فطریه را می توان به خویشاوندان فقیر پرداخت کرد

حجت الاسلام پروین نژاد زکات فطره را انسان تا جایی که امکان دارد خودش به فقیر بپردازد، گفت: اگر فرد فقیر از اقوام و خویشانش باشد بهتر است فطریه را به آنان پرداخت کرد.

حجت الاسلام «وحید پروین نژاد» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در جهرم، با اشاره به اینکه زکات فطره را باید در شب عید فطر کنار گذاشت، گفت: افراد چنانچه در نماز عیدفطر شرکت کرده باید فطریه را قبل از نماز بپردازند و در غیر این صورت تا اذان ظهر روز عید فطر باید پرداخت شود.

 

مسئول پاسخگویی به مسائل شرعی دفتر امام جمعه جهرم با اشاره به اینکه مکلف باید برای خودش و کسانی که نان خور او هستند برای هر نفر یک صاع یعنی تقریبا سه کیلو گندم به مستحق و فقیر بدهد، افزود: در غیر این صورت چنانچه به همان آن اندازه هزینه را پرداخت کند کافی است.

 

وی با اشاره به اینکه اگر کسی شب عید فطر میهمان داشته باشد و میهمان همان شب افطار می کند و به منزلش می رود نان خور صاحبانه نیست و  خودش باید فطریه اش را بپردازد، عنوان کرد: اگر  میهمان بخواهد چند شب در آن جا بماند نان خور حساب می شود.

 

حجت الاسلام پروین نژاد با اشاره به اینکه مبلغ پیشنهادی فطریه برای هر نفر در جهرم به قیمت سه کیلوگندم  مبلغ 40 هزارتومان است، خاطرنشان کرد: زکات فطره را انسان تا جایی که امکان دارد خودش به فقیر (کسی که در طول سال خرجی زندگی کم می آورد و خرجش با دخلش نمی خواند) بپردازد.

 

وی با اشاره به اینکه اگر فرد فقیر از اقوام و خویشانش باشد بهتر است فطریه را به آنان پرداخت کرد، گفت: همچنین می توان مبلغ فطریه را به صندوق های کمیته امداد که در محل اقامه نماز عید مستقر هستند، پرداخت کرد.

 

مسئول پاسخگویی به مسائل شرعی دفتر امام جمعه جهرم با اشاره به اینکه زکات فطره باید از پولی پرداخت شود که به آن خمس تعلق نگرفته باشد، تصریح کرد: کسانی که حساب سال خمسی ندارند اول باید خمس مبلغ 50 هزار تومان که  10 هزار تومان می شود را به عنوان خمس جداگانه بپردازند و  40 هزار تومان باقی مانده را بابت زکات فطره پرداخت کنند.

 

کد خبر 1171518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha