پروژه های بهداشت و درمان استان زنجان با اعتبار ۲۴۷ میلیارد ریال افتتاح می شود

به گفته بختیاری، پروژه های حوزه بهداشت و درمان در سفر اخیر ریاست جمهوری به استان زنجان فردا با اعتبار  ۲۴۷ میلیارد ریال افتتاح می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به اینکه تعامل با رسانه و استفاده از ظرفیت آنان از رسالت های علوم پزشکی است، گفت: شیوع ویروس کرونا نمونه ای بود که نشان داد کشور به لحاظ امکانات آسیب پذیر بود ولی به دلیل همت آحاد جامعه این بیماری به خوبی مدیریت شد و یکی از ده کشور موفق بودیم که مورد تقدیر قرار گرفتیم.

 


حسن بختیاری با یادآوری اینکه رسانه ها در رساندن پیام سلامت به مردم باید کوشا باشند، افزود: از 17 تا 23 اردیبهشت به عنوان هفته سلامت با شعار سلامت ما، سلامت سیاره ما نامگذاری شده که برنامه های متعددی در این حوزه اجرا شد.

 


بختیاری خاطرنشان کرد: کرونا در ایران تا حدود بسیاری مهار شده است و با بررسی آمار کشورهایی که پیش از ایران کرونا شیوع یافت ملاحظه می کنیم این بیماری تا حدود زیادی در ایران فروکش کرده است.

 


رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان خاطرنشان کرد: سن دخانیات پایین آمده است و زنان و دختران نیز در این زمینه درگیر هستند و علوم پزشکی این موضوع را یکی از اولویت های خود قرار داده است همچنین بهداشت حرفه ای و بهداشت در محیط کار مورد تاکید وزارت بهداشت است.

 


به گفته این مسئول ارتقاء امکانات بیمارستانی و اتاق عمل نیز یکی از اولویت های علوم پزشکی است. تحریم ها در این حوزه بسیار اثرگذار بود و ما را با یک بدهی تلمبار شده مواجه کرد و راهکار پیش بینی شده به روزرسانی دستگاه ها و تجهیزات است.

 


 رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان به برخی از پروژه های سفر ریاست جمهوری به استان اشاره کرد و افزود: پایگاه فوریت های اشراق در خدابنده، پد بالگرد اورژانش هوایی طارم و سجاس و ساختمان فوریت های پزشکی صائین قلعه و راه اندازی سیستم دیجیتال طارم و تجهیز کلینیک خدابنده با 247 میلیارد ریال فردا افتتاح می شود.

 

 

روزانه 500 تن زباله در استان زنجان تولید می شود


در ادامه معاون بهداشت استان زنجان نیز با اشاره به اینکه واکسن نوبت اول به میزان 94 درصد، نوبت دوم 92 درصد و نوبت سوم 52 درصد در استان زنجان تزریق شده است.

 


مشهود تقیلو افزود: امروز تعداد بیماران تحت نظر کرونایی 36 نفر است که 6 نفر مثبت سرپایی هستند و از زمان شیوع ویروس تاکنون مجموع فوتی ها 1913 نفر در استان زنجان بودند. همچنین از نظر رنگ بندی رنگ بندی شهرستان هاس خدابنده و ابهر آبی و مابقی زرد هستند.

 


وی افزود: در حوزه بهداشت 115 مرکز خدمات درمانی داریم که 66 مرکز روستایی و 27 مرکز شهری هستند و 81 پایگاه سلامت نیز فعالیت می کنند.

 


به گفته وی، در استان زنجان روزانه 500 تن زباله تولید می شود که در شهر زنجان این رقم 340 تن است که بیشتر این زباله ها پسماندهای پلاستیکی و نایلونی هستند. جایگزینی کیسه های نایلونی یکی را از راه های کاهش زباله های پلاستیکی هستند.

 


معاون بهداشت علوم پزشکی استان زنجان خاطرنشان کرد: تفکیک زباله از مبدا از دیگر سیاست های علوم پزشکی است که در تلاش هستیم توسط شهرداری انجام شود.

 


وی با اشاره به اینکه در استان زنجان مرکز پشتیبانی مدیریت بحران در دانشگاه علوم پزشکی و کلینیک سیار بحران فعال است، گفت: جمعیت کشور از نظر رشد، شیب نزولی دارد. طی دوره بیست ساله سالمندان کشور ما به دو برابر می رسد در معرض تهدید و کهولت جمعیت خواهد بود.

 

معاون غذا و داروی علوم پزشکی استان زنجان نیز در سخنانی گفت: هفته سلامت ایمنی کالاهای سلامت محور را مورد تاکید قرار دارد و دانشگاه به ایمنی کالاهای سلامت محور توجه می کند.

 


مریم نوبرانی افزود: از سال گذشته در طرح کشوری استاندارسازی خدمات دارویی در داروخانه های شهر، زنجان به عنوان پایلوت انتخاب شد و هشت داروخانه به عنوان منتخب انتخاب شدند.

 


به گفته وی، در راستای ارتقاء سواد سلامت مردم؛ مرکز دارو و سموم از ساعت 8 صبح تا 8 شب فعال است و یک دکتر داروساز از طریق شماره 190  به سوالات مردم در حوزه دارو پاسخگو هستند.

 


این مسئول خاطرنشان کرد: متاسفانه مصرف خودسرانه مصرف آنتی بیوتیک موجب نگرانی شده است و لازم است فرهنگ سازی در بین مردم انجام شود.

 


نوبرانی افزود: پاندمی مقاومت میکروبی تهدیدی است که دنیا را تهدید می کند که از تهیه خودسرانه انتی بیوتیک ناشی می شود. همچنین داروهای اضافی زباله نیستند و اجازه نداریم به زباله های دیگر اضافه شود و تلاش می کنیم در این حوزه برنامه ای را در سطح استان اجرا کنیم و خود را موظف بدانیم داروی اضافی تهیه نکنیم.

 


وی ادامه داد: قاچاق کالای سلامت محور عواقب بدی برای سلامت انسان ها دارد که در این راستا نشست های تخصصی اجرا شده و دانشگاه تلاش می کند با قاچاق سلامت محور پیشگیری کند.

 

نرگس سعادتی- زنجان

کد خبر 1174389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha