اعتماد به نفس ملی پادزهر تهاجم فرهنگی است

قانعی گفت: در اندیشه اصیل مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، تهاجم فرهنگی به معنای خشکاندن ریشه های خودباوری علمی، فکری و فرهنگی است و اعتماد به نفس ملی، پادزهر تهاجم فرهنگی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «حمیدرضا قانعی»، امروز (شنبه 24 اردیبهشت) در نشست شورای فرهنگ عمومی فارس گفت: مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در در اواخر دوره ریاست جمهوری شان از اصطلاح  «تهاجم فرهنگی» برای  اشاره به توطئه غرب علیه ارزش ها و مقدسات مسلمانان استفاده کردند و این اصطلاح مشهورترین مفهومی است که بسیاری از مردم ایران آن را به عنوان رکنی از کلید واژگان مقام معظم رهبری (مدظله العالی)  می شناسند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس افزود: ایشان همچنین برای تغییر رویکرد مواجهه دشمنان از جنگ نظامی از اصطلاح «کارزار فرهنگی» استفاده فرموده اند که آرایش جدیدی در برابر بیداری فرهنگی مسلمانان به طور عام و ایرانیان به طور خاص را نشان می‌ داد.

وی اضافه کرد: مقام معظم رهبری (مدظله العالی)  در آذر 68 نیز فرمودند: «در حال حاضر یک جبهه بندی عظیم فرهنگی که با سیاست و صنعت و پول و انواع و اقسام پشتوانه ها همراه است مثل سیلی راه افتاده تا با ما بجنگد، جنگ هم جنگی نظامی نیست بسیج عمومی هم در آنجا هیچ تاثیری ندارد و آثارش هم به گونه ای است که تا به خود بیاییم، گرفتار شده ایم، مثل یک بمب شیمیایی نامحسوس و بدون سر و صدا عمل می کند، فرض کنید در محوطه ای یک بمب شیمیایی بیفتد که احدی نفهمد این بمب در آنجا افتاد ولی پس از هفت، هشت ساعت ببینند صورت ها و دست های همه تاول زده است».

قانعی تاکید کرد: به هر حال همین وجه پنهانی تهاجم بود که موجب شد بعدها اصطلاح «شبیخون فرهنگی» نیز به عنوان مترادف آن مطرح شود و باید بدانیم که خواب آلودگی در برابر این شبیخون، ضربات جبران ناپذیری می تواند به استقلال فرهنگی کشور وارد کند.

وی ادامه داد: از نظر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) هدف اصلی تهاجم فرهنگی، جوانان هستند که این تهاجم تنها مظاهری از ابتذال اخلاقی ختم می شود.

قانعی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله العالی)  در 17 تیر 83 بیان کرد: ایشان فرمودند «من که می گویم تهاجم فرهنگی عده ای خیال می کنند مراد من این است که مثلاا پسری موهایش را تا اینجا بلند کند، خیال می کنند بنده با موی بلند تا اینجا مخالفم، مسئله تهاجم فرهنگی این نیست البته بی بندوباری و فساد هم یکی از شاخه های تهاجم فرهنگی است‌ اما تهاجم  فرهنگی بزرگ تر این است که این ها در طول سالهای متمادی به مغز ایرانی و باور ایرانی تزریق کردند که تو نمی‌توانی و باید دنبال رو غرب و اروپا باشی و نمی گذارند خودمان را باور کنیم».

وی ادامه داد: به ابتذال کشاندن اخلاق جوانان از طریق محصولات به اصطلاح فرهنگی که محتوای هنجارشکن دارند یکی از مصادیق بارز تهاجم فرهنگی است و دولت اسلامی وظیفه دارد از حریم ایمانی جامعه پاسداری کند اما کاهش تبعات تهاجم فرهنگی به این سطح، ساده انگاری است.

قانعی تاکید کرد: در اندیشه اصیل مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، تهاجم فرهنگی به معنای خشکاندن ریشه های خودباوری علمی، فکری و فرهنگی به ویژه در میان جوانان و تحمیل ارزش ها و هنجارهای غربی است که میراث شوم دوران طاغوت برای جمهوری اسلامی به شمار می رود.

وی ادامه داد: اعتماد به نفس ملی، پادزهر تهاجم فرهنگی است و موجب ابتکار عمل می شود و زمینه تبادل فرهنگی به عنوان یک ارزش را به جای پذیرش تهاجم فرهنگی به عنوان یک آسیب فراهم می کند و به فرموده مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، ملتی که سینما ندارد مثل انسانی است که زبانی از زبان های مورد تفاهم و تکلم را بلد نیست و  فردی که از تئاتر، نقاشی، عکس یا شعر چیزی نمی فهمد، راه های معرفت به رویش بسته است.

قانعی تاکید کرد: حوزه های علمیه و دانشگاه ها و نهادهای سامان دهنده فرهنگ به ویژه آموزش و پرورش و رسانه های کشور مراکز تولید فکر هستند و بار سنگینی در این راستا بر عهده دارند.

وی با اشاره به اقدامات انجام دشه در فارس در ماه مبارک رمضان گفت: حضور جمعیت متراکم و جوانان در حرم مطهر حضرت احمد ابن موسی (ع) و سایر بقاع متبرکه استان در شب های گرامی قدر و برنامه های نوآورانه و خلاقانه مانند مراسم احیای خودرویی و آرامگاه حافظ و برخی بوستان های شهر، نشانه علاقه و ایمان فطری مردم ماست.

 قانعی افزود: مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در سال 97 بر مایوس شدن دشمن از پیروزی در جنگ فرهنگی تاکید فرمودند و حضور متولدان 70 به عنوان مدافعان حرم را نماد رشد باورهای اصیل اسلامی در مقابل تهاجم فرهنگی دانستند و با شهید حججی ها در جبهه فرهنگی پیروز شدیم.

وی در پایان تاکید کرد: استان فارس در حوزه سینما با اختلاف فاحش از کلان استان ‌ها عقب است و در حوزه کتابخانه ‌ها نیز این عقب ‌ماندگی وجود دارد.

کد خبر 1175137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha