واکسیناسیون ۴۱ درصد اتباع افغانستانی در قزوین علیه بیماری سرخک

رحمانی گفت: ۴۱ درصد اتباع افغانستانی زیر ۳۰ سال در قزوین علیه بیماری سرخک واکسینه شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از قزوین، «جلال رحمانی» در نشست خبری که امروز (سه شنبه ۲۰ اردیبهشت) در سالن جلسات دانشگاه علوم پزشکی قزوین برگزار شد، بیان کرد: بحث جوانی جمعیت بحث داغی در کشور است و جمعیت ما رو به پیری است و مقدار باروری از حد جانشین کمتر شده است.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین ادامه داد: با توجه به تأکید مقام معظم رهبری و دستور ایشان در خصوص انجام کارهایی برای جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، قانون خوبی در این خصوص در مجلس تصویب و ابلاغ شد و قرارگاه سلامت خانواده و جوانی جمعیت به استان ها ابلاغ شد که در استان قزوین این قرارگاه در ماه گذشته تشکیل و اعضا مشخص شدند و هر کارگروهی به مسائل خود می پردازد.

 

وی عنوان کرد: قانون جوانی جمعیت ۷۳ بند و ماده دارد که ۲۳ ماده به حوزه سلامت و دانشگاه علوم پزشکی مرتبط است و ۵۲ ماده به دیگر دستگاه ها مرتبط است.

 

رحمانی اعلام کرد: سالانه به طور متوسط یک میلیون تولد داریم که این عدد باید به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در سال برسد؛ مسائل اقتصادی در جوانی جمعیت اثرگذار است ولی بررسی ها نشان می دهد افراد متمکن و دارای شغل مناسب یا فرزند نمی آورند یا فقط یک یا ۲ فرزند دارند که این امر نشان می دهد این بحث فرهنگی است که ایجاد شده و باید کاری کنیم اینها فرزندآوری داشته باشند.

 

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه واکسیناسیون کرونا اظهار کرد: با همکاری سایر دستگاه های اجرایی، مردم و رسانه ها جزو استان هایی بودیم که در حوزه واکسیناسیون خوب عمل کرده به طوری که از اسفند سال ۱۳۹۹ شروع به واکسیناسیون کردیم که تاکنون ۹۶ درصد افراد بالای ۱۲ سال ما حداقل یک دوز واکسن را تزریق کرده اند که این عدد در کشور ۹۵ درصد است.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین افزود: دوز دوم واکسن کرونا را ۸۹ درصد در استان دریافت کرده اند که این عدد در کشور ۸۵ درصد است و دریافت دز سوم در کل جمعیت ما ۳۳ درصد است و ۴۲ درصد افراد بالای ۱۲ سال در استان قزوین دز سوم واکسن را دریافت کرده اند.

 

وی اعلام کرد: تمامی واکسیناسیون هایی که در کل کشور بوده در استان قزوین هم داشتیم و هم استانی ها مشکلی در این  خصوص نداشتند به طوری که ۲ میلیون و ۴۱۹ هزار دز واکسن در استان تزریق شده است.

 

رحمانی در خصوص شیوع بیماری سرخک اظهار کرد: با شیوع بیمار سرخک در کشورهای افغانستان و پاکستان و تردد اتباع افغانستانی در کشور ما و احتمال سرایت این بیماری، برنامه واکسیناسیون افغانستانی های زیر ۳۰ سال در استان قزوین انجام شد و پوشش واکسیناسیون این اتباع در آبیک ۶۵ درصد، آوج ۵۸ درصد، البرز ۷۰ درصد، بوئین زهار ۶۸ درصد، تاکستان ۴۵ درصد و قزوین ۴۱ درصد بوده است.

 

وی یادآور شد: یک مورد ابتلا به سرخک در فروردین ماه در روستاهای شهرستان آوج مشاهده شده بود که خوشخبتانه بهبود پیدا کرد.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین خاطر نشان کرد: در خصوص واکسیناسیون اتباع خارجی در مقابله با بیماری کرونا هم واکسیناسیون اتباع افغانستانی هم در استان انجام می شود.

 

کد خبر 1173979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha