بارندگی ها تاثیر چندانی بر آب سد بارزو نداشته است

مدیر امور منابع آب شیروان گفت: بارندگی های چند روز اخیر تاثیر چندانی در آب ورودی سد بارزو نداشته است.

«اسحاق خسروپناه» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان اظهارکرد: با توجه به بارش های خوب این شهرستان طی چند روز اخیر، بیشترین بارش ها در حوزه پایین دست سد بارزو بوده و در بالادست سد، بارش های رگباری صورت نگرفته و ورودی آب سد زیاد نبوده است.

 

مدیر امور منابع آب شیروان عنوان کرد: در پی بارش های اخیر این شهرستان، ۱۰۰ هزار مترمکعب آب وارد سد بارزو شیروان شد.

 

خسروپناه با بیان اینکه اینک ذخیره حجم آب پشت این سد، ۱۶.۵ میلیون مترمکعب است، خاطرنشان کرد: با توجه به وقوع سیلاب سه روز قبل، در مسیر حوزه میانی سد بارزو -قلجق؛ بند انحرافی- و کدورت بالای آب، آب خروجی سد، برای مصرف کشاورزی، شرب و صنعت از مدار خارج شده است و تا فروکش کردن سیلاب و کاهش کدورت در حد استاندارد آب قطع خواهد بود و آب شرب مورد نیاز شهروندان از چاه تامین خواهد شد.

 

وی اضافه کرد: طبق گزارش هواشناسی ماه های آینده بارندگی ها زیرنرمال خواهد بود که محدودیت و ممنوعیت کشت بهاره ادامه دارد و کاهش برنامه منابع و مصارف همچنان در دستور است، طوریکه آب تحویلی به حوزه کشاورزی، شرب و صنعت ۴۴ درصد کاهش داشته است.

 

وی تصریح کرد: سد بارزو شیروان در یکی از سرشاخه‌های رودخانه اترک واقع شده، این حوزه ۴۸۰ کیلومتر مربع مساحت دارد و از ۲ رودخانه اصلی به نام های محلی کورکانلو و قوردانلو منابع آبی آن از بالا دست سرریز می شود و در پشت سد ذخیره و مورد بهره برداری قرار می گیرد.

 

خسروپناه افزود: شاخه کورکانلو شاخه اصلی است که با آورد متوسط ۱۵۰ تا ۲۰۰ لیتر در ثانیه و شاخه قوردانلو شاخه فرعی است.

 

سد بارزو شیروان، پس از شیرین دره مانه و سملقان، دومین سد بزرگ خراسان شمالی به شمار می آید که توان ذخیره سازی مخزن آن ۹۲ میلیون مترمکعب است و حجم تراز و ایمنی پایدار این سد ۸.۵ میلیون متر مکعب است.

 

این سد در سال ۱۳۸۱ با هدف مهار و کنترل سیلاب های فصلی و تامین قسمتی از آب صنعت، آشامیدن شهر شیروان و کشاورزی اراضی پایاب به بهره برداری رسید.

 

سد بارزو در ۴۰ کیلومتری شمال شهر شیروان قرار دارد.

کد خبر 1172344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha