روز قدس، نماد استکبارستیزی و همبستگی همه جانبه امت اسلامی و آزادی‌خواه جهان در مقابل ظلم و ستم است

یک پژوهشگر و از اساتید دانشگاه گفت: روز قدس، نماد استکبارستیزی و همبستگی همه جانبه امت اسلامی و آزای‌خواه جهان در مقابل ظلم و ستم و بیداد است.

دکترمرتضی اشرافی در گفتگو با خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان با گرامیداشت روز قدس با تشریح مسائل سیاسی و اجتماعی این روز بزرگ در سطح جهانی اظهار داشت: مسجد الاقصی به عنوان اولین قبله مسلمانان جهان از نظر اسلامی اهمیت بسیار ویژه ای دارد و قدس حرم دوم مسلمانان جهان به شمار می رود که تحت سلطه رژیم غاصب صهیونیستی قرار گرفته است.
وی بیان کرد: پیام روز قدس این است که مسلمانان تا نابودی این رژیم غاصب، دست از مبارزه برنمی ‌دارند، بر همین اساس مقام معظم رهبری بر ضرورت مبارزه با اشغال گران قدس تاکید کردند و می‌فرمایند هر وجب از خاک فلسطین، یک وجب از خانه مسلمین است و هر حاکمیتی غیر از حاکمیت فلسطین و مسلمین در فلسطین، حاکمیت غاصب محسوب می شود.


این پژوهشگر و فعال رسانه‌ای عنوان کرد: امام خمینی (ره) نیز فرمودند اسرائیل باید محو شود، بحث مهم در این موضوع یهودی ستیزی نیست، بلکه مساله غصب خانه مسلمین است، در این راستا مجد و عزت در برابر انسان های بزرگ سر خم می کند و رادمردان و انسان های بزرگ در طول تاریخ همواره مایه خیر و برکت بوده اند و وجود یک چنین مردانی، دشمنان را نابود کرده و روح امید را در بین مستضعفان و مستمندان می دمد.
وی با بیان اینکه مساله فلسطین در راس مسائل غمبار و اسف بار جهان اسلام قرار دارد افزود: در سال 1917 میلادی با صدور بیانیه بالفور، دولت انگلیس رسما از تشکیل دولت یهود در فلسطین حمایت کرد و در سال 1947 میلادی طرح تقسیم فلسطین در سازمان ملل متحد تصویب شد و یک سال بعد به اجرا در آمد.


اشرافی تصریح کرد: در سال 1967 میلادی نیز ارتش رژِیم اشغال گر قدس با بهره گیری از اصل غافلگیری به فرماندهی موشه دایان با بمباران هوایی سوریه و مصر و هم زمان حمله زمینی سریع نیروهای مکانیزه تحت پوشش هوایی جنگ 6 روزه ای را به راه می اندازد و موفق می شود مساحت قابل توجهی از کشورهای مصر و اردن و سوریه را اشغال کند.
وی خاطرنشان کرد: بعد از شعله ور شدن قیام اسلامی و مردمی یعنی انتفاضه اول در سال 1987، فلسطین شاهد تولد یکی از بزرگترین و فراگیرترین جنبش های اسلامی تحت عنوان جنبش مقاومت اسلامی بود و پایگاه اصلی جنبش نیز انتفاضه ملت فلسطین و شعار اصلی جهاد بر ضد رژیم غاصب صهیونیستی است.


این دکترای علوم سیاسی گفت: انقلاب اسلامی ایران را می توان سرآغاز رشد اسلام گرایی در دهه های اخیر فرض کرد، همان طور یکی از علت های مهم ظهور مقاومت های اسلامی در منطقه بدانیم، ضمن اینکه شکست ایدوئولوژی های غیر اسلامی و بحران هویت در کشورهای مسلمان از جمله علت هایی است که مقاومت های اسلامی در منطقه ظهور پیدا کردند.
وی افزود: عمق غرب زدگی در جوانع غربی باعث بحران هویت و از خود بیگانگی در کشورهای اسللامی نشده و این بحران هویت باعث شد کشورهای اسلامی به سمت بیداری اسلامی و رجوع به آئین‌های اصیل اسلامی داشته باشند، اگر بخواهیم انحطاط و عقب ماندگی داخلی را یکی از علت های بروز و ظهور گروه های مقاومت بدانیم باید بگوییم حاکمیت های موجود در کشورهای اسلامی عمدتا براساس خلافت بوده و در این حکومت ها که براساس سلطه مستبدانه یک خاندان بر مقدرات مردم استوار است.


اشرافی در ادامه بیان کرد: در این کشورها انواع ظلم و بی عدالتی در حق توده های میلیونی اعمال می‌شده و حکومت هایی با مطلقه بودن خودشان موجب عقب ماندگی از سایر ملل برای ملت خود شده و باعث شدند ملت های ستمدیده در برابر این دولت های عقب مانده دست به قیام و جنبش بزنند و بیدار شوند و در مقابل این حکومت های استبدادی، جنبش های اسلامی را شکل دهند.
وی تصریح کرد: جنبش اسلامی فلسطین نیز با هدف برقراری دولت اسلامی و آزادسازی سرزمین فلسطین و پاسداری از وحدت مسلمین مقاومت خود را آغاز کرده است و بیت المقدس به عنوان مهم ترین شهر فلسطین از نظر اسلامی نیز اهمیت ویژه ای دارد.


این پژوهشگر عنوان کرد: از آغاز هجرت پیامبر اسلام(ص) به مدینه تا سال دوم هجری، قبله پیامبر(ص) در هنگام نماز بیت المقدس بود و در 13 سالی که پیامبر(ص) در مکه اقامت داشتند رو به بیت المقدس نماز می گذاردند، بنابراین این شهر قبله نخستین مسلمانان و حرم امن شناخته می شود و مسجد الاقصی در معراج پیامبر(ص) قداست خود را نشان داد، به طوری که خداوند می فرماید شبانه پیامبر(ص) را از مسجد الاحرام به مسجد الاقصی سیر دادیم تا نشانه ها و آیات الهی را به ایشان نشان دهیم.
وی در این گفتگو خاطرنشان کرد: برخی فکر می کنند طرح مساله سیاست در فلسطین و اجتماع با انقلاب اسلامی همراه است، هر چند از بدو تاسیس انقلاب اسلامی مساله فلسطین جایگاه ویژه ای در سیاست خارجی ما پیدا کرد ولی تاریخ طرح مساله فلسطین در کشور ما همزمان با تاریخ پدید آمدن این مساله و شدت گرفتن مساله فلسطین با تشدید وخامت اوضاع در ایران همزمان بود.


اشرافی اظهار داشت: در سال 1927 که جنگ بین دسته جات تروریستی رژیم غاصب صهیونیستی و مدافعان حرم و فلسطینیان شدت بیشتری می گرفت کشور ایران تازه از ماجراهای اشغال پس از جنگ جهانی دوم بیرون آمده بود آذربایجان و کردستان که در اثر تحرکات تجزیه طلبان نیروهای چپ مدتی دچار بحران شده بود و آن بحران نیز به پایان رسیده بود و مساله نفت تا سالها بعد یکی از مسائل مهم اجتماعی و سیاسی ایران مطرح شد.
وی ادامه داد: علی رغم این رویدادها، از همان سال به محض صدور قطع نامه تقسیم فلسطین از طرف سازمان ملل ملت مسلمان ایران مساله فلسطین در صدر جدول مبارزاتی خود قرار دادند و به دعوت آیت الله کاشانی که در آن زمان از رهبران مذهبی ایران بود، مردم تهران دست به تجمع اعتراض آمیزی می‌زنند که با توجه به جمعیت آن روز قابل توجه بود.


این فعال رسانه ای و پژوهشگر گفت: امام خمینی(ره) نیز از همان آغاز با حمله به رژیم صهیونیستی و هدف قرار دادن روابط رژیم پهلوی با رژِم صهیونیستی، پرداختن به قضیه  فلسطین را وجهه همت خویش قرار دادند، امام(ره) در اردیبهشت 42 در بیانیه ای فرمودند که خطر اسرائیل برای اسلام و ایران بسیار نزدیک است و پیمان اسرائیل در مقابل دول اسلامی باید متوقف شود و لازم است علمای اعلام یا خطبای سایر طبقات را آگاه کنند که در موقع خودش بتوانیم جلوگیری کنیم.
وی افزود: بعد از پیروزی انقلاب در سال 57اولین شخصیت خارجی که وارد ایران شد ابو عمار یاسر عرفات بود، پیروزی انقلاب اسلامی با مواضع امام خمینی(ره) روح تازه ای را به کالبد ملت مسلمان فلسطین و سایر ملت های مظلوم و ستمدیده جهان دمید، به خصوص ملت فلسطین که بعد از طی دوران طولانی مبارزه از طریق سازمان های مسلح و معتقد به ایدئولوژی های چپ و ناسیونالیستی با ارزیابی عملکرد رهبران سنتی و مشاهده حادثه بزرگ انقلاب اسلامی به تدوین تجارب خود پرداختند و راه اصلی که راه اسلام و شهادت بود را در دستور کاری خود قرار دادند.


اشرافی عنوان کرد: در اولین ماه رمضان بعد از پیروزی انقلاب، امام خمینی(ره) اخرین جمعه هر ماه رمضان ار وز قدس  اعلام کردند و با این کار به قضیه فلسطین، ابعاد بین المللی بخشیدند، ابتکار امام در نام گذاری روز جهانی قدس مساله فلسطین را از مرزهای ایران خارج کرد و روز قدس در کشورهای اسلامی به عنوان یک مولفه تعیین کننده و ماندگار به میراث گذاشته می شود  و با وجود تمام مشکلات داخلی و جنگ تحمیلی سیاست حمایت از فلسطین و عدم شناسایی رژیم صهیونیسیتی و کمک جمهوری اسلامی به مبارزان فلسطینی در طول سالها از سیاست های اصلی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی بوده است.
وی با بیان اینکه روز قدس، نماد استکبارستیزی و همبستگی همه جانبه امت اسلامی و آزای‌خواه جهان در مقابل ظلم و ستم و بیداد است اظهار داشت: در سالهای اخیر نیز با تمام مشکلات داخلی و تحریم های گوناگون جمهوری اسلامی به عنوان اولین و قدرتمندترین دولت حامی جنب مقاومت فلسطین در مقابله با اشغال گران رژیم صهیونیستی شناخته می شود.


این پزوهشگر بیان کرد: برهمین اساس تحلیل ماهیت ظهور و تأثیر چشمگیر موکب های جوامع اسلامی و سایر جوامع در سراسر جهان در روز جهانی قدس، امری مهم و ضروری است و فریادهای میلیونی مردم مؤمن و روزه دار ایران، سایر کشورهای اسلامی و سایر جوامع در اقصی نقاط دنیا، آخرین جمعه ماه مبارک رمضان، مظهر همبستگی کامل و حمایت همه جانبه امت اسلامی و سایر مردم آزادیخواه از مقاومت فلسطین است.

 

 

 

کد خبر 1170786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha