اسرائیل یک جامعه با شکاف‌های متعدد زبانی، نژادی و فرهنگی است/این رژیم از درون دچار شکنندگی است

تقوی نیا با بیان اینکه اسرائیل یک جامعه با شکاف‌های متعدد زبانی، نژادی و فرهنگی است و از نظر قدرت و ثروت، این جامعه طبقه‌بندی‌شده است و حتی یک شبکه اجتماعی عادلانه را برای یهودیان ندارد، گفت: این مسائل سبب شده است این رژیم از درون دچار شکنندگی شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان، علیرضا تقوی نیا، کارشناس مسائل غرب آسیا در برنامه «گفتگوی سیاسی» رادیو گفت‌وگو با موضوع عزم راسخ جبهه مقاومت برای محو روز نکبت از تاریخ سیاسی جهان با بیان اینکه در سال 1899 کنفرانس صهیونیستی توسط تئودور هرتسل برگزار شد، گفت: در آن کنفرانس، رسماً اعلام کردند که یهودیان باید یک وطن مناسب را برای خود برگزیند و آژانس یهود، یهودیان را به منطقه فلسطین انتقال داد. بعد از جنگ جهانی اول امپراطوری عثمانی از هم فروپاشید اما یک سال قبل از آن، باتوجه‌به وضعیت جنگ، مستعمرات را بین خود تقسیم کرده بودند. البته منطقه فلسطین بی‌طرف بود اما تحت قیومیت انگلستان قرار داشت.

 

وی با اشاره به واگذاری فلسطین توسط انگلیس به رژیم صهیونیستی اظهار کرد: بالفور وزیر خارجه انگلیس اعلام می‌کند فلسطین را برای یهودیان در نظر گرفته است؛ اما سوال این است که این کار را به کدام حق انجام داده است؟ آیا از مردم فلسطین نظرخواهی کرده بود؟ در آن زمان 50 هزار یهودی در کنار مسیحیان و مسلمانان با آرامش کامل زندگی می‌کردند. یک حاکم یهودی به نام هربرت ساموئل بعد از فروپاشی امپراطوری عثمانی به‌عنوان کمیسر عالی فلسطین تعیین شد که سبب افزایش سیر مهاجرت یهودیان به فلسطین شد.

 

تقوی نیا با بیان اینکه دولت – ملت‌ها دارای چهار عنصر سرزمین، ملت، حاکمیت و حکومت هستند عنوان کرد: اسرائیل هیچ‌کدام از ویژگی‌ها را ندارد زیرا آن‌ها مهاجران را از نقاط مختلف دنیا جمع کردند و بدون اینکه هویت و تاریخ مشترکی داشته باشند، اقدام به تشکیل یک کشور شدند. حاکمیت آنها نیز مشروع نیست زیرا حاکمیت توسط مردم داده می‌شود و سرزمین نیز برای فلسطینیان است. اسرائیل یک جامعه با شکاف‌های متعدد زبانی، نژادی و فرهنگی است و از نظر قدرت و ثروت، این جامعه طبقه‌بندی‌شده است و حتی یک شبکه اجتماعی عادلانه را برای یهودیان ندارد. این مسائل سبب شده است این رژیم از درون دچار شکنندگی شود.

 

وی با بیان اینکه در طول 74 سال حیات نامشروع رژیم صهیونیستی، سعی کردند با توسل به مؤلفه‌ای به نام امنیت، نژادها و طبقات مختلف اسرائیل را کنار یکدیگر جمع کنند؛ درحالی‌که فاصله طبقاتی خیلی زیادی در جامعه صهیونیست وجود دارد به تقابل کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: این کشورها با استفاده از تئوری‌های چپ سعی کردند با صهیونیست‌ها مقابله کنند و در واقع به ایدئولوژی ملی‌گرایی یا سوسیالیستی به مقابله با صهیونیست‌ها می‌رفتند اما در نهایت شکست خوردند. نهایت این اقدامات این بود که یاسر عرفات در برابر اسرائیل تسلیم و تبدیل به پلیس اسرائیل در کرانه باختری شد.

کد خبر 1175715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha