تکیه بر توان دانش بنیان ها رویکردی برای بهره وری در بخش کشاورزی

سنتی بودن کشاورزی در استان فارس و عدم شناخت کشاورزان از گونه های به صرفه و اقتصادی سبب شده همچنان تاکید آنها بر کاشت محصولاتی باشد که شاید یکصد سال پیش به وسیله اجدادشان کشت شده و این مسیر به صورت موروثی تا به امروز تداوم پیدا کرده است.

خبرگزاری شبستان- جهرم: سالیان بسیاری است که کشاورزی و باغداری پیشه مردم فارس شده و اهالی این استان رزق و روزی خود را از این طریق به دست می آورند؛ این شغل به صورت موروثی استمرار پیدا کرده و به نسل های بعد نیز منتقل شده است.

 

 استان فارس به سبب چهار فصل بودنش ظرفیت کاشت انواع گونه های کشاورزی و باغی را دارد و همین امر سبب شده محصولات متنوعی از عرصه های کشاورزی استان تولید و به بازار کشور و حتی خارج از کشور صادر شود.

 

کشاورز خیز بودن فارس همچنین سبب شده این استان در زمینه های مختلف، دارای رتبه های برتر باشد که این مهم حاصل تلاش و دسترنج کشاورزان سختکوشی است که سال های عمر خود را در این راه صرف کرده اند.

 

پیشینه طولانی این حرفه و موروثی بودن آن اگرچه زمینه اشتغال خانواده ها را فراهم آورده اما مزمت هایی نیز داشته که از جمله مهمترین آن تکیه بهره برداران به کشاورزی سنتی و تداوم این مسیر است.

 

در گذشته میزان بارندگی ها مناسب بوده به تبع کشاورزان نیز بدون محدودیت و نگرانی از کمبود آب هر نوع گونه گیاهی دلخواهشان را پرورش داده و محصولات با کیفیت و مطلوبی نیز برداشت می کردند اما امروزه که در اثر خشکسالی های پیاپی کام اراضی کشاورزی رو به تشنگی است کاشت و پرورش هر گونه گیاهی کار درستی نیست.

 

سالهاست که تاکید مدیران و کارشناسان حوزه کشاورزی بر استفاده از گونه هایی با نیاز آبی کم و در عین حال پر بازده است تا هم در منابع آبی صرفه جویی شود و هم کشاورزان و بهره برداران از دسترنج خود صرفه بهتری به دست آورند.

 

 سنتی بودن کشاورزی در استان فارس و شهرستان جهرم و عدم شناخت کشاورزان از گونه های به صرفه و اقتصادی سبب شده همچنان تاکید آنها بر کاشت محصولاتی باشد که شاید یکصد سال پیش به وسیله اجدادشان کشت شده و این مسیر به صورت موروثی تا به امروز تداوم پیدا کرده است.

 

امروزه تکیه کشاورزی به علم و فناوری کارها را بسیار تسهیل کرده به نحوی که کشاورزی به شکل دانش بنیان درآمده و در مقابل، بازدهی مناسبی را برای بهره برداران به همراه دارد.

 

کشاورزی دانش بنیان بازدهی مناسب برای کشاورزان

نماینده مردم شهرستان های جهرم و خفر در مجلس شورای اسلامی گفت: از مباحث اصلی در حوزه اشتغال، توجه به حوزه کشاورزی با رویکرد دانش بنیان است.

 

«محمدرضا رضایی کوچی» با اشاره به اینکه عمده اقتصاد جهرم و سایر مناطق استان فارس، کشاورزی است، افزود: اقتصاد کشاورزی را به راحتی نمی توان از زندگی مردم حذف کرد بنابراین باید موانع سد راه برطرف و زمینه رونق در این بخش را با تکیه بر علم و فناوری ایجاد کرد.

 

وی با اشاره به اینکه کشاورزی به شکل سنتی سبب شده تا کمتر شاهد بهره وری در این حوزه باشیم و به طبع آن بازدهی اقتصادی کمتری نیز برای بهره برداران رقم می خورد، عنوان کرد: محدودیت در منابع آب سبب شده تا کشاورزی به سمت و سوی فناوری های نوین کشیده شود.

 

رضایی کوچی با اشاره به اینکه امروزه سهم کشاورزی نوین با تکیه بر علم و دانش کمتر از کشاورزی سنتی است، خاطرنشان کرد: باید با تدابیر لازم و جلب اعتماد کشاورزان، برای ترویج و گسترش کشاورزی نوین و دانش محور تلاش کرد.

 

وی با اشاره به سهم اندک استان فارس از ظرفیت گلخانه ها، تصریح کرد: این مهم نشان دهنده آن است که در حوزه کشاورزی رویکرد دانش بنیان نداشته ایم.

 

نماینده مردم شهرستان های جهرم و خفر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نیاز آبی محدود در کشت های گلخانه ای و به طبع آن بازدهی اقتصادی مناسب برای کشاورزان، گفت: کشاورزی گلخانه ای تنها به یک دهم آبیاری نیاز دارد.

 

وی ادامه داد: این نوع کشت ها به لحاظ اشتغال زایی و بهره وری بیشتر در استفاده از منابع آب زیرزمینی می تواند مناسب باشد.

 

رضایی کوچی در پایان بر استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان و لزوم توسعه آن در شهرها در راستای راندمان بیشتر و بهره وری در استفاده از منابع خدادادی تاکید کرد.

 

لزوم بهره مندی از ظرفیت شرکت های دانش بنیان در توسعه پایدار کشاورزی

 

فرماندار ویژه شهرستان جهرم نیز نیاز به استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان در حوزه کشاورزی شهرستان کاملاً لازم و ضروری دانست و گفت: به فعالیت بدون مطالعه اعتقاد و اعتمادی ندارم بنابراین ایجاد انسجام پایدار در تصمیم گیری و برنامه ریزی بخش کشاورزی شهرستان در راستای تنظیم نقشه راه به منظور تزریق آرامش به فضای ذهنی فعالان کشاورزی از ضروریات اولیه است.

 

«مهدی شفیعیان» عنوان کرد: معتقدم نقش کشاورزی شهرستان در سند آمایش سرزمین استان بایستی تقویت شود چرا که جهرم جزء مناطق مستعد کشاورزی دانش بنیان کم آب بر و توسعه صنایع تبدیلی آورده شده است.

 

وی تاکید کرد: با عنایت به وجود چهار هزار و ۲۰۰ هکتار نخلستان که بخشی از هویت ما هستند و تولید حدود ۳۶ هزار هکتار خرمای با ۲۵ هزار تن صادرات این محصول و اشتغال قابل توجه این فعالیت اقتصادی، انتظار می رود متولیان حوزه کشاورزی در راستای ایجاد بهره وری بیشتر و استفاده از ظرفیت بی نظیر باغ نمونه کشت بافت نخیلات تجاری جهت حرکت به سمت ارقام تجاری برنامه ریزی منسجم و مدون داشته باشد.

  

به گزارش شبستان، رویکرد دانش محور بودن کشاورزی اگرچه در سال های اخیر و با توجه به خشکسالی های مداوم مورد توجه قرار گرفته اما با توجه به شعار سال توسط مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به «تولید دانش بنیان اشتغال آفرین» این مهم باید بیش از پیش جلوه گر شده و رنگ و بوی جدی تری به خود بگیرد.

 

به نظر می رسد توسعه شرکت های دانش بنیان در زمینه کشاورزی و همت و تلاش مسئولان در راستای اقناع کشاورزان به سمت دانش محور شدن حوزه کشاورزی و همچنین گرایش بهره برداران به سمت دانش بنیان ها می تواند نقش موثری در این زمینه داشته باشد.

 

گزارش: مهدی رحمانیان

کد خبر 1172645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha