واقعی شدن قیمت محصولات کشاورزی از قاچاق کالا جلوگیری می‌کند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: واقعی شدن قیمت محصولات کشاورزی از قاچاق کالا نیز جلوگیری می‌کند و سعی براین است تا از هدر رفت منابع جلوگیری شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان، پیمان اسکندری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان پیش از ظهر امروز 20 اردیبهشت ماه در نشست هم‌اندیشی با اصحاب رسانه کردستان که در استانداری کردستان برگزار شد، با اشاره به اتفاقات کشاورزی و تحولات دنیا در مورد امنیت غذایی اظهار کرد: چند سالی است که کشور ما و کشورهای همسایه گرفتار بحران خشکسالی است که بر امنیت غذا و تولید غلات و محصولات استراتژشک تاثیر گذاشته است.

 

وی بیان کرد: در کردستان 700 تا 800 هزار تن معمولا برداشت گندم داریم اما سال قبل حدود 280 هزار تن گندم توسط غله خریداری شده است.

 

اسکندری افزود: در سالجاری متاسفانه بحث خشکسالی به ویژه در استان‌های جنوبی وجود دارد اما در کردستان با توجه به بارندگی‌های اخیر پیش بینی می شود در استان 800 هزار الی یک میلیون تن گندم خریداری شود.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه 10 درصد گندم ایران در کردستان تولید می‌شود، اعلام کرد: پیش بینی وزارت جهاد کشاورزی خرید 4.5 میلیون تن گندم در سطح کشور است اما نیاز کشور 12.5 میلیون تن است و این بیانگر آن است که باید برای امسال نیز واردات گندم داشته باشیم.

 

وی یادآور شد: در حوزه نهاده‌های دامی نیز به ویژه  کنجاله سویا و ذرت 2.5 تا سه میلیون در کشور تولید داریم.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به جنگ روسیه و اکراین بیان کرد: 80 درصد دانه‌های روغنی در اوکراین و 30 درصد گندم دنیا در این دو کشور تولید می‌شود بازارهای جهانی تحت تاثر قرار گرفته‌اند و از عرضه به بازارهای جهانی خودداری می شود.

 

اسکندری اعلام کرد: دولت 10 هزار و 500 تومان برای خرید گندم در نظر گرفته است و یک‌هزار تومان نیز تشویقی مد نظر قرار داد و تلاش دولت آن است تا تولید کالاهای استراتژیک پایدار باشد و متکی به تولید داخل باشیم و این مهم رغبت به تولید را در کشاورزان افزایش می‌دهد.

 

وی به بحث حذف ارز ترجیحی پرداخت و گفت: حذف ارز ترجیحی اصلاح نظام یارانه است و قرار است که یارانه به مصرف کننده نهایی پرداخت شود.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه 15.6 میلیارد دلار سال قبل یارانه برای محصولات کشاورزی پرداخت شد، گفت: بسیاری از کشاورزان نظرشان آن است که یارانه به مصرف کننده داده نشده و هدر رفت منابع وجود داشته است.

 

اسکندری تصریح کرد: قیمت جهانی گندم 600 دلار است و واردات گندم با این مبلغ انجام می‌شد اما صادرات ماکارونی با 400 دلار صورت می گرفت که یارانه برای تولیدکننده خاصی بود اما با حذف ارز ترجیحی این مشکل حل خواهد شد و یارانه به مصرف کننده تعلقف خواهد گرفت.

 

وی گفت: در کردستان بحث ذخیره سازی شرکت پشتیبانی امور دام انجام شده و مشکلی در کمبود کالاهای اساسی وجود ندارد مشکلات کمبود روغن در بازار نیز تا دو روز آینده حل خواهد شد.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان اذعان کرد: قطعا واقعی شدن قیمت محصولات کشاورزی از قاچاق کالا نیز جلوگیری می‌کند و وزارت جهاد کشاورزی نیز درصدد است تا با شرایط جدید از هدر رفت منابع جلوگیری کرده و تولید را به سمت رقابتی شدن سوق دهد.

کد خبر 1173953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha