ضرورت حمایت از هنر پانتومیم در ایران

نظری با اشاره بر ضرورت حمایت از پانتومیم به عنوان یک هنر فاخر گفت: امیدواریم سال آینده شاهد برگزاری دومین جشنواره بین‌المللی پانتومیم در زنجان باشیم.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان، مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه اولین دوره جشنواره ملی پانتومیم ایران که در زنجان برگزار شد، اظهار کرد:  در زنجان  جشنواره تخصصی همانند جشنواره ملی پانتومیم ایران برای نخستین بار برگزار شد.

 


کاظم نظری با اشاره بر ضرورت حمایت از پانتومیم به عنوان یک هنر فاخر گفت: امیدواریم سال آینده شاهد برگزاری دومین جشنواره بین‌المللی پانتومیم در زنجان باشیم.

 

وی تصریح کرد: مهم‌ترین نکته‌ای که در این جشنواره وجود داشت، درباره آثار نقد و گفت‌وگو بود که امیدواریم سال آینده شاهد کارهای خوب و فاخر در دل مردم باشیم.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان نیز با بیان اینکه دنیا وارد فضای جدیدی شده و تکنولوژی به همراه هنر لحظه به لحظه و به سرعت در حال به روز شدن است و ما باید سهم خود را در این حوزه نشان دهیم، عنوان کرد: هنر زبانی است که به وسیله آن به راحتی می‌توانیم مفاهیم زندگی را انتقال دهیم.

 

امرالله حسنی با بیان اینکه هنری که در خدمت مردم نباشد، ارزشی ندارد و تلاش ما باید در جهتی باشد که هنر را به داخل مردم منتقل کند، ادامه داد: پانتومیم روز به روز در حال تخصصی‌تر شدن است و حداقل کاری که می‌توانیم برای هنر پانتومیم انجام دهیم، انتقال این هنر مردمی به داخل مردم است.

 

وی با اشاره به خروجی برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی در سبزه‌میدان زنجان و با بیان اینکه استقبالی که از این کار صورت گرفت، نشان داد که مردم تشنه هنر ما هستند و با زبان هنر می‌توانیم بسیاری از مشکلات مردم را حل کنیم، بیان کرد: در جنگ رسانه‌ای ایجاد شده، هنر می‌تواند موثر باشد. این در حالی است که در برابر حجم عظیم سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در حوزه هنر، سرمایه‌گذاری ما کم است ولی هنر ما ارزشمند بوده و تاریخچه و گذشته ما را نشان می‌دهد.

 


این مسئول با بیان اینکه با توجه به برنامه‌ریزی که با معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شده، آثار و نمایش‌هایی که کیفیت خوبی دارد، در سالن‌های نمایش تهران اجرا خواهد شد که بی‌تردید اقدام ارزشمندی در راستای ارتقای هنر شهرستان‌ها است، گفت: امیدواریم در دوره بعدی برگزاری جشنواره ملی پانتومیم ایران، شاهد برگزاری جشنواره به صورت بین‌المللی باشیم، البته امسال نیز از چند کشور آثاری ارسال شده بود که امکان حضور آن‌ها فراهم نبود.

 


دبیر جشنواره ملی پانتومیم ایران نیز در ادامه مراسم بیان کرد: حدود ۴۱ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده ‌بود که هیئت انتخاب از بین آثار ارسالی، نمایش‌ها و پانتومیم‌هایی که تا حدودی نزدیک به تکنیک‌های پانتومیم بود را انتخاب و به رقابت پرداختند.

 

ساسان قجر خاطرنشان کرد: بعد از برگزاری اختتامیه، خانه پانتومیم ایران افتتاح می‌شود تا در راستای رشد صحیح، آموزش‌های علمی، تکنیک‌های درست و صحیح یاد گرفتن هنر پانتومیم کار کند و امیدواریم این خانه بتواند با ایجاد شعبه در سایر استان‌ها در پرورش پانتومیم کارهای متخصص اقدام کند تا آموزشگاه‌هایی که این هنر را فرا نگرفته‌اند نیز با حضور در آن آموزش ببینند تا در دوره بعدی جشنواره، آثار علمی و صحیحی در جشنواره داشته باشیم و بتوانیم ایران را به قوی‌ترین مرکز خاورمیانه در حوزه پانتومیم تبدیل کنیم.

 

لوح تقدیر و جایزه نقدی بخش منتقدین اولین دوره جشنواره ملی پانتومیم ایران به نمایش «نوازنده» از استان زنجان تعلق گرفت و نمایش «اکسیژن پوک» از استان هرمزگان نیز به عنوان اثر برگزیده این بخش انتخاب و موفق به دریافت لوح تقدیر، جایزه نقدی و تندیس جشنواره شد.

 


طبق نظر هیئت داوران نیز نمایش‌های «ME» از استان کردستان و نمایش «بازیچه و زندگی» از استان کردستان موفق به دریافت لوح تقدیر و جایزه نقدی شدند. به انتخاب هیئت داوران اولین دوره جشنواره ملی پانتومیم ایران، نمایش «آه لیدی مکبث» از استان مرکزی لوح تقدیر، تندیس و جایزه نقدی دریافت کردند و با اعلام هیئت داوران دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه نقدی جشنواره به نمایش «اکسیژن پوک» از استان هرمزگان رسید.

کد خبر 1174815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha