صنایع فولاد و شرکت های خودرو سازی کشور در پنج سال آینده دوبرابر می شود.

معاون وزیر صنایع: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها و حمایت‌های وزارت صنایع و معادن، قرار است صنعت فولاد ما طی پنج سال آینده دو برابر و صنعت خودرو هم از 2 شرکت بزرگ فعلی به 4 شرکت بزرگ افزایش یابد.


به گزارش خبرنگار شبستان صبح امروز مراسم اختتامیه نخستین نمایشگاه دستاوردهای بومی سازی وخود کفایی صنعت ومعدن کشور با حضور معاونان وزارت صنایع؛ چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و فعالان این بخش در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد.
در این مراسم مهندس پُلارک، معاون توسعه وزارت صنایع و معادن با بیان اینکه ابتکار برگزاری این نمایشگاه و تجمیع دستاوردهای گوناگون صنعتی ومعدنی از سوی شخص وزیر صنایع ومعادن بود، تصریح کرد:از یک سال پیش که چنین طرحی داده شد تا امروز که ما شاهد برگزاری و اختتامیه آن هستیم خود دکتر محرابیان مجدانه پیگیر روند برنامه ها وبرگزاری نمایشگاه بوده اند.
وی با بیان اینکه یکی از دستاوردهای مهم این نمایشگاه آشنایی و آگاهی ما از توانمندی‌های داخلی بیش از گذشته است، گفت: تا پیش از برگزاری این نمایشگاه ما فکر می‌کردیم که در بخش صنایع فولاد دارای 85 خودکفایی هستیم که به برکت این نمایشگاه، توانمندی خود را بیش از 90٪ یافتیم.
وی ادامه داد: همچنین در بخش صنایع سیمان هم برخلاف آنچه که پیش از نمایشگاه؛ نهایت توانمندی صنایع داخلی را 85٪ می‌دانستیم ولی اکنون این توانمندی را حدود 95٪ می‌بینیم و امیدواریم با توسعه این نمایشگاه و امکان حضور دیگر بخش‌های صنعتی کشور حضور آن 5٪ مابقی را هم در این نمایشگاه شاهد باشیم.
وی ابراز امیدواری کردکه در آینده نزدیک شاهد خودکفایی 100% تمام بخش‌های صنعت و معدن کشور باشیم.
مهندس هدایت، معاون وزیر صنایع و رییس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به عنوان دیگر سخنران این مراسم با بیان اینکه این دستاوردهای عظیم که در این نمایشگاه در معرض دید همگان قرار گرفته است در یک شرایط کاملا متضاد به دست آمده است، گفت: شرایطی که از یک سو خوب و شیرین و از سوی دیگر کمی تلخ و ناراحت‌کننده که هر دو هم البته به نوعی برای ما مطلوب است. وی این شرایط متضاد را در 4 بخش و چنین تقسیم بندی کرد:
اولا در ابتدای یک حرکت بزرگ نزدیک به یک انقلاب در حوزه صنایع و معادن و نیز تمام حوزه‌های اقتصادی هستیم که همان اجرای طرح تحول اقتصادی است که بحمد الله در همه کشور با کمترین مشکلی در حال اجراست.
دوم ایجاد فشارهای بین‌المللی است، هر چند این شرایط برای بخشی از صنایع کشور ما محدودیت‌هایی را به وجود آورده که برای ما به هیچ عنوان مطلوب نیست اما بر این اساس هم تلاش‌های ما باید بیش از گذشته افزایش یابد.
سومین مقطع، خصوصی‌سازی است چه بسا تمام کشورهایی که به سمت خصوصی‌سازی رفته اند اعم از کشورهای بلوک شرق و جز آن؛ علیرغم زمینه‌چینی‌های بسیار؛ باز هم با مشکلات عدیده‌ای مواجه و حتی دچار زیان‌های جبران‌ناپذیری شده‌اند.
عامل چهارم رکود جهانی است، رکودی که باعث شده هزاران شرکت از قطب صنعت جهانی خارج شوند، مطمئنا تبخیر و از بین رفتن بیش از 30 هزار میلیارد دلار سرمایه در یک فاصله زمانی کوتاه؛ باعث شد تا فشارها بر مابقی بخش های صنعت که هنوز پابرجا مانده اند، وارد شود.
وی در ادامه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در حوزه تحقیقات صنایع پیشرفته؛ حدود 15-10 سال با پیشرفت خوبی جلو رفت و اکنون باید آن دستاوردها به مرحله صنعتی‌سازی برسد، تصریح کرد: در این نمایشگاه ما شاهد عرضه همین دستاوردها هستیم، دستاورد هایی که با حمایت‌هایی که از آنها شد توانستند در یک فاصله زمانی کوتاه نتایج مهم و در حد کیفیت جهانی تولید کنند.
رییس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در ادامه با بیان اینکه ما اکنون باید به فکر حضور و رقابت در بازارهای بین‌المللی باشیم، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها و حمایت‌های وزارت صنایع و معادن، قرار است صنعت فولاد ما طی پنج سال آینده دو برابر و صنعت خودرو هم از 2 شرکت بزرگ فعلی به 4 شرکت بزرگ افزایش یابد و همه اینها نشان از افزایش جایگاه و ظرفیت صنعتی کشور است.
وی در ادامه با بیان اینکه هر چند از ابتدای انقلاب اسلامی ما شاهد نمایشگاه‌های گوناگون خودکفایی در بخش‌های مختلف صنعتی و معدنی هستیم، اما برگزاری این نمایشگاه و جمع کردن همه بخش‌های صنعتی و معدنی کشور در کنار هم، برای نخستین بار است که صورت گرفته و امیدواریم که با ایجاد فضای بهتر و همچنین طراحی یک سیستم نرم‌افزاری و توسعه نمایشگاه و امکان حضور صنایع بیشتر؛ امکان دست‌یابی به دستاوردها و طراحی های بهتر و جدیدتر فراهم شود.
در ادامه این مراسم که با حضور مدیران عامل و نمایندگان بسیاری از صنایع تولیدی و صنعتی کشور و در حاشیه نخستین نمایشگاه بزرگ دستاوردهای بومی‌سازی صنعت و معدن کشور در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد، از شرکت‌کنندگان در نمایشگاه در سه بخش غرفه‌های برتر، شرکت های پیشرو در امر بومی‌سازی و نیز دستاوردهای پژوهشی برتر تقدیر شد.
پیش از اهدای لوح تقدیر و تندیس نمایشگاه، بیانیه هیئت داوران قرائت شد که ذکر برخی از نکات آن جالب توجه بود:
محورهای داوری بر اساس مؤلفه تولیدات استراتژیک، اقتصادی، کیفیت برتر و فناوری محصول صورت گرفت که در این راستا از بین 220 طرح ارایه شده، 40 پروژه و 12 شرکت فعال در عرصه بومی‌سازی توسط 62 داور که همگی هم از اساتید دانشگاه و صاحب‌نظران رشته‌های مختلف بوده‌اند، برگزیده شده است.
در ادامه این بیانیه تأکید شده است: امیدواریم در آینده توجه به زمینه‌سازی در جهت همکاری و هم‌افزایی بهتر و بیشتر علمی، خلق فناوری به جای تقلید فناوری، ایجاد بانک اطلاعاتی دستاوردهای صنایع و معادن و نیز تجمیع نمایشگاه‌های گوناگون مرتبط در یک مکان و با وسعت بیشتر و نیز امکان برگزاری و ارایه چنین دستاوردهایی در کشورهای اسلامی و نیز کشورهای همسایه در اولویت کاری برگزار کنندگان این نمایشگاه قرار گیرد.
در پایان مراسم هم از شرکت‌ها، غرفه‌ها و طرح‌های پژوهشی برگزیده تقدیر شد.
پایان پیام/

 

کد خبر 11709

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha