دشمنی رسانه های اجتماعی با مسلمانان در بستر  نظریه «توطئه جایگزینی بزرگ»

انفعال سانه های بزرگ اجتماعی مانند فیس بوک و توئیتر در حذف محتواهای ضد اسلامی منجر به ترویج دشمنی با مسلمانان در بستر نظریه «توطئه جایگزینی بزرگ» شده است.

خبرگزاری شبستان،جهان اسلام: در 15 مارس 2019، یک مرد مسلح 28 ساله به نام برنتون هریسون تارانت، به دو مسجد ، مسجد النور و مرکز اسلامی لینوود ،  واقع در نیوزیلند یورش برد و شروع به تیراندازی  به سوی افرادی کرد که برای شرکت در نماز جمعه آمده بودند. او در نهایت 51 نفر را کشت و 40 نفر را مجروح کرد.

بخش تکان دهنده، این واقعیت بود که این قتل به صورت زنده در غول رسانه های اجتماعی یعنی فیس بوک پخش شد. قبل از این حملات، برنتون یک اعلامیه آنلاین منتشر کرده بود که اکنون در نیوزلند و استرالیا ممنوع شده است.

تحقیقات نشان داد که برنتون به شدت تحت تاثیر محتوای جرایم نفرت آنلاین که مسلمانان را بدنام می کرد، قرار داشت.

پس از این حمله، غول‌های رسانه‌های اجتماعی از جمله متا، توییتر و گوگل در یک بیانیه مطبوعاتی مشترک اعلام کردند که متعهد به حمایت از فراخوان کرایست‌چرچ برای از بین بردن محتوای تروریستی و خشونت‌آمیز افراطی آنلاین هستند.

با این حال، تا به امروز هیچ کاری انجام نشده است و محتواها همچنان به انتشار اکاذیب و اخبار جعلی در رابطه با اقلیت هایی مانند مسلمانان، یهودیان و سیاه پوستان ادامه می دهند.

گزارش اخیر مرکز مشاوره نفرت دیجیتال (CCDH)، یک سازمان بین المللی غیرانتفاعی مستقر در ایالات متحده که در مورد الگوریتم نفرت آنلاین و اطلاعات نادرست تحقیق می کند، نشان می دهد که شرکت های رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک، اینستاگرام،توییتر و یوتیوب در مورد 89 درصد از پست های حاوی تنفر ضد مسلمانان و محتواهای اسلام هراسانه ای که گزارش داده بودند،اقدامی انجام ندادند.

گزارش مرکز مشاوره نفرت دیجیتال می‌گوید که 530 پست حاوی محتوای ضد اسلامی که تعصب‌آمیز، غیرانسانی، نژادپرستانه و حاوی ادعاهای نادرست بود را پیدا کرده است اما اقدامات بسیار کمیدر مورد انتشار این پست ها انجام شده است.

علاوه بر این، این محتواها 25 میلیون بار مشاهده شدند و اکثریت آنها با استفاده از هشتگ هایی مانند #deathtoislam، #islamiscancer و غیره به راحتی قابل شناسایی بودند.

بر اساس این گزارش از 89 درصد محتوای نفرت ضد مسلمانان، تنها در مورد  11.3 درصد از آنها اقدام شد و 4.9 درصد از پست های مربوطه حذف شد.

یوتیوب نتوانست بر روی تمام 23 ویدیویی که توسط مرکز مشاوره نفرت دیجیتال گزارش شده بود عمل کند. توییتر در مورد 97 درصد از محتواهای نفرت ضد مسلمانان که گزارش شده بود،اقدامی انجام نداد.

بعد از یوتیوب ، فیس بوک قرار داشت که در خصوص 94 درصد از محتواها عمل نکرد، در حالی که اینستاگرام در مورد 86 درصد از محتواها اقدامی انجام نداد.

برای بررسی اقدامات پلت فرم رسانه های اجتماعی در مورد محتوای نفرت علیه مسلمانان، مرکز مشاوره نفرت دیجیتال پست های مختلفی را برچسب گذاری کرد و متوجه شد که آنها در مورد محتواهایی مانند کاریکاتورهای نژادپرستانه ضد مسلمانان، پست هایی که ذاتا مسلمانان را شرور نشان می دهند، پست هایی که اسلام را با بیماری هایی مانند سرطان مقایسه می کردند و پست هایی که مسلمانان عادی را تروریست نشان می دادند، کاری انجام ندادند.

تئوری توطئه «جایگزین بزرگ» اولین بار توسط نویسنده فرانسوی «رنو کامو» رایج شد. او مدعی شد که مهاجرت غیرسفیدپوستان به عنوان سیاستی برای «نسل کشی با جایگزینی» استفاده می شود، یعنی اروپایی ها با مهاجران غیرسفید پوست به ویژه مسلمانان جایگزین شده اند.

نظریه او به طور گسترده توسط  «برتری طلبان سفیدپوست» پذیرفته شده است و چندین افراط گرا در توجیه کشتارهای دسته جمعی به این نظریه استناد کرده اند. کشتار مسجد کریست چرچ بسیار تحت تاثیر این نظریه بود.

گزارش مرکز مشاوره نفرت دیجیتال بیان می‌کند که غول‌های رسانه‌های اجتماعی در حذف محتوا و ویدیوهایی که نظریه «جایگزین بزرگ» را ترویج می‌کنند و نزدیک به 19 میلیون بازدیدکننده داشته‌اند، شکست خورده‌اند.

همچنین بر اساس این گزارش از هشتگ های ضد مسلمانان  برای دسترسی آسان به هر محتوا استفاده می شود. هنگامی که از هشتگ ها سوء استفاده می شود، می تواند باعث ایجاد طیف گسترده ای از نفرت و اخبار جعلی شود. در خصوص شبکه های اجتماعی نیز هشتگ‌ها مستقیما روی محتوا قرار می‌گیرند، کاربران را درگیر می‌کنند و تبلیغات را ارائه می‌کنند و از این رو درآمد ایجاد می‌کنند.

هنگامی که حادثه تیراندازی کریستچرچ رخ داد، بیانیه مشترکی از سوی Big Tech امضا شد که در آن گفته شده بود که جامعه مسلمانان را از محتوای خشونت‌آمیز تندرو محافظت و نجات خواهند داد.

 این گزارش بیان می‌کند که برای همه پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی، دکمه «گزارش» اولین خط دفاعی است اما بارها و بارها ثابت شده که این اشتباه است.

مرکز مشاوره نفرت دیجیتال اشاره می کند که وقتی کاربران روی دکمه گزارشکلیک می کنند، اتفاق خاصی نمی افتد و دلیل این است که پلتفرم های رسانه های اجتماعی از طریق تبلیغات سود زیادی می برند. از این رو محتواها چه مثبت یا منفی که با تبلیغات همراه هستند درآمد ایجاد می کند و بنابراین پلتفرم ها به ندرت به گسترش نفرت اهمیت می دهند.

در نهایت این گزارش حذف محتواهای تنفر ضد اسلامی، نژادپرستی یا ضد اقلیت، ایجاد شفافیت بیشتر و لغو اخبار جعلی، مسئولیت پذیری و پاسخگویی، استخدام ناظران برای کنترل نفرت آنلاین، ممنوعیت گروه های پراکننده نفرت در  فیس بوک، هشتگ های ضد مسلمانان را توصیه می کند.

کد خبر 1173581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha