آغاز واریز کمک معیشت به حساب سرپرستان خانواده ها/ سازمان هدفمندی یارانه‌ها آماده ثبت نام افراد واجد شرایط

ارز ترجیحی جز از بین بردن منافع ملی و توزیع رانت نتیجه دیگری نداشته است، آغاز واریز کمک معیشت به حساب سرپرستان خانواده ها، سازمان هدفمندی یارانه‌ها آماده ثبت نام افراد واجد شرایط برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز سه شنبه ۲۰ اردیبهشت شبستان به شرح زیر است:

هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۳,۱۰۴,۰۰۰ ریال رسید

امروز (سه شنبه ۲۰ اردیبهشت) هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۳,۱۰۴,۰۰۰ ریال، انس جهانی طلا به ۱,۸۵۲.۷۸ دلار، قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۳۳,۳۶۰,۰۰۰ ریال، هر عدد سکه بهار آزادی به ۱۲۹,۹۸۰,۰۰۰ ریال، هر عدد نیم‌سکه به قیمت ۷۴,۱۰۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه به قیمت ۴۴,۰۲۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی به قیمت ۲۶,۵۵۰,۰۰۰ ریال رسید.

 

بنابراین گزارش، امروز (سه شنبه ۲۰ اردیبهشت) قیمت هر دلار آمریکا به ۲۸۱,۲۹۰ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو به ۳۰۰,۷۱۰ ریال و قیمت هر پوند به ۳۵۱,۳۶۰ ریال رسید.

 

ارز ترجیحی جز از بین بردن منافع ملی و توزیع رانت نتیجه دیگری نداشته است

حسین سلاح ورزی، نائب رئیس اتاق بازرگانی،صنایع، معادن و کشاورزی ایران شب گذشته (دوشنبه 19 اردیبهشت) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما به بیان توضیحاتی درباره تغییر شیوه پرداخت یارانه ها پرداخت و در این باره که چرا بخش خصوصی به عنوان کسی که ذینفع است نسبت به پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی معترض است، گفت: مسائل و مشکلات مربوط به ارز ترجیحی به نوعی آتش زدن منابع ملی و ثروت ملی است. همه مطالعات ، بررسی ها و تجربیات سالهای گذشته حاکی از این است که هدف سیاست گذار که حمایت از اقشار آسیب پذیر بوده برآورده نشده و برنامه ها به هدف اصلی اصابت نکرده است به جز از بین رفتن منافع ملی و توزیع رانت نتیجه دیگری نداشته است.

 

وی در این باره که آیا ارز ترجیحی آسیب به بخش خصوصی وارد کرده است، گفت: از دو منظر می‌توان گفت که به نظام تولید و بخش خصوصی واقعی و متعهد کشور آسیب وارد شده است. در همه این سال‌ها به جای اینکه برخی از بنگاه ها را بتوانیم در جهت افزایش بهره وری و راندمان تشویق کنیم شاید عملاً با توزیع سوبسید های پیدا و پنهان آنها را تشویق به رقابت برای گرفتن یک برش بیشتری از کیک رانت ناشی از افزایش و تفاوت قیمت ها می کردیم.

 

سلاح ورزی با بیان اینکه طیف گسترده‌ای از بنگاه‌ها از اینکه بتوانند رقابت پذیر در صحنه بین المللی و کیفیت باشند فقط سعی کردند بتوانند از این منابع استفاده کنند، گفت: در ۳۰ سال گذشته شعار اغلب دولت‌ها پیش از آمدن همیشه این بود که بایستی از یک سمت یارانه های پیدا و پنهان را از بین ببریم و دوم اینکه نظام دو نرخی ارز را از بین ببریم تا رانت ، فساد و مسائل پیرامون آن از بین برود .

 

نائب رئیس اتاق بازرگانی،صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به اینکه در این روزها شاهد تک نرخی شدن ارز ۴۲۰۰ تومانی بودیم، گفت: علی‌رغم اینکه ممکن است نقدهایی در بخش خصوصی به دولت در خصوص شرایط نا اطمینان اقتصاد در کشور داشته باشیم اما باید از این اقدام حمایت کرد و امیدواریم دولت با محکم این مسیر را پیش ببرد و عقب‌نشینی نکند.

 

واریز کمک معیشت به حساب سرپرستان خانواده ها از طریق شبکه بانکی آغاز شده است

مصطفی قمری وفا، مدیر روابط عمومی بانک مرکزی شب گذشته (دوشنبه 19 اردیبهشت) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما به بیان توضیحاتی درباره تغییر شیوه پرداخت یارانه ها پرداخت و درباره جزییات پرداخت کمک معیشت به مردم گفت: همزمان با سخنرانی رئیس جمهور واریز کمک معیشت به حساب سرپرستان خانواده ها از طریق شبکه بانکی آغاز شده است و انشالله تا ساعات آتی ادامه خواهد داشت.

 

وی با بیان اینکه به صورت کامل برای همه دهک ها پرداخت یارانه صورت می گیرد، گفت: بلافاصله پس از دقایق پایانی سخنان رئیس‌جمهور واریز مبلغ باز شده است و تا ساعت دیگر ادامه خواهد داشت.

 

مدیر روابط عمومی بانک مرکزی تصریح کرد: حجم تراکنش ها بالاست و تا نیمه شب در حساب سرپرستان خانوار قرار می‌گیرد

 

افراد واجد شرایط دریافت یارانه می توانند به سازمان هدفمندی یارانه‌ها مراجعه کنند

حجت الله عبدالملکی، وزیر امور تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفتگو با شبکه خبر درخصوص ثبت نام افراد واجد شرایط دریافت یارانه با بیان اینکه به زودی سامانه سازمان هدفمندی یارانه‌ها کار خود را دوباره شروع می‌کند، گفت: همه به هر دلیلی که یارانه نمی‌گیرند می‌توانند در این سامانه ثبت نام کنند. بعضا ممکن است افراد، متمول و از دهک دهم باشند که وضع مالی شان خوب است ، آنها جواب مثبت دریافت نخواهند کرد ولی کارگران اگر یارانه بگیر نیستند، یارانه شان برقرار خواهد شد.
 

وی از اعمال افزایش حقوق بازنشستگان در فیش حقوقی اردیبهشت خبر داد و گفت: اگر هم به هر دلیل به اردیبهشت نرسد، قطعا معوقات از ابتدای فروردین پرداخت خواهد شد و حتما در حقوق خرداد لحاظ خواهد شد. براساس ماده 96 قانون تامین اجتماعی حداقل سالی یکبار باید مستمری یا همان حقوق بازنشستگی توسط هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی تصویب شود و برای تصمیم گیری نهایی به هیات دولت یا هیات وزیران ارسال شود.
 

عبدالملکی درباره وام قرض الحسنه بازنشستگان اینگونه توضیح داد: سال گذشته ۴۰ درصد وام قرض الحسنه بازنشستگان را افزایش دادیم و در بازنشستگی کشوری وام‌های ازدواج فرزندان این افراد متجمع شده بود همه را یکجا پرداخت کردیم و تصویب کردیم و امسال هم حتما ثبت نام‌هایی که شده است تلاش می‌کنیم در اسرع وقت پرداخت کنیم. در سایر حوزه‌های رفاهی مثل خرید اقساطی از مراکز فروشگاهی دیگر هم یک سامانه‌هایی شکل گرفته که بخشی اش کار می‌کند و بخشی اش در آینده نزدیک، کار خودش را شروع خواهد کرد.
 

وی در ادامه درباره مسکن کارگری گفت: در حوزه مسکن کارگری یکی از مصوبات شورای عالی کار که البته باید در جلسه هیات دولت هم مطرح بشود افزایش تقریبا ۲۰۰ هزار تومانی حق مسکن کارگران است و مساله تفاهم نامه‌ای که با وزارت راه و شهرسازی پنج شش ماه قبل برای ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی کارگری امضا کردیم. تقریبا ۴۰۰ هزار نفر از جامعه کارگری در سامانه نهضت ملی تولید مسکن ثبت نام کردند که عمدتا شناسایی شدند و بخشی از زمین‌ها شناسایی شده و اختصاص یافته است و کار بعضی شروع شده و بقیه هم به مرور شروع خواهد شد. این مرحله اول کار از سالانه یک میلیون واحد مسکونی است که در مرحله اول توانستیم ۴۰۰ هزار واحد را برای کارگران درنظر بگیریم.

 

راه اندازی سامانه پیگیری مشکلات احتمالی توزیع عادلانه یارانه‌ها

سید مرتضی موتورچی، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با انتشار پیامی درصفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: پیرو اصلاح نظام توزیع یارانه ها، هموطنانی که نسبت به یارانه اختصاص یافته خود ابهام یا اعتراضی دارند می‌توانند به سامانه https://hemayat.mcls.gov.ir مراجعه و ثبت اعتراض نمایند.

 

کد خبر 1173750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha