دستگاه قضایی  آخرین ملجاء برای مظلومین است/ تکریم ارباب رجوع یک سرمایه اجتماعی برای دستگاه قضایی است

حجت الاسلام کریمی تبار با بیان اینکه دستگاه قضایی آخرین ملجاء برای مظلومین است، گفت: تکریم ارباب رجوع به عنوان سرمایه اجتماعی یکی از موضوعات مهمی است که باید در سیستم قضایی مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از ایلام، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام، صبح امروز( ۲۴ اردیبهشت) در دیدار با رییس کل دادگستری استان ایلام خطاب به عمران علی محمدی،  اظهار کرد: عملکرد شما به عنوان نیروی بومی در مسند رییس کل دادگستری  در تصمیم سازی مسولان کشور در توجه به نیروهای بومی بسیار  تاثیرگذار است.

 

حجت الاسلام « الله نور کریمی تبار» افزود: جنابعالی از روحانیون باسابقه استان و دارای  سابقه کار در استان هستید و شناسایی، شناخت و آداب و رسوم استان و نقاط قوت و ضعف همکاران  در سیستم قضایی زمینه های خوبی برای حضرتعالی فراهم است.

 

وی با بیان اینکه اگر برنامه های سند تحول قضایی حتی به میزان پنجاه درصد در عمل تحقق پیدا کند موجب تحول در سیستم قضایی استان می شود، افزود:  قضات خوبی در استان داریم و خوشبختانه  استان ما استانی جرم‌خیز نیست و وضعیتی که استان دارد موجب می شود که کار دستگاه قضایی استان نسبت به سایر استان ها در بسیاری از جرایم سهل تر باشد.

 

امام جمعه ایلام با تاکید بر اینکه برای اتقان احکام باید دقت لازم انجام شود اگر تعداد پرونده ها زیاد است اما این دلیل نمی شود که حکم متقن به سرعت صادر نشود، افزود: در بررسی مجدد پرونده ها همدباید دقت شود و لذا باید در احکام اتقان نیز توجه جدی صورت گیرد.

 

حجت الاسلام کریمی تبار یادآور شد: شاهد های اجاره ای یکی از آسیب ها در حوزه های پرونده های قضایی است این در حالی است که شاهد باید عادل باشد و باید افرادی‌که شاهد اجاره ای هستند مورد شناسایی قرار گیرند و قضات دقت لازم را در این زمینه داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه بحث تکریم ارباب رجوع  یکی از موضوعات مهمی است  که باید در سیستم قضایی مورد توجه قرار گیرد، گفت: مراجعه کنندگان به عنوان حق انسانی مورد تکریم و احترام قرار گیرند و تکریم و احترام ارباب رجوع  محور کار قرار گیرد.

 

امام جمعه ایلام  با تاکید بر اینکه تکریم ارباب رجوع در همکاری افراد با سیستم قضایی بسیار موثر است، گفت: تکریم ارباب رجوع  موجب حس اعتماد در مراجعه کنندگان می شود و یک سرمایه گذاری بسیار مهم در سیستم قضایی است.

 

حجت الاسلام کریمی تبار با اشاره به اینکه قضات در اجرای حکم قاطع باشند، افزود: برخی مواقع با توجه به شرایط وقوع جرم، اجرای سریع حکم به مصلحت  است تا  موجب عبرت برای افراد مجرم و خاطی در زمینه آن جرم باشد و سرعت در صدور رای نیز برای مقابله با برخی سوء استفاده ها در زمینه کندی دادرسی  بسیار مهم است.

 

وی تصریح کرد: دستگاه قضایی  آخرین ملجا برای مظلومین است، یادآور شد: اگر مظلوم احساس کند که حق او از ظالم گرفته می شود، این بهترین عامل برای پیشگیری از وقوع جرم است.

امام جمعه ایلام تصریح کرد: رعایت حقوق عامه یکی از رئوس و وجهه نظام و انقلاب اسلامی است که باید در راستای توسعه و ترویج حقوق شهروندی فرهنگ سازی شود.


حجت الاسلام کریمی تبار با اشاره به اینکه کاهش حجم پرونده ها در سیستم قضایی امری ارزشمند است، گفت: بایستی نظارت های دقیق در صدور رای پرونده های  قضایی در سیستم قضایی انجام شود،سیره حضرت امیر المومنین (ع) این بود که با کارگزاران در زمینه تخلف، خیلی شدید مقابله می کرد و باید گفت که برخورد قاطع برای  سایر مجرمان و دیگر آحاد جامعه نقش پیشگیرانه دارد.

 

وی خاطرنشان کرد: رسانه ها نقش مهمی در راستای  کنترل جو روانی جامعه داشتند اما باید نظارت های دقیق و کنترل های لازم نیز انجام شود.

کد خبر 1175163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha