لزوم هوش استراتژیک برای مردم سالاری دینی / حل مسایل اجتماعی نیازمند هوش سیاسی و هوش استراتژیک است

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با اشاره به اینکه برای داشتن مردم سالاری دینی نیاز به هوش استراتژیک است؛ گفت: حل مسایل اجتماعی نیازمند هوش سیاسی و هوش استراتژیک است.

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان، استاد حوزه علمیه در شبکه افق به سخنرانی پرداخته با اشاره به سخنان آیت الله علامه طباطبایی درباره مردم سالاری دینی گفت: دین اسلام یک دین اجتماعی است و برای حکمرانی مردمی راهکارش مردم سالاری دینی است. در این راهکار مردم قدرت را به مسئولین اعطا می کنند و سپس او قدرت را بین مردم توزیع می کند که مهمترین امر دین و مردم ولایت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: ولایت به این معنا نیست که قدرت را از مردم بگیرد بلکه ولایت مردم را قدرتمند تربیت می کند. رابطه ولایت با مردم یک رابطه بسیار باشکوه و پیچیده ای هست. البته افرادی که دارای هوش سیاسی و هوش استراتژیک هستند می توانند متوجه این رابطه باشند.

 

استاد حوزه علمیه ادامه داد: تلقی از ولایت یک تبعیت صرف است البته تلقی از احکام و دیگر معارف دینی تلقی سیاسی نیست. در واقع وجه سیاسی امر به معروف و نهی از منکر را نمی توانستند تحلیل کنند. حجاب یک امر به معروف و نهی از منکر است و در جامعه نباید مستضعفین و  مستکبری وجود داشته باشند.

استاد حوزه علمیه در خصوص هوش سیاسی افزود: هوش سیاسی قادر به تحلیل کردن است و استفاده از آن به تنهایی کافی نیست. در واقع هوش استراتژیک راه حرکت به سمت آینده را نشان می دهد. متاسفانه بعضی افراد از این هوشها برخوردار نیستند در نتیجه درک درستی از الگوها ندارد و قادر به تبعیت از امامان خود نیستند.

 


وی با استناد به سخنان امیر مومنان امام علی (ع) ادامه داد: کسی نمی تواند این علم را حمل کند مگر اینکه دارای بصر و هوش سیاسی باشند. در واقع برای داشتن مردم سالاری دینی نیاز به هوش استراتژیک است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین پناهیان در خصوص شهید آیت الله شیخ فضل‌الله نوری گفت: ایشان دارای هوش سیاسی و هوش استراتژیک بودند و اولین شهید انقلاب اسلامی محسوب می شود. در ستاد امر به معروف و نهی از منکر باید درک درستی از رابطه مشروطه با بدحجابی داشته باشند.

 

استاد حوزه علمیه در خصوص پایین آمدن هوش سیاسی و هوش استراتژیک در دانشگاه ها، حوزه ها و مدارس ادامه داد: زمانی که کسب مدارک علمی براساس حافظه توزیع شود این اتفاق رخ می دهد؛ زیرا هر فردی که دارای حافظه خوب و عالم است مشخص نیست بتواند قدرت حل مسایل اجتماعی را داشته باشد. چراکه حل مسایل اجتماعی نیازمند هوش سیاسی و هوش استراتژیک است. 

وی با استناد به سوره توبه در پایان خاطرنشان کرد: انسانها در مورد جهاد و وَلیجَه، (نفوذ شخص مورد اعتماد فرد) مورد آزمون قرار می گیرند تا میزان اهمیت داشتن جهاد و غیره در فرد مشخص شود. مرحوم علی ابوالحسنی منذر فرق بین شهید شریعتی و شهید مطهری را مطرح کردند؛ زیرا مردم بر این باور بودند که شهید شریعتی معلم انقلاب اسلامی است اما ایشان با دلیل شهید مطهری را معرفی کردند و مردم پی به این حقیقت بردند.

کد خبر 1172025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha