وقتی سیاست تجاری مشخص نباشد تنظیم بازار آسیب می‌بیند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه امروز وضعیت به گونه‌ای است که هنوز سیاست تجاری مشخص نیست، گفت: وقتی سیاست تجاری مشخص نباشد قطعاً تنظیم بازار آسیب می‌بیند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، سیدشمس الدین حسینی در ادامه  جلسه علنی امروز یکشنبه (۱۹اردیبهشت)مجلس شورای اسلامی در مورد حوزه امنیت غذایی و حفظ آن برای کشور گفت: این کار به عنوان آغاز است که اگر درست اجرا شود می‌تواند اقدامات درستی را به دنبال داشته باشد اما اگر درست انجام نشود کار برای آینده سخت  می‌شود. جنس اصلاحات از نظر نهادی و ساختاری مهم است، به خصوص باید ابعاد اجتماعی آن مورد توجه دولت باشد و در کنار نکات فنی به جنبه اجتماعی نیز بپردازد و از آن غافل نشود که متأسفانه در این موضوع در اقناع افکار عمومی ، حرکت منسجمی صورت نگرفته است.

نماینده مردم تنکابن در مجلس اظهار کرد: در جز (ص) تبصره (1) قانون بودجه 1401 به صراحت آمده که اگر قرار است کالایی از سبد ارز ترجیحی حذف شود، زیان رفاه عمومی نیز باید جبران شود که حتی در تبصره (14) نیز حداقل 300 هزار میلیارد تومان در 3 قلم برای این موضوع پیش‌بینی کردیم.

وی در ادامه با اشاره به جلسه‌ای با حضور رئیس جمهور که در آن حضور داشته است، ابراز داشت: در آن جلسه به رئیس جمهور گفتم حدود یک ماه از سال گذشته اما هنوز کتاب مقررات صادرات و واردات، ابلاغ نشده است و امروز نیز وضعیت به گونه‌ای است که هنوز سیاست تجاری مشخص نیست و وقتی سیاست تجاری مشخص نباشد قطعاً تنظیم بازار آسیب می‌بیند.

وی با اشاره به دو مدل اصلاح نظام حمایت که در کشور در دو برهه زمانی مختلف صورت گرفت، یادآور شد: این موضوع یک بار به شکل وسیع در سال 89 و بار دیگر در سال 98 اجرا شد که در برهه دوم اجرای سیاست به صورت غافلگیرانه، بدون توجیه و بدون بسته جبرانی بود اما از سال 89 سیاست اقناعی همراه با جبران بود که این نکته را می‌رساند که دولت باید برخورد و رفتار مردم نسبت به هر دو مرحله را در نظر گرفته و از گذشته درس عبرت بگیرد.

 جلیل رحیمی جهان آبادی نیدر این رابطه گفت:یارانه مردم سال هاست که 45 هزار و 500 تومان است، قیمت چه کالایی در این کشور ثابت مانده که یارانه مردم ثابت مانده است؟ به فرض اینکه یارانه آرد بدهید، یارانه افزایش قیمت سایر کالاها چه می شود؟ چیزی از ملت باقی نمانده و این روزها که به حوزه انتخابیه سفر کرده ایم با بد و بیراه و نفرین مردم مواجه شده ایم. دولت ناتوان از اداره امور کشور است و مجلس باید به عنوان نهاد نظارتی و قانونگذار دخالت کند، نه نطق. باید سوال شود که چرا خودرو 4 و 5 برابر کشورهای همسایه شده است؟ چرا باید به بهانه قاچاق و جنگ اوکراین، آرد که معاش حداقلی مردم است را از آنها بگیریم؟ مردم روزی حسرت خانه ها، خودروها و زندگی مردم کشورهای همسایه را می خوردند و در حال حاضر حسرت نان خوردن آنها را. عراق و افغانستان اشغال شده، چند درصد پول آنها سقوط کرده است؟ چرا خودمان را سرگرم می کنیم و اساسی ترین مشکل کشور را فراموش کرده ایم؟

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: هر دولتی چه اصلاح طلب، اصولگرا و چه انقلابی بیاید، نمی تواند کاری کند. نمایندگان شاهد بودند که رهبر معظم انقلاب از کیفیت و قیمت خودروها انتقاد کردند، اما آیا کسی حریف مافیای خودرو شد؟ دیوار ملت مانند دیوار نمایندگان ملت کوتاه شده و هر کس هر اشتباهی می کند، به خانه ملت و مجلس می تازند!! در این رابطه باید از اختیارات نظارتی و قانونگذاری استفاده و با رانت فساد و اقتصاد دولتی و بیمار مبارزه کنیم، نباید اجازه داد که بیش از این به ملت فشار بیاید، زیرا آنها تاب تحمل هیچ افزایش قیمتی را ندارند.

کد خبر 1173164

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha