آرامگاه سعدی گلباران شد

آرامگاه سعدی در آستانه فرا رسیدن آیین پایانی هفته بزرگداشت سعدی با حضور جمعی از مدیران استانی گلباران شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، در آستانه فرا رسیدن آیین پایانی هفته بزرگداشت سعدی، آرامگاه شیخ اجل سعدی با حضور تعدادی اهالی فرهنگ، ادب و هنر، «حمیدرضا قانعی»، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، «سید تقی سهرابی»، مدیرکل صدا و سیمای مرکز فارس، «روح‌ الله منوچهری»، مدیركل كتابخانه های عمومی فارس و «کوروش کمالی سروستانی»، مدیر مرکز سعدی شناسی، گلباران شد.

پس از گل باران آرامگاه شیخ اجل سعدی شیراز، آیین پایانی هفته بزرگداشت این شاعر پرآوازه نیز شامگاه یکشنبه یازدهم اردیبهشت با حضور و سخنرانی امام جمعه شیراز، استاندار فارس، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهردار شیراز به همراه اجرای گروه آهنگ اشتیاق به خوانندگی «علیرضا قربانی» ساعت 20 و 30 دقیقه برپا می شود.

برنامه های ویژه هفته بزرگداشت سعدی با محوریت فرهنگ قرآنی در آموزه‌های سعدی برگزار شد و توامانی ماه مبارک رمضان و شب‌ های قدر با ایام یادروز سعدی به فال نیک و سیلان رحمت و مغفرت خداوندگاری گرفته شد و از این منظر به معرفی و شناخت دیدگاه های شیخ خداجوی و خدادوست پرداخته شد.

در همین راستا همه برنامه ها در دو بخش اجرایی و علمی برگزار شدند و شامل؛ محفل سعدی و قرآن در شب یکم اردیبهشت ماه و هم آوایی کلام عالمان و ادیبان سرزمینمان تا شب عید فطر که برنامه های اصلی شب یادروز در شب عید فطر که تا یازدهم اردیبهشت ماه ادامه دارد.

از برنامه های تعیین شده در ستاد بزرگداشت سعدی می توان به اجرای موسیقی خیابانی، اجرای نمایش خیابانی، برگزاری جشنواره تایپوگرافی اشعار سعدی برای تبلیغات شهری شیراز، برگزاری پویش های سعدی خوانی با انجمن های ادبی و همچنین باشگاه های کتابخوانی کودکان و نوجوانان فارس و نمایشگاه آثار هنری در سطح استان اشاره داشت که همزمان با اول اردیبهشت ماه، در آرامگاه سعدی بر خوان «سعدی و قرآن» با حضور سید محمدمهدی جعفری و سعید رحیمیان، «تاثیر قرآن بر آثار سعدی» اجرا گردید.

در روزهای اول تا یازدهم اردیبهشت‌ ماه نیز، استادان دیگری همچون نصرالله پورجوادی، محمدجعفر جعفری لنگرودی، عبدالعلی دستغیب، میرجلال الدین کزازی، اصغر دادبه، راجندر کمار از دانشگاه دهلی، ناهید نوروزی از دانشگاه بولونیا، محمدرضا امینی، عبدالرضا مدرس زاده، سید علی میر فتاح، سید حسین محمودی، کاوه بهبهانی، محمدرضا خالصی، نایب شیرازی و فرح نیازکار پیرامون موضوع‌ های مختلف در زندگی و آثار سعدی سخنرانی داشتند.

در هشتم اردیبهشت ماه نیز با حضور استادان خوشنویسی ایران، همچون یدالله کابلی و محمد حیدری، سومین نمایشگاه «محفل انس» به سرپرستی استاد معین‌ خواه گشایش یافت و گلباران آرامگاه سعدی، گلستان خوانی، غزل‌ خوانی و انتشار بیست و هشتمین دفتر سعدی شناسی از دیگر برنامه‌های جنبی یادروز سعدی بوده است.

خاطر نشان می شود، مراسم یادروز سعدی که همزمان با شیراز در دیگر شهرهای ایران و جهان برگزار می گردد، در شیراز با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، شهرداری شیراز، سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس، سازمان اسناد و کتابخانه ملی مرکز فارس، صدا و سیمای مرکز فارس و مرکز سعدی شناسی برگزار می ‌شود.

کد خبر 1171621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha