شوند و کمک کنند تا این پروژه فازهای بعدی خود را در کمترین زمان ممکن طی کند.

 

وی تصریح کرد: اگر موسسه، دانشگاه یا مرکزی حوزه علمیه علاقه مند بودند برای مخاطبان خود کار را برگزار کنند به صورت حضوری و مجازی مجموعه کاروان علم و طرح بالقرآن آمادگی آن را دارد تا کارگها های قرآنی را در بخش های مختلف کشور برگزار کند و طرح را مفصل توضیح داده و در اختیار آنها قرار دهد و این آموزش ها در قالب کارگاهی قابل انتقال است.

 

کد خبر 1170153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha