جلوگیری از اقامه نماز وداع با رمضان در مساجد کشمیر

مقامات هندی به مسلمانان اجازه ندادند در آخرین جمعه ماه رمضان در مسجد مرکزی کشمیر نماز وداع را به جماعت بخوانند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از « laprensalatina»،مقامات هندی به مسلمانان اجازه ندادند در آخرین جمعه ماه رمضان در مسجد مرکزی کشمیر نماز وداع را به جماعت بخوانند.

مقامات هیچ دلیلی برای این ممنوعیت ذکر نکردند ؛ آنها درهای مسجد را قفل کردند و به مردم اجازه حرکت به سمت آن را ندادند تا مانع از برگزاری تظاهرات ضد هند توسط یک تجمع بزرگ شوند.

مقامات همچنین اجازه ندادند که نماز شب در مسجد جامع به مناسبت لیلة القدر یا شب قدر اقامه شود.

کشمیری‌ها برای دهه‌ها آخرین جمعه ماه مبارک رمضان یا جمعه الوداع را به ‌عنوان «روز کشمیر» و «روز قدس»، یک رویداد جهانی سالانه در اعتراض به اشغال قدس شرقی توسط اسرائیل، برگزار می‌کنند.

صدها هزار نفر از نمازگزاران برای اقامه نماز ظهر در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان در مسجد جامع  و خیابان‌ها و جاده‌های اطراف گرد هم می‌آیند.

الطاف حسین، متولی این مسجد گفت: پلیس و سایر مقامات اداری مسجد جامع اعلام کردند که دولت تصمیم گرفته است اجازه برگزاری نماز شب و جماعت جمعه در این عبادتگاه تاریخی را ندهد.

یک افسر پلیس که خواست نامش فاش نشود در این باره گفت: آنها تظاهرات کنندگان را در مسجد دستگیر کردند و متولیان مسجد را مجبور به تعطیلی موقت کردندو.

میرویز عمر فاروق، رهبر ارشد برای دفاع از حقوق مسلمانان در کشمیر این اقدام را ظالمانه دانست و آن را محکوم کرد.

میرویز در بیانیه‌ای گفت: اجازه ندادن به اقامه نماز جماعت در مسجد مرکزی در این روز خجسته، ظلم‌آلود و خلاف حق اساسی اعمال دینی است».

فعالان حقوق بشر می گویند پس از سرکوب شدید دولت علیه آنچه که «نیروهای ضد ملی در کشمیر» از اوت 2019، زمانی که هند قلمرو اکثریت مسلمان را از وضعیت نیمه خودمختار خود محروم کرد، اعتراضات در منطقه بسیار کم اتفاق افتاده است.

این منطقه از سال 1947 که سلطه بریتانیا در شبه قاره پایان یافت، در مرکز اختلافات هند و پاکستان قرار داشت.

کد خبر 1171229

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha