رویداد ساری ۲۰۲۲ یا ایران ۲۰۲۲!

رویداد بین المللی ساری پایتخت گردشگری با عنوان ساری۲۰۲۲ با حضور سفرای کشورهای عضو اکو در ساری مرکز استان مازندران برگزار شد و هنرمندان آئینی این خطه از شمال کشور به جهت عدم استفاده از ظرفیت آنها برای نشان دادن هنر و فرهنگ ساری، معترض هستند.

خبرگزاری شبستان مازندران، افتتاحیه رویداد بین المللی ساری ۲۰۲۲ روز سه شنبه۲۰اردیبهشت ماه با حضور سفرای ۹ کشور عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو در هتل بادله ساری برگزار‌ و پس از سه روز با قطار ریلی از راه آهن ساری به تهران به پایان رسید.

 

سفرای کشورهای عضو اکو با همراهی مسئولان استان در برنامه‌های مختلف آیینی و هنری شرکت کرده و از مناطق گردشگری ساری بازدید کردند.

 

از جمله دستاوردهای مهم این سفر میتوان به معرفی پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های بالقوه شهر ساری و استان مازندران اشاره کرد.

 

جدای از این بحث، «امیرارسلان مهدوی ساروی» یک هنرمند آیینی در حاشیه حضور سفرای کشورهای عضو اکو در رویداد ساری ۲۰۲۲ در گفتگو با خبرنگار شبستان، از گلایه هنرمندان این شهر و عدم رضایت آن‌ها خبر داد.

*هنرمندان ساروی آماده هنرنمایی بودند

«امیرارسلان مهدوی ساروی» عنوان کرد: هنرمندان ساروی برای حضور در رویداد ساری پایتخت گردشگری اکو، جلسات متعددی را در بخش آیین‌ها و اجرای کارهای هنری به‌ویژه در حوزه لباس با تشکیل کارگروه ویژه از شهریور ماه سال گذشته برگزار کردیم و برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفت.

 

وی با بیان اینکه عکس و مدارک این اتفاقات موجود است، افزود: قرار بر این بود از هنرمندان ساروی و مازندرانی استفاده شود تا بتوانیم فرهنگ ساری این شهر ۷ هزار ساله و فرهنگ استان که بیش از ۱۳ هزار سال قدمت دارد را به در معرض دیدعموم قرار دهیم.

 

مهدوی گفت: جای تاسف دارد که چرا از هنرمندان نمایش آیینی ساری و مازندران استفاده نشده است، طی جلسات از ۶ ماه گذشته با بیشتر کارگردانان این بخش با آقای ماهفروزی بنا را بر این گذاشتیم که فرصتی به هنرمندان حتی درجه سه بدهیم نه اینکه از استان‌های دیگر هنرمندان بیایند اینجا اجرا کنند‌.

 

این هنرمند ساروی تصریح کرد: حال این سوال مطرح است که آیا اگر جشن یا مراسمی در سایر استان ها اتفاق بی‌افتد آیا حاضر هستند از ظرفیت مازندرانی‌ها استفاده کنند؟ آیا در رویداد بعدی ۲۰۲۳ در اردبیل خبری از حضور هنرمندان مازندرانی هست؟

 

وی یادآور شد: در نمایشگاه بین المللی تهران بدترین غرفه، غرفه مازندرانی‌ها بود نمی‌دانید که گیلان، گلستان و آذری‌ها چه قیامتی برپا کرده و چقدر زیبا کار کرده بودند.این ضعف برمی گردد به مسئولین امر که به هنرمندان استان فرصت نمی دهند هنر خود راعرضه بدارند.

 

*شوک به هنرمندان منتظر؛ خوشگل کنارمان گذاشتند

مهدوی عنوان کرد: من نمیدانم این دوستان مشغول چه کاری هستند و این هزار میلیارد چه تکلیفی دارد، مگر بنابر این نشد که در بخش ترویج فرهنگ مازندرانی‌ها هزینه شود.

 

این هنرمند آیینی ساروی با بیان اینکه زبان تبری در حدود ۲ هزار و ۸۰۰ کلمه اصلی و بیش از ۱۱۷ هزار کلمه فرعی داشته و دومین زبان دنیا بعد از زبان چینی است، عنوان کرد: ولی ما حتی نمی‌آییم به زبان خودمان حرف بزنیم در حالی که ببینندگان ما از جنس خودمان بوده و دلشان میخواهد کارهای هنری مازندرانی را ببینند.

 

وی تاکید کرد: ما باید فرهنگ خودمان را به کشورهای دیگر ارائه بدهیم، باید به گوش مسئولان برسد که مدیران در سایه سکان را درست به دست نگرفتند چرا که هنرمندان این شهر حذف شدند.

 

مهدوی اضافه کرد: ما چرا این کشورهای اعضای اکو را به مازندران دعوت کردیم؟ بنا بر چیست؟ جز اینکه بیاین فرهنگ،هنر، تعزیه، نقالی و رشادت های اسطوره‌های ما همچون آرش، سلم و طور و مازیار را ببینند اما متاسفانه همه ما هنرمندان را ناراحت کرده و ما را خوشگل کنار گذاشتند.

 

این فعال هنری در ادامه با بیان اینکه این تنها صدا و خواسته من نیست بسیاری از هنرمندان در بخش های مختلف نسبت به این مسئله اعتراض دارند، اعلام کرد: از قبل مقرر بود برای ساری ۲۰۲۲از ظرفیت هنرمندان ساری استفاده کنند اما رویداد ساری ۲۰۲۲ تبدیل به ایران ۲۰۲۲ شد.

 

مهدوی اظهار کرد: بنده در حوزه کار آیینی فعالیت دارم با جمع آوری ۲۵ نوع سما و اجرای ۱۶ نوع آن فعال هستم اینها و فرهنگ آیینی ما در رویداد باید دیده می‌شد ولی خبری نبود.

 

به گزارش شبستان؛ پنج گروه هنری از مازندران و هشت گروه از استان‌های اردبیل، فارس، کردستان، گلستان، لرستان، بوشهر، خراسان جنوبی، حضور داشتند که فرهنگ و آیین خود را به نمایش گذاشتند.

کد خبر 1174933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha