«عکس های تکان دهنده» در هیسپان تی وی

برنامه «عکس های تکان دهنده» عکس های خاص و برتر تاریخ عکاسی جهان را معرفی و پیشینه و علت وقوع رویدادی که در تصویر ثبت شده را بررسی می کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، یکی از برنامه هایی که شبکه اسپانیایی زبان هیسپان تی وی به مخاطبانش تقدیم می کند ((عکس های تکاندهنده)) است که به معرفی و نمایش عکس های خاص و برتر تاریخ عکاسی جهان می پردازد و با بررسی پیشینه و علت وقوع رویدادی که در تصویر ثبت شده موجب مي شود تا حافظه تاریخی مخاطب تقویت شود. 


این مجموعه برای معرفی عکس های خاص و جنجالی جهان ساخته شده بود و آنچنان که کیانوش الطافی تهیه کننده این برنامه مي گويد: هدف اوليه براي ساخت ((عكس هاي تكاندهنده)) نوعی پاسداشت از هنرمندانی است که در لحظات خاص و سخت جهان حاضر شده اند و توانسته اند بخشی از تاریخ بشری را به تصویر بکشند و آن را از گذر زمان حفظ کنند اما این اثر یک مزیت بزرگتر نیز در دل خود به همراه آورده است که شاید بخشی از اهداف تهیه کنندگان ان نبود اما توانست بازگو کننده بخش زیادی از نقاط عطف تاریخ معاصر جهان باشد؛


عکس هایی از اعدام در ویتنام تحت اشغال آمریکا، کشتار جمعی کردها در حلبچه به دستور صدام دیکتاتور سابق عراق، غرق کشتی تایتانیک، و حتی مسائل خوش حال کننده و احساسی  مانند دست دادن جنین با جراحی که وی را عمل کرده بود و ...  همه و همه عناوین اغلب تلخ و گاه شیرین برنامه (عکس های تکاندهنده)  را به خود اختصاص داده است.


اين برنامه در شبكه هيسپان تي وي براساس يك عكس به عنوان سندي تصويري از رويدادي تاثيرگذار سپس با يك خوانش سريع، به مخاطب اين امكان را مي دهد تا اتفاقات جهان را در فاصله زماني بسيار كوتاهي به گنجينه ذخائر ذهني خود بيافزايد.  


اگر بشريت چند دهه اخير به نداي وجدان و فطرت گوش داده بود اكنون شاهد جنگ هاي خونين در سوريه، قره باغ، اوكراين و سركوب هاي شديد در بحرين، نيجريه، كشمير و فلسطين، انفجارهاي تروريستي پر تلفات در افغانستان و پاكستان نبوديم اما متاسفانه هر روز خبرهاي بدي از اين مناطق به گوش مي رسد كه دلخراش ترين آنها مربوط به جنگ 7 ساله اي است كه 5 فروردين 1394 عليه ملت يمن شروع شد و تاكنون ادامه دارد.
در حقيقت ملت هاي جهان اگر به فجايع قرن قبل بيشتر توجه كرده بودند و از آن عبرت گرفته بودند اين امكان فراهم مي شد كه فجايع قرن حاضر را هرگز نظاره نكنيم اما رسانه هاي بين المللي چند دهه اخير براي آگاهي بخشي هيچ اقدامي نكردند بلكه در برخي مناطق مانند آمريكاي لاتين فقط به سرگرمي و تفريح پرداخته اند. 


يك اهميت ديگر برنامه فوق به مخاطبان هيسپان تي وي بازمي گردد؛ اين شبكه مختص كشورهاي حوزه درياي كارائيب و آمريكاي لاتين است كه به نوعي از حوادث اروپا، افريقا و آسيا فاصله جغرافيايي دارند و طبعا امكان اندكي براي دسترس به حقايق دارا بودند. از اين رو ممكن است آن مردم، حتي از خبرهايي كه به توليد آن تصاوير منتهي شده را هم نشينده باشند. 


به بيان ديگر مخاطب لاتين زبان مي تواند با مقايسه اخبار سال هاي قبل  با آنچه در اين برنامه مي بيند به اين نكته دست يابد كه رسانه هاي غربگرا تا چه اندازه آنها را اغفال كرده بودند تا مردم آن منطقه را از آگاهي درباره وقايع عالم دور نگه دارند. 

کد خبر 1171887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha