دوره «بن سلمان» سیاه‌ ترین دوره زمامداری آل سعود در عربستان

سازمان عفو بین الملل اعلام کرد: با رسیدن محمد بن سلمان به ولیعهدی، سیاه ‌ترین دوره زمامداری حکومت آل سعود در زمینه حقوق بشر آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، سازمان عفو بین الملل دوران محمد بن سلمان را تاریک‌ترین دوره عربستان در زمینه حقوق بشر و  آزادی ها از زمان رسیدنش به ولیعهدی دانست.

این سازمان اعلام کرد: از زمان رسیدن محمد بن سلمان به ولیعهدی در سال 2015 میلادی، این کشور شاهد سرکوب های گسترده علیه آزادی بیان است که جامعه حقوق بشر و طیف وسیعی از مردم را که به هرشکلی مخالفت یا انتقاد خود را اعلام کردند، هدف قرار داده است.

 

این سازمان گزارش داد: تا اواسط سال 2021 ، همه مدافعان حقوق بشر و زنان، روزنامه نگاران مستقل، نویسندگان و فعالان این کشور به طور خودسرانه بازداشت شدند یا به محاکمه ناعادلانه و طولانی تحویل داده شدند یا به طور مشروط آزاد شدند.

ممنوعیت سفر، اعمال محدودیت های خودسرانه بر حقوق آنها مانند محدود کردن فعالیت های صلح آمیزشان از جمله حکم های اتخاذ شده علیه این افراد است.علاوه براین، قتل وحشیانه جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد عربستان در کنسولگری این کشور در استانبول در اکتبر 2018 میلادی یکی از جنایت های آل سعود علیه منتقدانش است.

 

نظارت دیجیتال، هدف قرار دادن فعالان خارج از عربستان از طریق فضای مجازی که دولت عربستان بر آن کنترل دارد، ایجاد فضای ترس و نگرانی و سرکوب منجر شده است.

سازمان عفو بین الملل در گزارش پیشین خود اعلام کرد: حکم های غیرقانونی و خودسرانه ممنوعیت سفر که مقامات سعودی اتخاذ کردند، چهره دیگر از اقدام سرکوبگرانه آل سعود را نشان می دهد.

 

 در این گزارش آمده است: ممنوعیت سفر تاکتیک مقامات سعدی برای سرکوب صداهای منتقدان داخل و خارج از این کشور است . این تصمیمات نقض حقوق بشر مندرج در قوانین بین المللی به شمار می آید.

این سازمان بین المللی کمپین جدیدی را با عنوان «# فکّوا_ قیود- السفر» را به راه انداخت و اعلام کرد: مقامات عربستان از حکم های خودسرانه ممنوعیت سفر به عنوان ابزاری برای مجازات و کنترل فعالان و نویسندگان و روزنامه نگاران با حبس آنها در داخل کشور یا کسانی که در خارج از کشور زندگی می کنند، با ممنوعیت سفر خانواده هایشان استفاده می کنند.

 

این کمپین پرونده 30 مدافع حقوق بشر را که پس از محاکمه های ناعادلانه  به حبس محکوم شدند، مستند کرد. ممنوعیت سفر این افراد پس پایان محکومیت آنها اجرایی می شود. این سازمان همچنین پرونده 39 نفر از نزدیکان فعالان که بدون دستور رسمی ممنوع السفر شدند، مستند کردند.

لین معلوف، معاون مدیر خاورمیانه و شمال آفریقا در عفو بین الملل می گوید: استفاده خودسرانه مقامات سعودی از ممنوعیت سفر علیه فعالان و مدافعان حقوق بشر، واقعیت تلخ در این کشور را منعکس می کند، جایی که صداهای مخالف همچنان به طور مداوم خاموش می شود، این درحالی است که مسئولان سعودی از اصلاحات تدریجی سخن می گویند.

 

معلوف می گوید: فعالانی که به هرشکلی جرأت نقد و بیان دارند، مورد علاقه مقامات این کشور نیستند، به همین دلیل قربانی تصمیم غیرقانونی و تنبیهی ممنوعیت سفر هستند که عملا آزادی تردد آنها محدود می شود و بر تصمیمات ضروری زندگی شان تاثیر می گذارد.باید مقامات سعودی همه ممنوعیت های سفر خودسرانه را لغو کنند و این اقدام انتقام جویانه را متوقف کنند و به حق آزادی بیان و حق تردد احترام بگذارند.

سازمان عفو بین الملل با هفت فعال سعودی که ممنوع السفر شده اند یا اعضای خانواده‌شان از سفر به خارج از عربستان منع شده اند، صحبت کرد.

 

فعالان مقیم از خارج از عربستان می گویند که تاثیر عاطفی این تصمیم برای آنها وخیم بود. زیرا آنها قادر به دیدن خانواده های خود یا ملاقات با آنها در وطن شان نیستند. آنها می ترسند درصورت بازگشت به عربستان دستگیر یا بازداشت شوند.

مقامات عربستانی سال‌هاست از ممنوعیت سفر برای سرکوب صداهای مخالفان و منتقدان داخل و خارج از این کشور استفاده می کنند. در حمله به هتل ریتزکارلتون در نوامبر 2017 میلادی، مقامات سعودی 300 نفر از جمله اعضای خاندان حاکم را ممنوع السفر کردند.

کد خبر 1175597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha