شناسایی آسیب های وارده طبیعی و انسانی بر روی درخت چنار کهنسال

کارشناس ثبت آثار اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت: شناسایی آسیب های وارده طبیعی و انسانی و جلوگیری از شیوع بیشتر و درمان اثر طبیعی به عنوان گام نخست، نصب تابلو اولویت دوم و تعیین حریم و عرصه گام سوم است.

«عباس زحمتی ایرج» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان در پاسخ به چرایی خشک شدن تعدادی از شاخ و برگ های تدریجی درخت چنار کهنسال اظهارکرد: درخت نسبت به کم آبی حساسیت دارد که بخش مهی از آن مربوط به خشکسالی های سال های اخیر است و این اثر را تحت تاثیر قرار داده است که باید بررسی های لازم و تخصصی در این راستا صورت گیرد.

 

کارشناس ثبت آثار اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی با بیان اینکه هنوز بسیاری از مردم از ثبت ملی این اثر آگاهی ندارند، اضافه کرد: با اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در خصوص اهمیت آثار تاریخی باید نگهداری و حفاظت لازم توسط گردشگران و مردم صورت گیرد تا دچار صدمه و آسیب نشود که این خود نیازمند نگاه همگانی است همچنین از هرگونه خسارت عوامل انسانی جلوگیری و حریم برای آن تعریف شود.

 

زحمتی ایرج در خصوص عدم تابلوی شناسنامه در کنار این اثر خاطرنشان کرد: نصب تابلو جهت معرفی اثر و شناسایی آن انجام خواهد شد و امید است با تخصیص اعتبارات احیاء آن محقق شود.

 

وی تصریح کرد: تعداد ۲۸ اثر طبیعی شامل درختان کهنسال شناسایی شده که ۷ اثر در فهرست ملی کشور ثبت شده است.

 

وی اضافه کرد: درخت کهنسال اُرس سرانی با قدمت ۲۷۰۰ ساله قدیمی ترین درخت ثبت شده در فهرست ملی کشور در حوزه میراث فرهنگی است.

کد خبر 1171826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha