منطقه آزاد مهران تا پایان سال جاری راه اندازی و ساماندهی می شود

سردار محمد با بیان اینکه منطقه آزاد مهران تا پایان سال جاری راه اندازی و ساماندهی می شود، گفت: ۴۵درصد صادرات کشور در مناطق آزاد انجام می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از ایلام، سردار «سعید محمد» صبح امروز(۱۷ اردیبهشت) در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام، اظهار کرد: منظقه آزاد مهران یکی از ۷ منطقه آزاد تجاری جدید در سطح کشور است که در سال گذشته توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوب و ابلاغ شده است.

 

وی با بیان اینکه از مهرماه سال گذشته بر اساس قانون و  مصوبات انجام شده برای راه اندازی مناطق آزاد تجاری جدید اقدامات لازم انجام شده است، تصریح کرد: مدیر اجرایی همه مناطق آزاد تجاری جدید تعیین شده  است و فعالیت اجرایی این مناطق برای راه اندازی و ساماندهی  آغاز شده است.

 

سردار محمد با بیان اینکه از قبل ۸ منطقه آزاد مصوب در سطح  وجود داشت و ۷ منطقه آزاد تجاری جدید در دست اجراست که در مجموع ۱۵ منطقه  آزاد در سطح کشور وجود دارد، گفت: امکان مالکیت برای سرمایه گذاران و معافیت های مالیاتی، گمرکی و عدم نیاز به ویزا برای سفر به این مناطق، تسهیل برای شرایط کسب و کار و راه اندازی واحدهای صنعتی و ارائه خدمات به سرمایه گذاران خارجی از جمله  جاذبه های خوب برای سرمایه‌گذاری  در مناطق آزاد است.

 

مشاور رئیس جمهور و دبیرشورای عالی مناطق آزاد کشور با اشاره به اینکه مناطق آزاد تجاری بیش از سه دهه است که در کشور فعالیت می کنند، تصریح کرد:  حدود ۲ هراز و ۵۰۰ واحد  صنعتی در مناطق آزاد و ویژه کشور  در حال فعالیت هستند.

 

سردار محمد با بیان اینکه ۴۵درصد صادرات کشور اعم از نفتی و غیر نفتی از مناطق آزاد  کشور انجام می شود، افزود:در دنیا هم تجربیات خوبی از فعالیت مناطق آزاد تجاری در کشورهای جهان وجود دارد و در کشور چین بیش از ۷۵ درصد مبادلات تجاری در مناطق آزاد تجاری انجام می شود.

 

وی با بیان اینکه تکلیف مناطق آزاد سرمایه گذاری، تولید، صادرات، ایجاد اشتغال و کاربردی کردن دانش و فناوری های نوین است، ابراز کرد:  یکی از عوامل عدم رشد و توسعه مناطق آزاد در کشور نگاه های سلیقه ای و عدم اجرای قوانین مربوطه و نوع حکمرانی مناطق آزاد تجاری بوده است و لازم است مدیریت واحد در اداره مناطق آزاد تجاری انجام شود.

 

مشاور رئیس جمهور و دبیرشورای عالی مناطق آزاد کشور با بیان اینکه یکی از مشکلات مناطق آزاد در مهران بحث مالکیت ها است، تصریح کرد: مقرر شده است که در مناطق آزاد از جمله منطقه آزاد مهران بحث مالکیت مسکونی نداشته باشیم و واگذاری ها بر اساس اهلیت باشد که سرمایه گذاری ها در مناطق آزاد منحرف نشود و مورد سوء استفاده دلالان قرار نگیرد.

 

سردار محمد با اشاره به اینکه مشاور اجرای طرح جامع منطقه آزاد مهران در حال تهیه این طرح است، خاطرنشان کرد: تلاش می شود که با تعامل و همکاری همه مسئولان کشور از ظرفیت مرزها برای توسعه اقتصادی مناطق مرزی و ایجاد اشتغال استفاده شود.

 

وی با بیان اینکه ۷ میلیارد تومان اعتبار برای طرح تهیه طرح جامع، فنس کشی و محصور سازی و اقدامات اولیه برای راه اندازی منطقه آزاد تجاری مهران اختصاص یافته است، تصریح کرد: طرح جامع به گونه ای باشد که صنایعی در منطقه  آزاد مهران مستقر شود که منطبق بر معیشت مردم  و نیازهای منطقه از جمله مرز مهران، اربعین حسینی و گردشگری مذهبی باشد.

 

سردار محمد با بیان اینکه تدوین طرح جامع منطقه آزاد تجاری مهران حدود ۶ ماه طول می کشد، خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود که تا پایان سال جاری همزمان با تهیه طرح جامع کار استقرار زیرساخت های لازم در منطقه آزاد مهران نیز انجام شود.

 

گفتنی است، در این دیدار «حسن بهرام نیا» استاندار ایلام، معاونین استاندار و جمعی از مسولان استانی حضور داشتند.

کد خبر 1172625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha