کاشت ۳۰۰ هکتار یونجه دیم در اراضی مستثنیات

مدیر اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شیروان گفت: ۳۰۰ هکتار یونجه دیم در اراضی مستثنیات این شهرستان کشت شد.

«مصطفی سیامکی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان اظهار کرد: ۳۰۰ هکتار یونجه دیم در اراضی مستثنیات روستای رباط بخش قوشخانه شهرستان به منظور کمک به تامین علوفه، حفاظت آب و خاک و افزایش درآمد پایدار آبخیزنشینان  توسط اداره منابع طبیعی و آبخیزداری با مشارکت خوب مردم کشت شد.

 

مدیر اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شیروان پیرامون امتیازات یونجه به عنوان گونه ای مناسب برای تبدیل دیمزارهای کم بازده و پرشیب، ابراز کرد: گیاه یونجه علوفه ای است که تقریبا تمامی ویژگی های یک گیاه مناسب برای پروژه بیولوژیک را دارد، بومی ایران است و سابقه کشت آن در ایران تقریبا برابر سابقه شناخت بشر به اصول و مبانی زراعت یعنی حدود شش هزار قبل برمی گردد.

 

سیامکی اضافه کرد: گیاه یونجه چند ساله است یعنی بذر آن را یکسال می پاشند و تا 10 سال بعد قابلیت برداشت را دارد و سالی دو بار از آن می توانند برداشت کنند، از گیاهان مغذی بوده و کیفیت علوفه آن بالا است، همچنین فاقد مواد زائد بوده و همه اندام های هوایی آن مورد استفاده دام قرار می گیرد.

 

وی تصریح کرد: با توجه به اهداف، شرایط و ویژگی های اکولوژیکی و زراعی مناطق، کاشت یونجه برای اصلاح و احیاء مراتع مناسب تر از سایر گونه های گیاهی خواهد بود.

 

وی خاطرنشان کرد: یونجه دارای ویژگی هایی نظیر دائمی بودن، مقاوم به خشکی و سرما و آفات زراعی بودن، برخورداری از کمیت و کیفیت علوفه بیشتر، سیستم ریشه ای عمیق تر و گسترده تر، قدرت تولید بذر بیشتر، طول دوره رویش طولانی تر و مقاوم به چرا می باشد.

 

شهرستان شیروان ۴۰۰ هزار هکتار گستره دارد که ۲۹۰ هزار هکتار آن به صورت منابع طبیعی تجدید شونده و ۱۱۰ هزار هکتار مستثنیات قانونی اشخاص شامل زمین های زراعی، باغ، جاده و محدوده روستاها و شهرها است.  

کد خبر 1171082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha