معارفه رسمی استاندار کرمان/ تأخیر در انتخاب گزینه استانداری، به دلیل عدم اجماع خود کرمانی ها بود

استاندار سابق کرمان از استاندار جدید به دلیل پذیرش این مسئولیت قدردانی کرد که در حقیقت با این پذیرش به مسئله پیچیده انتخاب استاندار پایان داد و افزود: تأخیر در انتخاب استاندار نه تقصیر من بود و نه وزیر کشور، تقصیر عدم اجماع در بین خود کرمانی‌ها بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ پس از انتصاب محمدمهدی فداکار به سمت استانداری کرمان در یازدهم اردیبهشت ماه جاری که در حقیقت خاتمه ای بود بر روند طولانی شدن معرفی استاندار دولت سیزدهم در کرمان؛ معارفه رسمی وی، امروز شنبه(۱۷ اردیبهشت) با حضور وزیر کشور و مسئولین استانی انجام شد و محمدمهدی فداکار، اولویت های کاری خود را اعلام کرد.

 

همچنین علی زینی وند، استاندار سابق نیز در سخنان مبسوطی با بیان اینکه در مسئول ارشد استانی یا ملی، تقریباً سخت‌ترین شرایطی که می‌شد مسئولیت گرفت و ادامه داد، شبیه شرایط من بود؛ گفت: از همه کسانی که در دولت گذشته و فعلی فرصت عظیم و خدمتگذاری را در این استان مهم برای من فراهم کردند، قدردانی می‌کنم. 

 

وی با اشاره به اینکه بچه روستایی عشایرزاده‌ و بدون پشتوانه‌ ای هستم که کارنامه من، عملکردم است و فرصتی که جمهوری اسلامی و نهادهای امین نظام به من دادند؛ اظهار کرد: نظام جمهوری اسلامی به من فرصت داد که استعداد خود را بروز دهم و امروز ده‌‌ها و هزاران جوان در تار و پود این کشور آمادگی دارند که بروز پیدا کنند، اما فضاهای تنگ سیاسی در همه جناح ها به آنها اجازه نمی‌دهد. 

 

استاندار سابق کرمان ادامه داد: اگر امروز ذهن منسجمی به لحاظ توسعه دارم، هم برای استان با این شرایط سخت، منسجم فکر و عمل کردم و درباره اداره کشور نظر دارم و مشورت می‌دهم، بخش عمده‌ای آن را مدیون ساختارهای نظام و شخص دکتر وحیدی هستم. 

 

وی اظهار کرد: در آن شرایط سخت یا می‌توانستیم مرعوب فضا شویم و یا با جدیت کار کنیم که من راه دوم را انتخاب کردم و  در کمتر از 20 روز تسلط نسبی به فضای استان پیدا کردم و نمایندگان فهیم و توانمند و باظرفیت این تعامل را با من آغاز کردند و از همه نمایندگان راضی هستم، همه به من لطف کردند. با فضایی که نماینده ولی‌فقیه و اعضای شورای تامین فراهم کردند به سرعت در استان حضور یافتم و به مسائل تسلط یافتیم. 

 

زینی وند با بیان اینکه من با اعتقاد کامل به روستاها و مناطق دورافتاده سفر کردم، نه برای کلیپ‌سازی و خودنمایی؛ تصریح کرد: اعتقاد قلبی من بود و مردم کرمان عمیقاً من را پذیرفتند و قدردان آنها هستم و چند کار راهبردی برای کرمان باید انجام می‌شد.

 

وی ادامه داد: گام‌های بزرگی در استان برداشته شده بود بدون آنکه زیرساخت های آن فراهم شود؛ تراز استان در مصرف برق منفی است، استان کرمان برای طرح‌های آینده خود به 5 تا 6 هزار مگاوات برق نیاز دارد و کرمان نیاز به ریل‌گذاری برای اتصال به پس کرانه‌های مکران و مرکز کشور دارد.  

 

زینی وند به تشکیل کمیته زیرساخت استان به مسئولیت معاونت عمرانی اشاره و بیان کرد: چشم انداز استان برای آب و برق و گاز دیده شده است و طرح‌های آماده استان کرمان در 2 هزار مگاوات انرژی خورشیدی دیده شده و هزار و 500 مگاوات سیکل ترکیبی برای استان آماده شده است. 

 

وی با اشاره به توسعه نامتوازن استان؛ اظهار کرد: کرمان استانی ثروتمند با فقرهای باورنکردنی است و استانی نامتوازن در بخش‌های توسعه‌ای و جغرافیایی است که برای استان پهناور و باظرفیتی مثل کرمان پذیرفتنی نیست؛ بزرگترین کارخانه تولید سل‌های خورشیدی در خاورمیانه با سرمایه‌گذاری 15 هزار میلیارد تومان و کارخانه تولید لاستیک‌های فوق سنگین با 8 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و الکترود گرافیتی آماده کلنگ زنی هستند.  

 


استاندار سابق کرمان از اخذ موافقت برای ایجاد پارک دوم علم و فناوری استان خبر داد و با بیان اینکه مصرف آب در استان یک فاجعه است و از 6 میلیارد مترمکعب آب زیرزمینی مصرفی در استان، 5.4 میلیارد مترمکعب در حوزه کشاورزی و ناکارآمد مصرف می‌شود؛ خطر فرونشست زمین در استان را جدی خواند و تأکید کرد: باید در این زمینه کار شود. 

 


وی با بیان اینکه در حوزه انتقال آب خلیج فارس تقریبا کار به اتمام رسیده و آماده کلنگ‌زنی است و دولت باید برای مردم آب تأمین و هزینه آن را تهاتر کند؛ افزود: سال گذشته آب اضطراری برای کرمان تهیه شد اما هزار لیتر کمبود آب داریم و حتماً باید آب خلیج فارس به شهرهای شمالی کرمان برسد.

 


زینی وند به اهمیت زیرساخت های فرهنگی و ظرفیت فوق العاده مکتب شهید سلیمانی برای بازیابی و تقویت هویتی که در بعضی از مواقع و مکان‌ها به دلیل هجمه بی‌امان شبکه‌های خارجی بعضاً خدشه‌دار شده است هم اشاره و تصریح کرد: برای مکتب شهید سلیمانی هر آنچه از دستمان برآمد، از تولید گفتمان و حضور در جلسات کارهای زیادی شد، اردوگاه شهید سلیمانی آماده شده است، طرح ساماندهی گلزار شهدای کرمان آماده و روستای قنات ملک روستای نمونه گردشگری مذهبی آماده کلنگ زنی است. 

 

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه استانداران حاکمان بی‌اختیار هستند، اظهار کرد: تا ابزارهای حکمرانی محلی اقتضائی واگذار نشود، استانداران کار خاصی نمی‌توانند انجام دهند، روند کسب و کار آسان نمی‌شود و استان توسعه همه جانبه پیدا نمی‌کند؛ البته استانداران باید با شاخص‌های بسیار بالا و سختگیرانه انتخاب شوند و ابزار حکمرانی محلی را به آنها واگذار کرد و وزارت کشور و مجلس باید این موضوع را جدی بگیرد.

 


استاندار سابق کرمان با بیان اینکه به شدت دچار خلاء تربیت مدیران کاربلد، راهبردی، کاردان و دانش‌محور هستیم؛ تصریح کرد: به عینه دیدم که با دانش و تجربه می توان با همین قوانین دست و پا گیر کار کرد و کار مردم را پیش برد؛ شرایط کشور پیچیده است و با تصمیمات سطحی نمی توان کشور را اداره کرد.

 

 

وی ادامه داد: اعتقاد دارم اگر کشور دارای احزاب قدرتمند، با برنامه مشخص برای ارائه به مردم و قابل پایش و رصد و ارزیابی باشد، می شود کشور را با احزاب هم اداره کرد اما در کشور ما این شرایط فراهم نیست و بنابراین اداره سیاسی و جناحی کشور سم مهلکی است که در هر دوره جمعی از شایستگان نظام را از قطار انقلاب پیاده می‌کند و ظرفیت های تجربی که نظام در اختیارشان گذاشته معطل می‌کند.  

 

زینی وند با افزودن این مطلب که چون کشور جناح‌های قوی ندارد، اداره جناجی، کشور را با سختی مواجه می‌کند و باید  از همه شایستگان و ظرفیت‌ها که اعتقاد راسخ و قلبی به جمهوری اسلامی دارند، استفاده برد؛ در خصوص تغییر استاندار در دولت سیزدهم هم بیان کرد: پیگیرترین شخص برای تغییر استاندار خود من بودم، نه دولت اراده‌ای بر استثنا کردن یک استاندار در کل کشور داشت و نه من فردی بودم که دنبال سمت باشم. 

 


وی با بیان اینکه کرمانی‌ها آدم های بزرگی در سطح کشور دارند و دسترسی‌‌ آنان به مصدرهای حکومت زیاد است؛ تصریح کرد: انتخاب استاندار کرمان در همه ابعاد و دوره‌ها پیچیده بوده؛ همه به من لطف داشتند، حتی منتقدان من در محافل خصوصی با مقامات کشور ویژگی‌های مثبت من را می‌گفتند. از همه منتقدانی که به خاطر رسیدن به هدفی که برای خودشان ترسیم کرده بودند و بعضاً از دایره انصاف هم خارج شدند، تشکر می‌کنم و هیچ گله و شکوه‌ای از هیچ کس ندارم.

 


استاندار سابق از استاندار جدید به دلیل پذیرش این مسئولیت قدردانی کرد که در حقیقت با این پذیرش به این مسئله پایان داد و افزود: تأخیر در انتخاب استاندار نه تقصیر من بود و نه وزیر کشور، تقصیر عدم اجماع در بین خود کرمانی‌ها بود؛ این مسئله را حل کنید! من نهایت استفاده برای خدمت را در ۶ ماه دولت سیزدهم بردم و یک لحظه کار را رها نکردم.

 

 

وی در پایان با بیان اینکه از نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه کرمان غیر از شجاعت، صداقت ندیدم. ایشان هیچ توصیه‌ای بر فرد خاص به من نداشتند و در حق ایشان اجحاف شد؛ اظهار کرد: فردی که با استقلال فکری کار می‌کند از تندروهای هر دو جناح می خورد، استقلال فکری و در خط نظام بودن و وابسته به رانت و جناح ها نبودن، هزینه دارد.

کد خبر 1172941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha