کاهش نرخ باروری در شهرستان جهرم

رحمانیان گفت: شاهد کاهش تعداد تولد در جهرم از ۲ فرزند به ازای هر زن، به حدود یک ونیم درصد فرزند در پنج سال گذشته بوده ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از جهرم، «محمد رحمانیان»، امروز (سه شنبه ۲۰ اردیبهشت) با اشاره به اینکه جمعیت جوان به عنوان مهمترین عامل اقتدار کشورها به شمار می رود، گفت: نیروی مولد و جوان به عنوان یکی ازپایه های اصلی قدرت و رشد اقتصادی - اجتماعی کشورها محسوب می شود.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم با اشاره به اینکه قدرت و توسعه هرکشور در رابطه با نیروی انسانی و جمعیت معنا پیدا می کند، افزود: در سال های اخیر، نرخ باروری کلی (میانگین تعداد فرزندان زنده ای که یک زن در طول دوره باروری خود از سن ۵۴-۱۰سالگی می تواند به دنیا بیاورد)  به عنوان یکی از شاخص های کلیدی جمعیت، در کشورمان روند کاهشی داشته است.

 

وی با اشاره به اینکه نرخ باروری کلی جهرم همانند کشور روند کاهشی داشته است، بیان کرد: این مهم از ۲ و یک دهم در سال ۱۳۹۵ به یک و ۶۹ صدم در سال ۱۳۹۹ رسیده است که  شاهد کاهش تعداد تولد از ۲ فرزند به ازای هر زن، به حدود  یک ونیم درصد فرزند در پنج سال گذشته بوده ایم.

 

رحمانیان با اشاره به اینکه با توجه به وضعیت رشد جمعیت کشور در حال حاضر، پیش بینی می شود در آینده، ایران با پدیده سالخوردگی مواجه شود، خاطرنشان کرد: مطابق اطلاعات و آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیش بینی می شود درسال ۱۴۲۰  (دوره ۲۰ ساله) جمعیت سالمندان کشور 2 برابر شود که این روند در دیگر کشورها طی یکصد سال اتفاق افتاده است .

 

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم، در حال حاضرکشور در برهه پنجره فرصت جمعیتی قرارگرفته است و به این معنی می باشد که ۵۵ درصد از جمعیت درگروه سنی ۶۴-۱۵ سال (جمعیت مولد) قرار دارد که می توان با مدیریت کارآمد رشد جمعیت را در حد مطلوب نگه داشت؛ با توجه به وضعیت فعلی جمعیت کشور و دانشگاه علوم پزشکی جهرم  ۳۰تا ۲۵ سال زمان بهره مندی از این فرصت تداوم دارد.

 

وی با اشاره به اینکه سودمندی  از این فرصت  مستلزم مدیریت صحیح برای استفاده بهینه ازامکانات بالقوه جمعیت گفت: با برنامه ریزی های اقتصادی، کارآفرینی و اشتغال زایی برای جمعیت فعال و مولد همراه با اجرای صحیح قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، انتظار می رود مسیربرای سازندگی، شکوفایی و بالندگی کشور فراهم شود.

کد خبر 1173830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha