دفاع مقدس گنجینه ای گرانبها در حوزه رزم بین المللی و داخلی است

معاون تربیت و آموزش نیروهای مسلح با اشاره به اینکه دفاع مقدس گنجینه ای گرانبها در حوزه جغرافیای بین الملل و داخل کشور محسوب می شود، گفت: ما نیازمند آن هستیم که دانش رزم را مطابق با دانش روز دنیا ارتقا دهیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، امیر محمد حسن باقری، معاون تربیت و آموزش نیروهای مسلح در آیین رونمایی از هفت عنوان کتاب از تازه های نشر در حوزه مطالعات رزم گفت: سازمان های نظامی یک کل متشکل هستند که در صحنه عمل باید عملکرد آنها واحد باشد و در حوزه عملیات، آماد، پشتیبانی، فرهنگی و حوزه های مختلف مجموعا سازمانی را تشکیل دهند تا در صحنه عمل به ماموریت خود موفق عمل کنند.

 

وی اظهار کرد: نظام آموزش وظیفه تکلیف اش این است که در تمام این حوزه ها آموزش را محقق کند و به همان نسبت آموزش با هم افزایی، تمام اجزا به صورت هماهنگ صورت گیرد تا فرمانده در صحنه عمل تمام آموخته ها را به عنوان یک کل واحد به کار ببرد.

 

وی ادامه داد: پس از انجام عملیات نیز واحد آموزش وظیفه دارد به تحلیل آن عملیات پرداخته و برای ثبت آموزه های میدانی با تحلیل به تدوین آنها بپردازد.

 

امیر باقری اظهار کرد: وظیفه آموزش این است که با رصد دانش جدید و آموزش آن ارتقای سازمان نظامی را در جهت پاسخگویی به تغییرات و تهدیدات محیطی فراهم کند.

 

وی خاطرنشان کرد: در واحد آموزش نظامی، متون و محتوا مهمترین رکن است که با تمام سازوکارها این واحد تلاش می کند تا استاد و شاگرد و آموزش را شکل دهد. اگر این متون متناسب با روز و علم آن نباشد، چیزی جز اتلاف وقت و سرمایه نیست و امروز معاونت آموزش در نیروی انتظامی به این نیاز مهم توجه کرده و در عرصه میدانی با نیازسنجی اقدام به تدوین و ترجمه کتاب هایی در حوزه نظامی کرده است.

 

وی گفت: یکی از آسیب پذیری ها در حوزه آموزش این است که باید مراقب باشیم تا نسبت به نوع ماموریت و اجرای آن و همچنین نیاز روز عمل کنیم، به همین جهت ما نیازمند آن هستیم که دانش رزم را مطابق با دانش روز دنیا ارتقا دهیم.

 

وی اظهار کرد: با ترجمه تاکتیک و طراحی دشمن باید بتوانیم به خوبی عملیات دشمن را تحلیل کنیم و بدانیم که دشمن در صحنه واقعی چگونه عمل می کند و نقاط قوت و ضعف خود را بشناسیم.

 

معاون تربیت و آموزش نیروهای مسلح یادآور شد: در موضوع ترجمه تقلید نکنیم بلکه آن را بشناسیم و از دانش آنها بهره ببریم.

 

وی با اشاره به جنگ اوکراین و جنگ افغانستان تصریح کرد: این جنگ ها فرصت نادری هستند که ما می توانیم با تحلیل طراحی و تاکتیک دشمن بسیاری از فناوری های ناگفته آنها را بشناسیم و با رصد این فناوری ها از آنها بهره ببریم.

 

وی گفت: در کنار تدوین، تالیف و ترجمه توجه به فرهنگ کتابخوانی و مطالعه بسیار موثر است و یکی از نقاط ضعف ما میانگین پایین مطالعه است که باید در حوزه های تخصصی مورد توجه قرار گیرد.

 

وی ضعف در آموزش زبان بیگانه را از دیگر ضعف های آموزشی عنوان کرد و افزود: قرار بود در آموزش زبان بیگانه الزاماتی اجرا شود که این الزامات می تواند در استفاده از اسناد دشمن به خوبی به کار گرفته شود و نیاز به ترجمه تخصصی متون را برآورده کند. موضوع استفاده از زبان بیگانه مورد استفاده در نیروی مسلح را باید بیشتر آموزش داده و بر آن تکیه کنیم.

 

وی گفت: با بومی کردن دانش دشمن می توانیم بر او مسلط شویم. کشورهای دیگر در این زمینه به شکل تقلیدی استفاده می کنند که باید با بومی کردن دانش نظامی مورد خود از دانش روز دنیا بهره ببریم.

 

امیر باقری با اشاره به هشت سال دفاع مقدس خاطرنشان کرد: ما گنجینه ای همچون دفاع مقدس را در اختیار داریم که جغرافیای بین المللی و داخلی را تحت پوشش قرار می دهند و امروز جنگ اوکراین و حتی افغانستان فرصتی است در اختیار ما تا بتوانیم از علم روز دنیا بیشتر بهره ببریم.

 

امیر باقری با اشاره به حضور نیروی زمینی در دفاع مقدس گفت: امروز نیروی زمینی در شرایط مختلف و بحرانی همواره حضور داشته و از تجارب خود به خوبی بهره برده است و انشاءالله این راه را در آینده ادامه می دهد.

 

 

کد خبر 1175213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha