۳ تن پیله ابریشم در سرایان  تولید می شود

سرپرست جهاد کشاورزی سرایان با اشاره به اینکه نوغانداری؛ صنعتی اشتغالزا و مستعد برای توسعه مشاغل خانگی در این شهرستان است، گفت: سه تن پیله ابریشم امسال در سرایان تولید می شود.

«علی اکبر بردبار» سرپرست جهاد کشاورزی سرایان از احیای صنعت نوغانداری در این شهرستان خبر داد و به خبرنگار شبستان گفت: طرح نوغانداری از جمله شغل‌های مناسب جهت ایجاد تنوع و پایداری اشتغال و درآمدزا در این شهرستان به شمار می‌رود و در گذشته نیز این صنعت در شهرستان از رونق خوبی برخوردار بوده است.

 

وی گفت: در سال جاری، تعداد یک هزار و ۱۷۵ اصله نهال توت و 91 قاب تخم نوغان در اوایل سال جاری بین 37 نفر از بهره بردار نوغانداری این شهرستان به منظور پرورش کرم ابریشم و تولید پیله توزیع شده است.

 


وی تصریح کرد: هر قاب از واحد‌های پرورش کرم ابریشم، ظرفیت ۲۵ هزار تخم کرم ابریشم را داراست و به‌صورت میانگین از هر قاب با ۲۵ هزار تخم 40 کیلوگرم پیله تر قابل برداشت است.

 


سرپرست جهاد کشاورزی سرایان با بیان اینکه جهادکشاورزی شهرستان برای برگزاری کلاس‌های ترویجی در رابطه با نوغانداری هیچ محدودیتی ندارد، یادآور شد: نوغانداری و پرورش کرم ابریشم از جمله شغل‌های مناسب فعالیت زنان روستایی است و سعی بر آن داریم به عنوان یک اشتغال خانگی در بین روستاییان به ویژه بانوان روستایی و صندوق های خرد زنان معرفی شود.

 


بردبار ادامه داد: با تأمین امکانات و برگ درخت توت و دسترسی آسان به نهال و برگ توت، نوغان‌داری فعالیتی کم هزینه و از جمله اشتغال های مقرون به صرفه به شمار می‌رود.

 


وی سرمایه گذاری کمتر و بازگشت سرمایه سریع‌تر در مقایسه با بعضی از فعالیت‌های تولیدی کشاورزی برای ایجاد مشاغل خانگی و ایجاد درآمد برای روستاییان را از مزایای پرورش کرم ابریشم خواند و بیان کرد: این شغل به عنوان یک شغل جانبی مناسب برای بانوان روستایی می‌تواند در راستای درآمدزایی و کمک به اقتصاد خانواده از نقش مؤثری برخوردار باشد.

 


وی میزان تولید پیله تر حاصل از توزیع 91 قاب تخم نوغان برای کشاورزان متقاضی و پرورش دهنده کرم ابریشم در روستاهای کوهپایه و سرایان را حدود سه تن عنوان کرد که در دوره پرورش 45 روزه عاید پرورش دهندگان خواهد شد.

 


سرپرست جهاد کشاورزی سرایان در ادامه نوغانداری را در ردیف مشاغل خانگی به علت سرمایه گذاری اندک، کوتاه بودن دوره پرورش و حضور همه افراد خانواده از کودکان تا میانسالان، دارای مزایای فراوانی برشمرد و گفت: از دیرباز ساکنان و کشاورزان شهرستان سرایان در این صنعت مشغول و فعال هستند.

 


وی با بیان اینکه در دهه اخیر به علت تغییر الگوی کشت باغات و حذف بیشتر سطح توتستان‌های موجود، زمینه فعالیت در این حرفه پر در آمد کاهش داشته است. افزود: در چند سال اخیر و به منظور احیائ دوباره این حرفه ، ایجاد در آمد برای خانوار های علاقه مند مدیریت جهاد کشاورزی سرایان اقدام به فعالیت در این حوزه نموده است.

 


مدیر جهادکشاورزی شهرستان سرایان خاطرنشان کرد: نوغانداری یک روش مهم و سهل الوصول برای ایجاد اشتغال و یکی از مناسب‌ترین فعالیت‌های خانگی بوده و برای هر بخش از جامعه، از یک کشاورز با امکانات زیاد گرفته تا یک کشاورز بدون زمین روستایی مناسب است و می‌تواند نقش مهمی در استفاده از منابع روستایی در بهترین شکل ممکن، در اجرای فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی، امرار معاش مردم، اشتغال و تولید درآمد ایفا کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

کد خبر 1173441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha