اما و اگرها در اجرایی شدن طرح نهضت ملی مسکن در فاروج

استقبال مردم از طرح نهضت مسکن ملی آنچنان که انتظار می رفت، نبود و اجرایی شدن این طرح در فاروج با اما و اگرهایی همراه است.

خبرگزاری شبستان _ خراسان شمالی _ فاروج؛ یکی از شهروندان در خصوص نهضت ملی مسکن به خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: در مراحل اولیه مشکل متقاضیان، تعریف نشدن شهر فاروج در سامانه ثبت نام بود که همین اواخر مشکل برطرف شد اما متقاضیانی که در زیر مجموعه شهرستان شیروان ثبت شدند برای برگشت به فاروج باید مراحل اداری را طی کنند.

 

«محمود قنبری» افزود: روز به روز نرخ مصالح ساختمانی بالا می رود از سویی رقم تسهیلات آنهم با نرخ 18 درصد جوابگوی ساخت یک واحد نیست.

 

شهروند دیگری گفت: رقم آورده اولیه برای بسیاری از مستاجران بالاست و توان تامین آورده اولیه برای نهضت ملی مسکن را ندارند.

 

«فرهادی صاحبی» افزود: با رقم آورده و تسهیلات هم نمی توان به خانه دار شدن امیدوار شد چون با توجه به شرایط تورم، که دیگر سال به سال نیست و در مصالح افزایش قیمت روز به روز و گاهی ساعتی است، نمی توان به این ارقام اکتفا کرد.

 

شهروند دیگری گفت: مستاجربودن نشانه پایبن بودن توان اقتصادی خانواده است و حالا با نرخ سود تسهیلاتی که برای طرح مسکن لحاظ شده آیا این خانواده توان پرداخت اقساط 18 درصدی تسهیلات را دارد.

 

«مریم باقری» افزود: باز هم این دهک های پایین جامعه هستند که قدرت استفاده از این طرح را ندارند و عملا این طرح هم به خانه دار شدن این افراد کمکی نمی کند.
 

ضعف بنیه اقتصادی متقاضیان در تامین آورده اولیه برای این طرح


مدیر بنیاد مسکن فاروج گفت: از بزرگترین آسیب ها در اجرای طرح نهضت ملی مسکن، ضعف بنیه اقتصادی متقاضیان در تامین آورده اولیه برای  استفاده از آن است.

 

«وحید خاکپور» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهارکرد: هر متقاضی باید 400 میلیون ریال آورده داشته باشد تا در این طرح شرایط ثبت نام بیابد و بتواند از تسهیلات سه میلیارد ریالی استفاده کند.

 

مدیر بنیاد مسکن فاروج با اشاره به اینکه با این ارقام یک واحد تکمیل و به بهره برداری نمی رسد، گفت: در شهرستان 630 نفر در سامانه بنیاد مسکن برای طرح جهش نهضت مسکن ثبت نام کردند که از این تعداد 300 نفر رد درخواست و انصراف دادند.

 

وی با اشاره به در حال بررسی بودن سایر پرونده ها بیان کرد: 35 نفر در این مجموعه تشکیل پرونده داده اند که از بین متقاضیان فاروجی 12 نفر و در تیتکانلو 5 نفر آورده را تکمیل  کرده اند.

 

خاکپور به ریزش 50 درصدی متقاضیان اشاره کرد و افزود: در حال حاضر در سایت مسکن مهر فاروج واحدهای آماده بین دو میلیارد و پانصد تا سه میلیارد و پانصد ریال معامله می شود و با این روند آیا برای متقاضیان خرید یکی از این واحدها به صرفه تر است یا تامین 400 میلیون ریال آورده اولیه با دریافت تسهیلات سه میلیارد ریالی با نرخ سود 18 درصد که  با یک حساب سر انگشتی متقاضی باید در حدود 10 میلیارد ریال برای تکمیل این واحد هزینه کند؟

 

مدیر بنیاد مسکن فاروج گفت: در هفته گذشته به خواست دو متقاضی آورده اولیه آنان عودت داده شد و با توجه به تورم و بالا رفتن هزینه های ساخت مسکن، مردم هرسال بدهکارتر می شوند.

 

وی با بیان اینکه افزون بر 100 متقاضی توان تامین آورده اولیه را نداشتند و همان اول راه انصراف دادند، افزود: رسیدن به ارقام پیش بینی شده در تولید مسکن با توجه به بلاتکلیفی نرخ سود تسهیلات و اعلام 18 درصدی آن از سوی بانک ها، در این طرح بعید به نظر می رسد

 

استقبال از طرح مسکن ملی کم رنگ بوده است

مدیر راه و شهرسازی فاروج هم گفت: 1384 واحد طی چهار سال در قالب این طرح باید در فاروج ساخته شود.

 

«حسن ذبیحی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در فاروج اظهارکرد: برای 42 واحد زمین در قالب 13 قطعه 180 و 200 متری در سه طبقه تامین شده است و علاوه بر آن در نقطه دیگری از شهر هم دوهزار متر مربع زمین تامین شده است.

 

مدیر راه و شهرسازی فاروج افزود: متاسفانه استقبال در این حوزه کمرنگ بوده که مهمترین عامل، نداشتن تامین آورده اولیه  و بالا بودن نرخ سود تسهیلات است.

 

دولت سیزدهم قصد دارد در قالب طرح نهضت ملی مسکن چهار میلیون واحد مسکونی را در چهار سال آینده احداث کند. اما سوال این است که با توجه به نبود تقاضای موثر، این واحدها قرار است برای چه کسانی ساخته شود؟ و آیا با توجه به هزینه‌های هنگفت زیرساخت‌ها و تورم نهاده‌های ساختمانی، این پروژه در میانه راه به سرنوشت طرح دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی مسکن مهر که هنوز بعد از گذشت ۱۵ سال ۲۰۰ هزار واحد آن باقی‌مانده، دچار نخواهد شد؟

 

البته تفاوت طرح نهضت ملی مسکن با پروژه مسکن مهر در این است که نهضت ملی از قوانین بالادستی بهره می‌برد؛ موضوع مهمی که مسکن مهر از آن بی‌بهره بود. اما ابهاماتی که در خصوص قیمت تمام شده، میزان آورده متقاضیان و اقساط تسهیلات وجود دارد، باعث شده بسیاری از افراد در خصوص ورود به این طرح احتیاط کنند.

 

 

کد خبر 1170185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha