مسجد امام حسن عسکری(ع)؛مسجدی کوچک در کنار تکیۀ نیاوران

مسجد امام حسن عسکری(ع) مسجدی کوچک در کنار تکیۀ نیاوران است،صدها سال است که اهالی محل برای برآمدن حاجتهای خود در این مسجد نماز می‌خوانند و در سقاخانۀ آن، شمع می‌افروزند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، مسجد امام حسن عسگری(ع)  مسجدی کوچک در کنار تکیۀ نیاوران، واقع در منطقۀ ۱ شهرداری تهران است

 

این مسجد کوچک پشت حسینیه نیاوران است که به وسعت ۲۴ مترمربع است که عمری طولانی دارد.

 

مسجد امام حسن عسگری(ع) قدمت زیادی دارد و از مسجدجامع نیاوران قدیمی‌تر است.برخی از اهالی محلۀ نیاوران بر این باورند که امام حسن عسکری (ع) مطابق وعده‌ای که به جعفر بن شریف جرجانی، از شیعیان گرگان، برای رسیدگی به امور شیعیان داده بود، سفری به گرگان داشته است و هنگام طی‌الارض، در این محل توقف کرده، با آب قنات آن وضو گرفته، و در این مکان، چند رکعت نماز خوانده است.

 

 

 بدین‌ترتیب، اهالی در محل نماز امام حسن عسکری (ع)، مسجد کوچکی از خشت، گل و چوب ساختند و از آنجا که این محل را مقدس می‌دانستند، هرگاه مسجد فرسوده می‌شد، آن را تجدید بنا می‌کردند. صدها سال است که اهالی محل برای برآمدن حاجتهای خود در این مسجد نماز می‌خوانند و در سقاخانۀ آن، شمع می‌افروزند.

 


در ۱۳۸۳ شمسی آیت‌الله سید حسن سعادت مصطفوی، روحانی قدیمی نیاوران و امام جماعت مسجد جامع نیاوران، به احداث مسجدی شایستۀ باور اهالی نیاوران اهتمام ورزید؛ ازهمین‌رو، حمیدرضا جمالان از خیرین محل، هزینۀ نوسازی مسجد امام حسن عسکری(ع) را بر عهده گرفت و این مسجد در روز دوشنبه ۹ شهریور ۱۳۸۳ ش برابر با ۱۳ رجب ۱۴۲۵ قمری همزمان با سالروز ولادت امام علی(ع) مورد نوسازی قرار گرفت.

 

 در ضلع غربی مسجد، دو درب مردانه و زنانه قرار دارد. قسمت زنانه در بالکنی است که دو سوم مسجد را در بر می‌گیرد. در ضلع جنوبی، محراب کاشی‌کاری شده و منبری چوبی، و در ضلع شمال شرقی نیز، آبدارخانۀ کوچک مسجد برای تهیۀ چای و پذیرایی قرار دارد.

 

 


 سقاخانه‌ای نزدیک درها، در ضلع غربی مسجد در دیوار ساخته شده است که مؤمنان در آن شمع روشن می‌کنند. این مسجد همچنین، دارای گنبد فلزی کوچکی است.

 

کد خبر 1172265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha