فلسفه دین اثبات می کند که اختیار انسان با علم پیشین منافات ندارد

دکتر صدیقی گفت: فلسفه دین می خواهد ساختار ذهن ما را ریاضیاتی کند که بهتر بتوانیم در مورد انسان، خدا و رابطه انسان و خدا صحبت کنیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، دکتر داود صدیقی امروز شنبه 24 اردیبهشت در نشست نقد و بررسی کتاب دانشنامه فلسفه دین اثر انشاءالله رحمتی که در سرای اهل قلم سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد، گفت: کتاب دانشنامه فلسفه دین یک دانشنامه دانشگاهی است. بدیهی است که برای یک کتاب دانشگاهی باید استادی باشد که توضیح دهد. کار دانشنامه دادن توضیحات کافی و وافی نیست بلکه باید مدخل خوبی ارایه دهد.

 

این نویسنده و مترجم اظهار داشت: در مقدمه کتاب دانشنامه فلسفه دین اشاره خوبی در مورد به ظهور رسیدن فلسفه دین شده است. در این کتاب با توجه به مفهوم چرخش معرفتی و زبانی شده است. قبل از دکارت فلسفه آنچه از دستش بر می آمد، کرد و به بن بست معرفتی رسید، سوالاتی نوین برایش پیش آمد که ناشی از تغییرات صنعتی جهان بود. فلسفه سنتی دیگر جوابی برای سوالات نوین نداشت و دکارت وارد چرخش معرفتی شد.

 

وی با بیان اینکه دکارت در تعملات و روش خود شک را در همه جوانب جاری و ساری کرد، عنوان کرد: اینکه دکارت فلسفه را به نتیجه نرساند، بحث نیست. بحث این است که فلسفه یک قدم جلو رفت. فلسفه دکارت را وارد به شکاکیت رادیکال کرد. تا قبل از چرخش زبانی زبان فرضی بود و ذهن ذاتی. با چرخش زبانی زبان هم حقیقی شد. در دوران مدرن فیلسوفان جدید به این نتیجه رسیدند که زبان هم حقیقی است و وقتی چیزی را می خواهد بیان کند باید با معیارهای خاص باشد. 

 

این پژوهشگر بیان کرد: وقتی می خواهیم از خدا، قدرت خدا و علم خدا صحبت کنیم، باید بدانیم چطور صحبت کنیم. مجموعه این سوالات ما را به علم جدیدی وارد کرد که فیلسوفان جدید پاسخ دهند و ریاضیاتی آن را پیش ببرند. فلسفه دین می خواست این کار را کند که ساختار ذهن ما ریاضیاتی شود که بهتر درک کنیم چطور در مورد انسان، خدا و رابطه انسان و خدا صحبت کنیم.

 

صدیقی خاطرنشان کرد: در فلسفه دین دارند اثبات می کنند که اختیار انسان با علم پیشین منافات ندارد. به لازمانی خدا اشاره می کنند و می گویند خدا عمل قبل و بعد الزمانی ندارد. در فلسفه دین خدا را تشبیه می کنند به کسی که از بالا و بیرون به رنگ های همه ریسمان احاطه دارد.

 

گفتنی است، بیست و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از 21 تا 31 اردیبهشت با شعار با کتاب سلامتیم در بخش حضوری در مصلی و در بخش مجازی در سایت Ketab.ir برگزار می شود.

کد خبر 1175158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha