ارائه آموزش های مهارتی و اشتغال زا با تمرکز بر حوزه دانش بنیان در مرکز «تکنولوژی اطلاعات» شیراز

رستمی گفت: مرکز آموزش فنی و حرفه ای «تکنولوژی اطلاعات» شیراز با انعقاد قرار داد با مجموعه شرکت های دانش بنیان شیراز و پارک علم و فناوری زمینه ارائه آموزش های مهارتی و اشتغال دانش بنیان را فراهم کرده است و امسال با توجه به شعار سال بر ارائه آموزش های

خبرگزاری شبستان - شیراز:

کسب مهارت و برخوداری از آموزش های لازم در ایجاد اشتغال نقش موثری دارد و برخورداری از مهارت های آموزش فنی و حرفه ای فرصت این اشتغال را فراهم می آورد.

یکی از مراکزی که به ارائه این مهارت ها و به صورت رایگان می پردازد، مرکز «تکنولوژی اطلاعات» شیراز است که امسال با توجه به شعار سال، تمرکز بیشتری بر ارائه آموزش های مهارتی دانش بنیان در پیش گرفته است و «بهروز رستمی»، رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه ای «تکنولوژی اطلاعات» شیراز در خصوص مهارت ها و برنامه های آموزشی امسال به شرح زیر پاسخگو بوده است:

سابقه و دامنه فعالیت مرکز مرکز آموزش فنی و حرفه ای «تکنولوژی اطلاعات» شیراز چگونه است؟

این مرکز حدود ۲۰ سال است که به صورت تخصصی در حوزه کامپیوتر فعالیت می کند و به برگزاری دوره های آموزشی به صورت دوره های استاندارد آموزشی در محیط کار واقعی و به صورت استاد- شاگردی می پردازد.

در این مرکز به صورت ۲ گانه به ارایه آموزش های مهارتی پرداخته می شود به صورتی که اطلاعات علمی در مرکز ارایه می شود و در شرکت ها، صنایع و صنوف و کارگاه ها فرصت ارائه آموزش های عملی برای مهارت آموزان فراهم می شود.

در بحران کرونا این آموزش ها به چه صورتی ارائه شده است؟

خوشبختانه در دوران کرونا نه تنها ارائه آموزش ها متوقف نشد بلکه با ایجاد فرصت آموزش آنلاین، آموزش های بیشتری ارائه شد و موفق به ایجاد سایت دپارتمان ملی مهارت های دیجیتال به نشانی http://nds.tvto.ir  شدیم و توانستیم در خصوص آموزش های آنلاین به تمام شهرستان های فارس، سرویس دهی کنیم و علاوه بر رشته های کامپیوتر به حدود ۳۰۰ رشته دیگر برای برگزاری دوره های آموزشی به صورت آنلاین سرویس دهی کنیم.

میزان این اموزش های مهارتی و اشتغال زا در دوران کرونا چقدر بوده است؟

از سال ۹۸ تا ۱۴۰۰ موفق به ارایه ۵۰۰ هزار نفر ساعت آموزش شدیم و جامعه هدف این مرکز شامل گروه های دانشجویان، دانش آموزان، سربازان وظیفه، زندانیان، معلولان، زنان سرپرست خانوار، آسیب دیدگان اجتماعی، ساکنان مناطق روستایی و عشایری، کارجویان، ساکنان سکونتگاه های غیر رسمی، فارغ التحصیلان دانشگاه ها، مشمولان بیمه بیکاری، شاغلان اقتصادی، اتباع خارجی، کودکان کار و خیابان، اصناف و ... هستند که در قالب تفاهم نامه های مختلف با دستگاه های اجرایی، فرصت ارایه آموزش های مهارتی رایگان به آنها را فراهم می کنیم.

برای ارائه آموزش های عملی و کاربردی به مهارت آموزان چه اقداماتی به انجام می رسد؟

در قالب تفاهم نامه با اصناف فارس، محیط واقعی کار برای مهارت آموزان از سوی اصناف فراهم می شود و مرکز تکنولوژی اطلاعات شیراز نیز به ارایه آموزش های علمی می پردازد و با نظارت و تفاهم با اداره کار و تامین اجتماعی نیز ایمنی مهارت آموزان در محیط کار فراهم می شود و این کارگاه ها نیروهای خوب و با کیفیت را جذب می کنند.

هزینه آموزش ها چگونه است؟

آموزش ها رایگان است و تنها هزینه اندکی برای ثبت نام و مشاوره به خزانه کشوری واریز می شود و با تعامل با راه و شهر سازی و شهرداری در محلات کمتر برخوردار معرفی شده نیز اقدام به ارایه آموزش های مهارتی رایگان می کنیم.

مهارت آموزان رشته های مختلف پس از اتمام دوره ها به عنوان کارآفرین نیز عمل می کنند که نمونه آن شرکت طراحی کامپیوتری «فرازگامان شهر راز» است که مسئول این شرکت پس از اتمام دوره آموزشی ضمن کارآفرینی ۴۰ نیروی کار را جذب کرده و اشتغال آفرینی کرده است.

زمان بندی ثبت نام دوره های آموزشی به چه ترتیبی است؟

دورها به صورت مستمر در طول سال برگزار می شود و امکان ثبت نام در سایت دپارتمان ملی مهارت های دیجیتال فراهم شده است و ثبت نام دوره ها به صورت عرضه محور و تقاضا محور انجام می شود که در ثبت نام تقاضا محور، علاقمندان تقاضای خود را در سایت درج می کنند و پس از تجمیع درخواست ها برای برگزاری دوره های آموزشی تقاضا شده برنامه ریزی می شود.

چه اقداماتی با هدف ایجاد فرصت اشتغال در کسب و کارهای جدید به انجام رسانده اید؟

از سال 99 فعلیت خود در حوزه دیجیتال را آغاز کردیم و با مصوبه شورای مهارت به راه اندازی دپارتمان ملی مهارت های دیجیتال در مرکز تکنولوژی اطلاعات شیراز اقدام کردیم که نخستین دپارتمان مهارت های دیجیتال در کشور است و به برگزاری وبینار برای استارت آپ ها اقدام می کند.

برای سال جدید که شعار سال بر حوزه دانش بنیان تاکید دارد چه برنامه ای در نظر گرفته اید؟

از اواخر سال گذشته با مجموعه شرکت های دانش بنیان شیراز و پارک علم و فناوری قراردادی منعقد کرده ایم که عملیاتی شده است و امسال با تمرکز بیشتری بر روی آموزش در حوزه دانش بنیان فعالیت خواهیم کرد و بسیاری از شرکت های دانش بنیان پس از برگزاری دوره ها، نیروهای خوب را برای اشتغال جذب می کنند.

چه دوره های آموزشی در مجموعه آموزش های دانش بنیان شما قرار می گیرد؟

دوره های هوش مصنوعی، راپید ماینر، طراحی سایت، برنامه نویسی «جاوا» و ... در شمار این دوره ها قرار دارد که از کیفیت بالایی برخوردار هستند و جامعه هدف ما اغلب دانشجویان و فارغ التحصیلان کامپیوتر، برق، صنایع و الکترونیک در این آموزش ها هستند.

تمرکز ما در این مرکز بیشتر بر دوره های آموزشی تخصصی است و دوره های گرافیک، سخت افزار و شبکه، نرم افزار، برنامه نویسی و ... ارائه می شود و از سال 99 دوره هوش مصنوعی نیز به آموزش ها افزوده شده است.

مدرک این آموزش ها در چه سطوحی کارایی دارد؟

مدرک دوره های آموزش فنی حرفه ای به دلیل اینکه این سازمان، جزء سازمان بین المللی کار است دارای اعتبار جهانی است و قابل ترجمه نیز است و سازمان آموزش فنی حرفه ای تفاهم نامه مهارتی در این زمینه دارد و دوره های خود را با کد استانداردبین المللی برگزار می کند که ضمن ایجاد فرصت اشتغال در کشورهای دیگر می تواند برای کشور خودمان ارز آوری داشته باشد و در سال های قبل با وزارت کار کشوری مانند آلمان نیز تفاهم نامه داشتمی و نیرو اعزام کرده ایم.

برای افزایش دوره های مهارتی امسال چه برنامه هایی در نظر دارید؟

تمرکز بر استارت آپ ها و دوره های هوش مصنوعی به عنوان یک فرصت برای اشتغال به روز از اهداف ماست و مسابقات ملی مهارت را نیز در سطح شهرستان، استان، کشوری و جهانی دنبال می کنیم و المپیادی در کشور چین خواهیم داشت.

جشنواره تولید محتوا نیز از ابتدای تیرماه با هدف ارتقای کیفیت در آموزش آنلاین و محتواها برگزار می شود و تعامل با حوزه فناوری اطلاعات با هدف هدایت به سمت دستگاه های متولی برای ارائه تسهیلات به کارآفرینان این حوزه، بحث تاکسی های اینترنتی و ... از اهداف امسال است که همگی در ایجاد اشتغال در زمینه های کسب و کارهای نو و دانش بنیان نقش موثری دارند.

کد خبر 1174260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha