مسجد « مسی» ،  اولین مسجد دوستدار محیط زیست در فرانسه

مسجد بزرگ «مسی» که به عنوان اولین مسجد دوستدار محیط زیست فرانسه شناخته می شود، با صرفه جویی در مصرف انرژی و استفاده موثر از منابع طبیعی متمایز شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «دیلی صباح»، مسجد بزرگ «مسی» که به عنوان اولین مسجد دوستدار محیط زیست فرانسه شناخته می شود، با صرفه جویی در مصرف انرژی و استفاده موثر از منابع طبیعی متمایز شده است.

شهر مسی در شهرستان اسون در ناحیه ایل-دو-فرانس با جمعیت ۴۰٬۱۸۳ نفر در کشور فرانسه واقع شده‌است.

این مسجد با پیروی از آموزه های حضرت محمد (ص) آماده است که اولین مسجد دوستدار محیط زیست در فرانسه باشد.

این مسجد که در مسی، حومه جنوبی پاریس ساخته شده با گنبد شیشه‌ای، مناره‌های عمدتا شیشه‌ای و پنجره‌های کف تا سقف، جلب توجه می‌کند.

 

 

 

این مسجد با عایق های دو جداره، سیستم گرمایش از کف و چراغ های «ال ای دی» استفاده کارآمد از منابع را تضمین می کند.

این مسجد که در سال 2019 افتتاح شد از آب باران ذخیره شده برای نظافت و آبیاری فضای سبز اطراف استفاده می کند.

 

سقف مسجد دارای پوشش گیاهی است که از اتلاف انرژی و حرارت جلوگیری می کند و اکسیژن تولید می کند.

این مسجد در مجموع 4.5 میلیون یورو (4.74 میلیون دلار) هزینه داشته و با کمک های مسلمانان در مسی و سایر نقاط فرانسه ساخته شده است.

محمود اسماعیل، رئیس شورای مسلمانان در مسی به خبرگزاری آناتولی  گفت که آنها این مسجد را بر اساس تعالیم پیامبر اکرم (ص) در 1400 سال پیش و اصول اکولوژی در قرآن ساخته اند.

وی با دعوت از مسلمانان در اروپا، گفت: ما به عبادتگاه های مورد احترام در اروپا نیاز داریم.

اگرچه این مسجد اولین مسجد فرانسه است، اما مطمئنا اولین مسجد دوستدار محیط زیست در اروپا نیست زیرا این افتخار به مسجد مرکزی کمبریج در شهر کمبریج بریتانیا می رسد که در سال 2019 توسط رجب طیب اردوغان،رئیس جمهوری ترکیه افتتاح شد.

این پروژه برای اولین بار در سال 2008 آغاز شده بود. تیموتی وینتر، همچنین معروف به شیخ ابدال حکیم مراد، که رئیس کالج مسلمانان کمبریج است، در به دست آوردن زمین برای مسجد نقش مهمی داشت.

بیش از 10000 نفر و گروه برای این خرید تاریخی پول اهدا کردند و گروه های ترک سخاوتمندانه ترین کمک ها را اهدا کردند. صندوق ملی قطر نیز از جمله اهداکنندگان بود.

باران که یک اتفاق مکرر آب و هوایی در بریتانیا است، هدر نمی رود زیرا توسط سیستم موجود در مسجد کمبریج ذخیره و استفاده می شود و در پشت بام مسجد نیز پنل های خورشیدی نصب شده اند.

کد خبر 1173432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha