لزوم مشارکت جمعی در جامعه اسلامی/ مشارکت سیاسی سبب مردم سالاری دینی خواهد شد

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با اشاره به اینکه جامعه اسلامی باید در مشارکت جمعی تلاش داشته باشد گفت: تعلیمات دینی باید منجر به بلوغ اجتماعی و سیاسی شود؛ زیرا مشارکت سیاسی سبب مردم سالاری دینی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان، استاد حوزه علمیه در شبکه افق به سخنرانی پرداخته در خصوص اینکه امام زمان (عج) قدرت را برای چه می خواهد؛ گفت: ایشان قدرت را از قدرتمندان و زورگویان می گیرند و با آنها مقتدرانه برخورد می کند؛ سپس در بین مردم این قدرت را توزیع می کند و به داوری و تنظیم امور جامعه می پردازد. در واقع باید یک قدرت مطلقه ای باشد که همانند داور یا فرمانده عمل کند و اجازه شکوفایی استعدادها را به افراد جامعه بدهد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: امام یا ولی از افراد مراقبت می کند تا به یکدیگر لطمه وارد نکنند. همچنین وظیفه حراست را نیز برعهده دارد. در قانون اساسی جمهوری اسلامی فرماندهی کل قوا به ولی فقیه واگذار شده است.

 

استاد حوزه علمیه در خصوص طرح اسلام برای قدرت ادامه داد: پیامبر اکرم (ص) با عده قلیلی به نصرت رسیدند سپس مردم را رشد دادند، دین اسلام قدرت را از زورمندانه می گیرد و  آن را در بین مردم توزیع می کند چرا که مردم قدرت را به امام واگذار کرده اند. امام به تنظیم امور و همچنین مقابله با دشمن مقتدرانه رفتار می کند.

 

استاد حوزه علمیه با اشاره به مقدمه ساز شدن جامعه برای ظهور حضرت مهدی (ع) افزود: باید تاریخ اسلام، آیات و روایات را مطالعه و درک کرد. در واقع مظلومیت های تحمیل شده و کمبودها در زمان پیامبر اکرم (ص) و امیر مومنان امام علی (ع) باید برطرف شود. اگر این مسیر طی شود جامعه برای ظهور امام زمان (عج) آماده شده است.

 


حجت‌الاسلام‌والمسلمین پناهیان گفت: باید سبک زندگی اسلامی در جامعه به درستی تبیین شود؛ در واقع فردیت باید در جامعه از بین برود و فعالیتهای جمعی جایگزین فعالیت فردی شود. همچنین تشکلات مردمی باید به صورت طرح اسلامی باشد.
مردم باید قیام به عدل کنند مسئولین موظف به پیاده کردن عدل در جامعه هستند. مهمترین نیاز جامعه این است که دلسوزی به تعاون و اطاعت از خداوند متعال را انجام دهد.

 

استاد حوزه علمیه ادامه داد: در واقع جامعه باید تلاش در مشارکت جمعی داشته باشد نمونه بارز آن بسیج است؛ زیرا بسیج برای تعاون و احقاق حق وضع شده است. سطح مشارکت مردم در جامعه اهمیت بسزایی دارد.

 

وی با اشاره به تفاوت حکومت امیر مومنان امام علی (ع) با حکومت معاویه افزود: در حکومت امیر مومنان امام علی (ع) بر خلاف معاویه قدرت در بین مردم توزیع شده بود. در حال حاضر سطح مشارکت مردم از زمان پیامبر اسلام (ص) و امیر مومنان امام علی (ع) خیلی بالاتر است. اما با سطح مشارکت مطلوب فاصله بسیار زیاد هست.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه مشکل اعاده حق هنوز در جامعه وجود دارد زیرا این حد از مشارکت جمعی و تعاون مطلوب نیست. در واقع  مساجد و هیئت ها با همدیگر در ارتباط نیستند. به همین دلیل تعلیمات دینی باید منجر به بلوغ اجتماعی و سیاسی شود؛ زیرا این مشارکت سیاسی سبب مردم سالاری دینی خواهد شد. حتی فردی که از تمامی امور برکنار باشد دارای مسئولیت در مشارکت سیاسی و اجتماعی است

کد خبر 1170352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha