افزایش ۵۷ درصدی دستمزد مشکلات معیشتی کارگران را برطرف نمی‌کند

ایزدی با بیان اینکه افزایش ۵۷ درصدی دستمزد باز هم مشکلات معیشتی کارگران را برطرف نمی‌کند گفت: درصد افزایش دستمزد کارگران با تورم همخوانی ندارد و ۷۰ درصد از بازنشستگان جامعه کارگری ماهانه تنها شش میلیون تومان دریافت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «حسن ایزدی» شامگاه چهارشنبه( ۱۳ اردیبهشت) در  گفت‌وگوی خبری موانع عدم احقاق کارگری در استان گیلان را برشمرد و اظهار داشت: بزرگترین معضلی که در جامعه کارگری وجود دارد امنیت شغلی است که متاسفانه در کشورمان این مؤلفه برای قشر کارگر وجود ندارد.
 

دبیر اجرایی خانه کارگر استان گیلان وضعیت معیشتی را دومین مانع عدم احقاق کارگری خواند و ابراز داشت: خط فقر را برای امسال ۹ میلیون تومان در نظر گرفتند و بنده به عنوان نماینده کارگری استان گیلان از وزیر کار و خصوصا شورای عالی کار، نمایندگان مجلس و دولت، کارفرما و کارگر در رابطه با افزایش دستمزدهای امسال تشکر می‌کنم.

 

ایزدی ضمن اشاره به افزایش حقوق ۵۷ درصدی کارگران در سال ۱۴۰۱ تصریح کرد: حداقل حقوق به میزان چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تعیین شده که با مزایا به شش میلیون و حدود ۴۰۰ هزار تومان می‌رسد که باز هم به آن حداقل حقوق خط فقر نمی‌رسد و این معضل دوم جامعه کارگری در کشور و در استان گیلان است.

 

وی مانع سوم جامعه کارگری که در استان گیلان بسیار شایع است را وضعیت درمانی کارگران اعلام کرد و یادآور شد: بیش از ۵۳ تا ۵۴ درصد جمعیت کارگری استان گیلان یعنی یک میلیون و ۴۰۹ هزار نفر از خانواده تامین اجتماعی هستند اما گیلان تنها یک بیمارستان ۲۰۰ تختخوابی دارد و این بیمارستان هم جوابگوی وضعیت درمانی جامعه کارگری استان نیست.

 

دبیر اجرایی خانه کارگر استان گیلان درباره شرکت‌های واسطه‌ای تامین نیرو هم مطالبی ابراز داشت و گفت: گیلان جزو استان‌های اول کشور در زمینه شرکت‌های واسطه‌ای تامین نیرو محسوب می‌شود که از حدود سال‌های ۷۳ در آن شکل گرفت و شوراهای کارگری از همان زمان طومار نوشته و گفتند که این شرکت‌ها حق و حقوق کارگران را ضایع می‌کنند.

 

ایزدی با تاکید بر اینکه در سال‌های اخیر حق و حقوق کارگران در این شرکت‌ها تا حدودی ضابطه‌مند شده است تصریح کرد: زمانی که قراردادهای کار بین دو تا سه ماه است دیگر احتیاجی به شرکت‌های واسطه‌ای نیست و کارفرما می‌تواند به صورت مستقیم با جامعه کارگری قرارداد منعقد کند زیرا با ورود واسطه حق و حقوق کارگر کاهش پیدا می‌کند.

 

وی با بیان اینکه افزایش ۵۷ درصدی حقوق مشمول حداقل بگیران جامعه کارگری می‌شود اظهار داشت: وزیر کار و شورای عالی کار روی این موضوع به شدت ایستادگی کرده و عقب نشینی نخواهند کرد اما وقتی خط فقر ۹ میلیون تومان تعیین شده که در حقیقت حدود ۱۱ میلیون است مجلس و دولت باید در حوزه مسائل پرداخت حقوق و بیمه کارگران کمک کنند.

 

دبیر اجرایی خانه کارگر استان گیلان رعایت حداقل حقوق را خواستار شد و با تاکید بر اینکه حتی افزایش ۵۷ درصدی دستمزد باز هم مشکلات معیشتی کارگران را برطرف نمی‌کند عنوان کرد: درصد افزایش دستمزد کارگران با تورم همخوانی ندارد و ۷۰ درصد از بازنشستگان جامعه کارگری ماهانه تنها شش میلیون تومان نصیبشان می‌شود بنابراین از دولت انتظار داریم به کارگران و بازنشستگان بن خرید کالا بدهند.

 

 

کد خبر 1172304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha