کنگره جهانی «فارابی، فرهنگ و تمدن اسلامی» برگزار می‌شود/باید از معماری معلم ثانی در علوم انسانی اسلامی رونمایی کنیم

حجت‌الاسلام غلامی با بیان اینکه کنگره جهانی «فارابی، فرهنگ و تمدن اسلامی» برگزار می‌شود، گفت: اگرچه وی به عنوان پدر علم منطقه شناخته می شود، اما از معماری اولیه علوم انسانی اسلامی هنوز در آراء او پرده برداری نشده است.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان ، نشست خبری نخستین کنگره جهانی «فارابی، فرهنگ و تمدن اسلامی» صبح امروز (یکشنبه، 25 اردیبهشت ماه) در موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم برگزار شد.

 

بنابر این گزارش، حجت الاسلام والمسلمین «رضا غلامی» در این نشست با بیان اینکه فارابی از بزرگ ترین اندیشمندان جهان پس از ارسطو است، اظهار کرد: به همین دلیل معلم ثانی لقب گرفته است، وی فیلسوف و دانشمندی جامع الابعاد است که در علوم مختلف اعم از معرفت شناسی تا دین شناسی، فلسفه و اخلاق و حقوق و موسیقی و زیست شناسی سنتی ورود داشته است.

 

رئیس موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ادامه داد: فارابی در طبقه بندی علوم از نظر کل‌نگری، در میان اندیشمندان مسلمان و غیرمسلمان فوق العاده است. اگرچه وی به عنوان پدر علم منطقه شناخته می شود، اما از معماری اولیه علوم انسانی اسلامی هنوز در آراء او پرده برداری نشده است.

 

وی تصریح کرد: فارابی با ساخت مدینه فاضله، طبقات زیرین علوم انسانی اسلامی را در عصر خود ترسیم کرد، به همین دلیل شاید دلیل بروز و ظهور بیشتر فلسفه سیاسی او، مهندسی علوم اجتماعی انسانی بر اساس مبانی اسلامی باشد.

 

حجت الاسلام غلامی با بیان اینکه اندیشه فارابی در اعصار و قرون امتداد یافته است، گفت: چنان که تا ملاصدرا و حتی امام خمینی(ره) از آن تاثیر گرفته اند لذا نمی توان پیروزی انقلاب اسلامی و ارائه نظریه ولایت فقیه توسط امام راحل را بی‌تاثیر از آراء فارابی دانست.

 

وی در ادامه ابراز کرد: بعد از گذشت 11 قرن، هنوز بسیاری از آراء فارابی مورد بررسی قرار نگرفته است برای مثال در ایران قبل ازا نقلاب فقط یک همایش برای بزرگداشت مقام این اندیشمند بزرگ ایرانی اسلامی برگزار شده است!

 

رئیس موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم اضافه کرد: موسسه از سال 86 اقدام به برگزاری کنگره فارابی کرد و همین انگیزه برگزاری نخستین کنگره جهانی «فارابی، فرهنگ و تمدن اسلامی» شد. در این کنگره می کوشیم ابتدا اندیشه های پراکنده فارابی در سطوح گوناگون را جمع آوری کنیم و سپس آنها را تنظیم کرده و تصویری واضح از آنها ارائه دهیم.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: این کنگره به اندیشه و آراء فارابی صرفا از نظر تاریخی نمی نگرد بلکه امتداد آنها در ساحات مختلف را دنبال می کند.

 

اهداف چهارگانه کنگره

بنابر این گزارش، در ادامه این نشست خبری با حضور اصحاب رسانه های جمعی، دکتر «رضا ماحوزی» با بیان اینکه مخاطب کنگره جهانی «فارابی، فرهنگ و تمدن اسلامی»، فارابی‌پژوهان داخل و خارج از کشور هستند، گفت: معرفی شخصیت گرانسنگ فارابی فارغ از اغراض شرق‌شناسانه و شرق‌پژوهانه و استفاده از این میراث علمی برای دوران کنونی در این کنگره دنبال می شود.

 

دبیر علمی کنگره جهانی «فارابی، فرهنگ و تمدن اسلامی» تاکید کرد: در این کنگره علاوه بر بازخوانی آراء و اندیشه های فارابی، معلم ثانی از این آراء در زمینه تولید علوم اسلامی انسانی بهره می گیریم.

 

وی با بیان اینکه این کنگره جهانی چهار هدف اصلی را دنبال می کند، تصریح کرد: بازخواني تطبیقی انديشه هاي فلسفي و اجتماعي فارابي، برقراي پيوند آكادميك بين فارابي شناسان جهان، احياي مواريث و انديشه هاي فرهنگي و تمدني پارسي- اسلامي و امکان‌سنجی میان‌رشته‌ای بررسی انديشه های فارابی با علوم انساني معاصر و مسائل روز در این کنگره جهانی دنبال می شود.

 

ماحوزی در ادامه به معرفی کارگروه های علمی کنگره پرداخت و گفت: این کارگروه ها شامل فارابي و تاريخ فلسفه، مابعدالطبيعه و حكمت نظري، حکمت عملی، علوم و شاخه‌هاي آن، زبان و هويت، گفتگوهاي فرهنگ‌ها، دين و هنر و فارابی و تمدن اسلامی می شوند.

 

وی با اشاره به مهلت ارسال چکیده و متن کامل مقالات به کنگره فارابی گفت: این کنگره با مشارکت دانشگاه ها و مراکز فارابی پژوه بین المللی در اسفندماه سال جاری برگزار شود و علاقمندان برای شرکت می توانند چکیده مقالات خود را تا پایان مردادماه ۱۴۰۱ و اصل مقالات را تا پایان آذر ماه به ایمیل کنگره به آدرس farabicongress@iscs.ac.ir    ارسال کنند.

 

دبیر علمی کنگره جهانی «فارابی، فرهنگ و تمدن اسلامی» در پایان سخنانش با بیان اینکه نشست‌هایی تخصصی قبل از برگزاری کنگره برگزار خواهد شد، گفت: ما از ظرفیت‌های ۱۵ گروه بخش داخلی جشنواره بین المللی فارابی برای گفتگوهای آکادمیک تحت عنوان «فارابی و گفت وگوهای قدیم و جدید» استفاده خواهیم کرد.

 

همچنین در ادامه این نشست خبری، حجت الاسلام دکتر حمید پارسانیا که از طریق ویدئوکنفرانس در جلسه حضور داشت، اظهار کرد: اگرچه فارابی گزیده‌نویس است اما آثار حتی یکی دو صفحه‌ای او نقاط عطفی در فلسفه ایجاد کرده اند. وی در آثار خود به آیات و روایات و میراث عقلی بشر توجه داشته است.

 

رئیس شورای علمی کنگره جهانی «فارابی، فرهنگ و تمدن اسلامی» تصریح کرد: فارابی صرفا یک فرد نبوده بلکه در کسانی همچون ابن سینا، شیخ اشراق و ملاصدرا استمرار یافته است. حتی در فلاسفه معاصر همچون علامه طباطبایی(ره) تاثیر فارابی وجود دارد.

 

وی تاکید کرد: فارابی در جغرافیایی فکری و ایران فرهنگی هویت بخش بوده و مفصل ترین آثار او مربوط به مسائل سیاسی و اجتماعی می شود.

 

گفتنی است، در پایان این نشست آیین نامگذاری سالن اجتماعات موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با عنوان «محمد ابونصر فارابی» برگزار و از پرتره این اندیشمند ایرانی اسلامی در سالن رونمایی شد.

کد خبر 1175572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha