راهپیمایی روز قدس موجب بیداری و تشکیل جریانهای آزادی خواه شد

حجت الاسلام حسنلو گفت: حضور در راهپیمایی روز قدس موجب بیداری و تشکیل جریانها و نهضت های آزادی خواهی است که امروز گامهای بزرگی در دفاع از قدس و فلسطین برداشتند و به موفقیت و پیروزی بزرگ نزدیک هستند.

خبرگزاری شبستان- مشهد- مرضیه وحدت؛ حمایت از مظلوم شعار اساسی اسلام و از اهداف بزرگ پیشوای عظیم اسلام و پیامبر رحمت (ص) است و تا زمانی که فلسطین در سلطه صهیونیست باقی است بحرانها و برادر کشی ها از این مناطق اسلام رخت نخواهد بست ؛ پایان دادن به سلطه سیاسی واقتصادی و فرهنگی در نبرد قدس و مقاومت کلید خورده است و تنها راه خارج شدن از زیر سلطه مقاومت فلسطینی ها و حمایت مسلمانان جهان از فلسطینی ها است.

به مناسبت روز جهانی قدس این خبرگزاری با حجت الاسلام «امیر علی حسنلو» استاد حوزه علمیه قم و مدیر گروه تاریخ وسیره مرکز مطالعات وپاسخگویی به شبهات حوزه های علمیه گفتگویی داشته که در ادامه تقدیم می شود:

 

درباره  اهمیت و ضرورت حضور در راهپیمایی روز قدس توضیح بفرمایید؟

نام بيت‌المقدس در قرآن كريم به «المسجد الاقصي» در آيه نخست سوره مبارکه «اسراء» یاد شده؛ مفسران گفته اند نزول این آيه به سير شبانه و معراج پيامبر اكرم(ص) از مكه به بيت‌المقدس تصریح دارد. در آيات مربوط به تغيير قبله نيز تلويحاً به بيت‌المقدس اشاره شده است آن گونه كه از روايات برمي‌آيد پيامبر(ص) در ماههاي نخست هجرت به مدينه، رو به بيت‌المقدس، قبله يهوديان نماز مي‌گزارد و پس از آن خداوند مسجدالحرام را قبلة ويژه مسلمانان قرار داد و راه طعنه برخي يهوديان مدينه را بست. عموم مفسران در تفسير اين آيات روايات مربوط به تغيير قبله از بيت‌المقدس به مسجد الحرام را معتبر دانسته‌اند.

 

تاريخ نخستين بيت‌المقدس به بيش از چهار هزار سال قبل باز مي‌گردد، ساكنان اصلي اين شهر از نخستين قبايل عرب شبه جزيره عربستان بودند كه بعدها به كنعاني‌ها شهرت يافتند. بيت‌المقدس در حدود هزار سال پيش از ميلاد مركز حكومت حضرت سلیمان(ع) و دیگر پیامبران الهی و سر زمینی مقدس پس از مسجد الحرام بوده است چرا که بنای اصل مسجدالحرام به زمان آدم و تجدید بنای آن به دست ابراهیم و تولیت آن به دست حضرت اسماعیل(ع) پیامبر و فرزندان او بوده است.

 

پس از تجزیه ممالک اسلامی قلمرو اسلامی  با توطئه انگلیس و بالْفور، اِعْلامیّه‌، یادداشتی‌ که‌ آرثر جیمز بالفور وزیر امور خارجه انگلیس‌ در پی‌ مذاکرات‌ و تلاش‌های‌ سران‌ صهیونیسم‌، خطاب‌ به‌ روتشیلد درباره نظر مساعد دولت‌ انگلستان‌ نسبت‌ به‌ تشکیل‌ یک‌ کشور یهودی‌ در فلسطین‌ ارسال‌ کرد. در پی‌ انتشار متن‌ اعلامیه بالفور و قطعنامه کنفرانس‌ سان‌رمو، اعتراضات‌ سراسر فلسطین‌ را فرا گرفت‌ و درگیری‌های‌ پراکنده‌ای‌ در طول‌ مرزهای‌ فلسطین‌ و سوریه‌ رخ‌ داد تصویب این‌ اعلامیه‌ از جانب‌ جامعه ملل‌ و جوامع‌ بین‌المللی‌ دیگر در سراسر جهان‌ و نتایج‌ حاصل‌ از آن‌، بحران‌ها و مجادلات‌ وکشتاربی رحمانه و بی‌شماری‌ در این مناطق اسلامی ایجاد کرده وتهدیدی بزرگ برای مسلمانان است  که‌ دامنه آن همچنان‌ ادامه‌ دارد.تمام جنگهای چند سال اخیر از همین نقطه فرماندهی فکری و لوجستیکی می شود؛ منطقه ای که اسرائیل نامیده اند در قلب خاورمیانه وقلب ممالک اسلامی و راه بردی ترین نقطه انرژی دنیا .

 

صهیونیستهای تجاوزات مختلف به اماکن مقدس مسلمانان انجام داده اند پس از اشغال این منطقه از جمله در سال 1348 مسجدالاقصی که قبله اول مسلمین جهان است، توسط صهیونیست ها به آتش کشیده شد. این مسجد یکی از سه مسجد مهم در اسلام است ، با تو طئه انگلیس قدس شریف دراشغال صهیون قرار گرفت ومصائب بزرگ برای امت اسلام از این طرح شوم و توطئه سنگین آغاز گردید.

 

گروهها و نهضت های مختلف عربی برای آزادی قدس شریف و نجات ملت فلسطین شکل گرفت اما همه آنها با سازشکاری سران اعرب به شکست منجر گردیده ونیاز به همدلی و وحدت و همت بزرگ جهانی و اسلامی داشت ؛ قیام مردم فلسطین و برخی از جریانهای عربی برای طی چندین جنگ که به شکست انجامید وموفق نشد از اینرو مردم فلسطین در بد ترین شرایط زیر ستم صهیونیست واستعمار انگلیس قرار گرفتند.

 

قتل عام مکرر در اردوگاهها قتل عام صبرا و شتیلا و کشتار فجیعی که منجر به اشغال بخشی از فلسطین وفراخوان واسکان یهود وجمعیت سازی برای اشغال کامل و سکونت دائم یهود صهیون در این مناطق به توطئه انگلیس همچنان ادامه دارد ؛ پس از پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) نفس تازه و امید به نهضتهای آزادی بخش دمیده شد.

 

ابتکار سیاسی و مذهبی بزرگ امام که آخرین  جمعه ماه رمضان را در میان ملل مسلمان به عنوان روز قدس اعلام نمود  و امام (ره) فرمود روز قدس روز اسلام است این نامگذاری بزرگ نماد بیداری قدس ‏ و انتفاضه جوانان مسلمان نماد مقاومت در مقابل استکبار واستعمار است که ممالک اسلامی را از هم جدا نمود با اشغال فلسطین و مصادره آن به نام  صهیونیسم  توطئه تفرقه بین سرزمینهای اسلامی  از  روز اشغال قدس  شروع گردید وهمچنان جنگهای بزرگ بین ملت اسلام از این نقطه فرماندهی می شود.

 

مسلمانان در نقاط مختلف جهان این روز را روز فریاد برای رهایی و برای وحدت و همدلی گرد هم آمده و در مقدس ماه اسلام در این روز اجتماع بزرگ تشکیل داده و فریاد استکبار ستیزی سر می دهند ؛ نتیجه این اجتماعات بیداری و تشکیل جریانها و نهضت های بیداری است که امروز گامهای بزرگی در دفاع از قدس و فلسطین برداشته شد و رو به موفقیت و پیروزی بزرگ است ؛حضور در این همایش و نماد بزرگ اسلام همانند حضور در جهاد فتج قلعه خیبر و قلاع صهیون است که در مرکز اسلام به توطئه و جنگ برنامه می ریخت تا اسلام را از اساس بخشکاند .

 

مسئولیت انسانی و اسلامی هر مسلمان در حمایت و دفاع از مظلوم به ویژه مسئله فلسطین چیست؟

حمایت از مظلوم شعار اساسی اسلام و از اهداف بزرگ پیشوای عظیم اسلام و پیامبر رحمت (ص) است ؛ لبیک به ندای ملکوتی آن حضرت برای رهایی از یوغ ظالمان است؛ در آیات قرآن نیز خداوند اجازه سلطه بر اهل اسلام را ممنوع ونامشروع  اعلام فرموده و منع نموده است ؛ تا این منطقه در سلطه صهیونیست باقی است بحرانها و برادر کشی ها از این مناطق اسلام رخت نخواهد بست ؛ پایان دادن به سلطه سیاسی و اقتصادی و فرهنگی در نبرد قدس و مقاومت کلید خورده است ؛ ملل اسلام حامی ملت فلسطین هستند تا آزادی قدس شریف واین روز بزرگ با فرج حضرت مهدی (عج) نزدیک است.

 

وظیفه طلاب علوم دینی در روشنگری و تبیین مسئله قدس و دفاع از مظلوم چیست؟

برای طلاب وحوزه ها و علمای آگاه فریقین اعم از شیعه و سنی و قومیت های مختلف اعم از کرد و بلوچ و ترکمن و آذری  را سزاوارترین  رفتار آگاهانه و خردمندانه این است که امت را به وحدت فرا خوانده و در فضای مجازی از دامن زدن به اختلافات به شدت پرهیز نمایند؛ کوبیدن به طبل وحدت امت تنها راه قطع سلطه بیگانگان وپایان دادن به کشتار هاست که ممالک اسلامی را تبدیل به بازار فروش تسلیحات صهیونیست ها و غیر مسلمانان نموده است ؛ علمای فریقین در این بیداری بخشی وآگاهی دادن وظیفه خطیری دارند .

 

استکبار ستیزی یعنی چه و مقابله با رژیم غاصب صهیونیستی چگونه می تواند باشد؟

استكبار و تكبّر، از ريشه كبر و در معنا به هم نزديك‌اند. استكبار يعنى خود را بر ديگران برتر و از همه بزرگ‌تر دانستن؛ و مى‌تواند چنين روحيّه‌اى‌ بر اثر خودپسندى باشد ؛ نماد استکبار در قرآن شیطان است که خودرا بزرگ دید واز اطاعت خداوند تمرد نمود.

 

اکنون فرماندهی استکبار و نمود صفت شیطانی و این نماد در صهیونیست ها ودولت آمریکا وانگلیس بروز یافته که خود را بر سیطره بزرگ بر ملل جهان  سزاوار دانسته و بر سر این سلطه خونها ریخته و آشوبها بپا می دارند ؛ تمام آنچه در سالهای اخیر پس از اشغال فلسطین و مصادره قدس  دراین مناطق واقع شده با توطئه انگلیس وحمایت آمریکا و فتنه یهودیان صهیونیست نه همه یهودیان بوده است .

 

اولین گام استکبار ستیزی جوانان امت ، مبارزه زنده داشت مقاومت در میان ملل اسلامی وجوانان مسلمان است ؛ جوانان عرب مسلمان ، جوانان ایران اعم فارس و کرد و ترک و  بلوچهای غیور استکبار ستیز و جوانان افغان و هندی و افریقایی و همه جوانان مسلمان در اقصی نقاط عالم به انتفاضه فلسطین بپیوندند و تا رهایی قدس مبارزه نمایند .

 

گام دیگر جوانان امت در استکبار ستیزی ، اعتراض و انتقاد از مواضع سازش کارانه حکام و دیکتاتورهای مسلط به سرنوشت امت اسلام است  که تمام دارائی فرهنگی و ذخایر مادی ومعنوی امت را با سازشکاری با استکبار به یغما می دهند .

 

استکبار ستیزی به معنای عام باید شعار جوانان حامی اسلام و فلسطین باشد ؛ قدس و فلسطین پس از توحید و نبوت سومین رکن پیوند و عامل وحدت امت اسلام باید باشد. علمای اسلام به این رکن وحدت باید توجه نموده و از تفرقه و درگیری داخلی به شدت دوری نمایند و نهضت فکری و چراغی که توسط امام خمینی رهبر آگاه امت اسلام ، روشن گردید پر فروغ نگهدارند و گرنه هیچ نقطه ای و هیچ فردی از سیطره و ظلم استکبار در امان نخواهند ماند .

کد خبر 1170903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha