سیره علمی و معنوی آیت الله کوهستانی چراغ راه بیداری مردم

آیت‌الله ‌العظمی حاج شیخ محمد کوهستانی(ره) از علما، بزرگان و مفاخر دینی و علمی شهرستان بهشهر در شرق مازندران است که شناساندن شخصیت جامع الاطراف ایشان می تواند سبک زندگی اسلامی برای نسل جوان ما و الگوی عملی و چراغ راه و بیداری مردم باشد.

خبرگزاری شبستان- مازندران؛ مریم نظری/  50 سال یعنی نیم قرن از فقدان و رحلت آیت‌الله ‌العظمی حاج شیخ محمد کوهستانی از علما، بزرگان و مفاخر دینی، علمی و اجتماعی در بهشهر می گذرد و فقدان این شخصیت علمی و دینی و مردمی ما را بر آن می دارد تا بیش از هر زمان دیگری برای شناخت و آشنایی بیشترجامعه، به ویژه جوانان با ابعاد فکری آیت الله کوهستانی و نشر اندیشه های این عالم فقید تلاش و همت کنیم.

 

آری اردیبهشت ماه در بهشهر مصادف است با رحلت عالم ربانی و فقیه مردمی که فقدان و نبود ایشان که مظهر مردمداری و ساده زیستی بودند؛ سلمه ای بزرگ برای مردم بهشهر و مازندران بود.

 

آیت‌الله ‌العظمی حاج شیخ محمد کوهستانی از علما، بزرگان و مفاخر دینی، علمی و اجتماعی شهرستان بهشهر در شرق مازندران است که عمری را برای هدایت جوانان و تهذیب نفس در حوزه علمیه کوهستان بهشهر گذراند و اکنون شناخت ابعاد دینی و اجتماعی و فرهنگی این عالم ارجمند و شناساندن زوایای پنهان ایشان به نسل جوان از وظایف مهمی است که برعهده داریم.

 

آیت الله کوهستانی متولد سال ۱۲۶۷ هجری شمسی در روستای کوهستان از توابع شهرستان بهشهر بود. تحصیلات مقدماتی را در بهشهر آغاز کرد، سپس مدتی کوتاه در حوزه علمیه ساری درس خواند و چند ماهی نیز در حوزه علیمه بابل در مدارس «کاظم بیک» و «سقا» به تحصیل پرداخت. ایشان پس از اتمام علوم پایه و آموختن ادبیات عرب و مقداری از فقه و اصول جهت ادامه تحصیل عازم حوزه مشهد شدند و پس از اقامت طولانی در جوار حضرت رضا علیه السلام جهت تحکیم مبانی اجتهاد و رسیدن به مدارج عالیه علمی، حدود سال ۱۳۴۰ قمری رهسپار نجف اشرف شدند. ورود ایشان به حوزه نجف زمانی بود که این حوزه در اوج شکوفایی علمی و معنوی به سر می برد و استوانه های بزرگ فقاهت و عدالت بر کرسی تدریس تکیه زده بودند.

سرانجام آیت الله کوهستانی پس از تقریبا ۸ سال اقامت در نجف اشرف و بهره گیری از محضر اکابر علم و عمل و دست یابی به مراتب والای علمی و عرفانی و رسیدن به مرتبه عالی اجتهاد، در سال ۱۳۴۸ قمری به زادگاه خویش بازگشتند.و کار تدریس علوم حوزوی را آغاز کرد و توفیقات زیادی به‌دست آورد.

 

آیت الله کوهستانی، روحانی متواضع، خدوم و باسخاوت بودند و اندرون و برون زندگی ایشان هیچ تفاوتی با یکدیگر نداشت و هیچ خبری از فرش، میز، صندلی و زندگی تجملاتی نبود. ایشان از پنبه ای که در مزرعه شان تولید می شود لباس، عما، عمامه و حتی لحاف درست می کرد. 

 

آیت الله کوهستانی سرانجام اردیهشت ماه ۱۳۵۱ رحلت فرمودند و پس از تشییع جنازه با شکوه در شهرستان بهشهر و شهرهای دیگر و همچنین تشییع باشکوه در مشهد، در جوار مرقد مطهر امام رضا علیه السلام و در رواق دار السیاده برای همیشه آرام گرفت.

 

ساده‌زیستی و مردمداری آیت الله کوهستانی؛ الگوی کامل برای بیداری جامعه

حجت الا سلام «سید عربعلی جباری» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در مازندران، با گرامیداشت یاد و نام آیت الله کوهستانی(ره) از این عالم مردمی، عالمی ساده زیست نام برد که تمام زندگی اش با مردم و وقف مردم بود.

 

امام جمعه بهشهر افزود: آنچه در بین همه خصوصیت های بارز این عالم ربانی بین همگان زبانزد است و همگان از ایشان نام می برند؛ ساده‌زیستی و مردمداری آیت الله کوهستانی در کنار حوزه داری ایشان است که ایشان را نمونه و بارز کرده بود.

وی با بیان اینکه امروز جوانان و نوجوانان جامعه ما بیش از هر زمان دیگری نیازمند  راه و روش عالمانی هستند که با ساده زیستی، دل ها را به خود جذب کردند و با گذشت سالیان سال از رحلت این بزرگواران؛ همچنان در اوج هستند.

 

حجت الاسلام جباری گفت: زندگی آیت الله کوهستانی، الگوی کامل برای زندگی امروزی همه آنانی است که خواهان زندگی سراسر پاکی و اخلاص و ایمان هستند تا راه رستگاری را در پی گیرند و بیدار شوند.

 

رعایت تقوای الهی مهمترین توصیه آیت الله کوهستانی(ره)

حجت الاسلام والمسلمین سیدرضا حسینی مازندرانی، تولیت مدرسه علمیه و امام جماعت مسجد امام حسین (ع) شهرری درباره آیت الله کوهستانی و زندگی ایشان می گوید: آیت الله کوهستانی(ره) از بزرگان عالم تشیع هستند و مهمترین توصیه ایشان به عموم مردم و طلاب، رعایت تقوای الهی است که بزرگترین سرمایه است و تاکید داشتند: نافله شب را فراموش نکنید. ایشان به طلاب می گفتند آنقدر باید نماز شب بخوانید که از نور خودتان استفاده کنید.

 

هرگاه بنده از قم به دیدار ایشان می رفتم در نهایت تواضع از منزل خارج می شدند و تا درب منزل مشایعت کرده و توصیه هایی مبنی بر تقوا و تحصیل علم داشتند.

 

 یکی از خصایص کوهستانی اجتناب از واژه "بد" بود به طوری که حتی وقتی استخاره می کردند و بد می آمد، نمی گفتند بد آمده است بلکه می فرمودند "خوب" نیست.

 

به امام رضا (ع) بگویید: دستان محمد، خالی است

آیت الله کوهستانی موسس حوزه علمیه روستای کوهستان بهشهر در اواخر زندگی پربار خود، به بیماری برونشیت و تنگی نفس مبتلا شدند و با حادشدن بیماری به منظور توسل به حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها به قم عزیمت نمود و در بیمارستان آیت الله گلپایگانی بستری شدند. با تلاش آیت الله گلپایگانی از پزشکان متخصص تهران دعوت شد تا برای مداوای آیت الله کوهستانی به قم بیایند.

آیت الله گلپایگانی چند بار به عیادت آیت الله کوهستانی رفت. در این ایام، جمع کثیری از علما، مراجع، مدرسین و طلاب قم به ملاقات این فقیه زاهد رفتند و جویای احوال او شدند. خوشبختانه، ‌حال ایشان مساعد شد و رو به بهبودی نهاد و رهسپار مازندران گردید. اما چون محل اقامت او در کوهستان به لحاظ امکانات و شرایط مناسب نبود، با نظر جمعی از پزشکان به مدت یک هفته در بیمارستان زارع شهرستان ساری، بستری شد و مجددا کسالت ایشان شدت یافت.

 

آیت الله کوهستانی سرانجام اردیهشت ماه ۱۳۵۱ رحلت فرمودند و پس از تشییع جنازه با شکوه در شهرستان بهشهر و شهرهای دیگر و همچنین تشییع باشکوه در مشهد، در جوار مرقد مطهر امام رضا علیه السلام و در رواق دار السیاده برای همیشه آرام گرفت.

 

آنچه درباره روزهای آخر زندگی ایشان جالب و تأمل برانگیز است پیش بینی زمان مرگشان است: در ایام کسالت ایشان در اواخر عمر، شهید هاشمی نژاد که یکی از شاگردانش بود خدمتشان آمد و گفت: بنده می خواهم به مشهد بروم آیا فرمایشی دارید؟ آیت الله کوهستانی فرمودند: سلام مرا به امام هشتم برسان و بگو: محمد دارد می آید اما دستانش خالی است!

 

آیت الله کوهستانی مجتهد پرور بود

«مسعود فلاح » از آیت الله کوهستانی به عنوان عالمی مجتهد پرور نام برد که تربیت شاگردانی همچون آیت الله هاشمی نژاد شهید اهل علم و مبارز نستوه که در طول سالیان رژیم شاهنشاهی با خطابه های آتشین خود لرزه بر اندام رژیم گذشته می‌انداخت و بسیاری از علمای بزرگواری که در سراسر ایران اسلامی در حوزه های علمیه و در مقام امام جمعه و نماینده ولی فقیه در ارگان ها و نهادهای مختلف هدایت طلاب و انسان ها را برعهده دارند؛ گواه این مساله است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بهشهر در گفت و گو با خبرنگار شبستان افزود: همچنان که بارها و بارها اعلام کرده ایم؛ شناساندن شیوه زندگی عالمانی همچون آیت الله کوهستانی(ره) یکی از وظایف مهم متولیان فرهنگی و دینی است و در این راستا به عنوان دستگاه متولی فرهنگی برای شناساندن زندگی پر از زهد و تقوای این عالم ربانی با برگزاری کنرگه آیت الله کوهستانی وارد کار شده ایم که بزودی اجرایی می شود تا شخصیت این عالم ربانی و مجتهد پرور که از جهت علمی و فقهی ممتاز بوده و از جهت اخلاقی و تهذیب نفس و معنویت نیز پاسخگوی نیاز مردم و جوانان بوده برگزار شود.

 

وی گفت: خلاء این عالم ربانی همچنان با گذشت نیم قرن از فقدان ایشان برای حوزه های علمیه و مردم منطقه مشهود است و باید بیش از پیش برای شناساندن این عالمان بزرگ که در مقام عمل، مردم داری، ساده زیستی، زهد و تقوی نمونه بودند؛ به جامعه تلاش کنیم. 

به گزارش شبستان، آیت‌الله ‌العظمی حاج شیخ محمد کوهستانی(ره) از علما، بزرگان و مفاخر دینی و علمی شهرسان بهشهر در شرق مازندران است که شناساندن شخصیت جامع الاطراف  ایشان می تواند برای نسل جوان ما الگوی عملی و چراغ راه و بیداری مردم  باشد.

 

آیت الله محمد کوهستانی مازندرانی(ره)، از علمای برجسته مازندران، فقیه بزرگ، حکیم فرزانه و عارف وارسته‌ای بود که سراسر عمر با برکتش را در مسیر تهذیب و تزکیه نفس سپری کرد و با تأسیس حوزه علوم دینی شاگردان بسیاری تربیت کرد که هرکدام امروز در جایگاه های مختلف کشوری و لشگری سکان دار هستند.

 

کد خبر 1170521

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha